Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup med Canon 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linerstad

Medlem
Hej!

Jag har alltid vart sugen på en Canon (en eos 700D?). Har en Lumix idag. Vill fota med macro och ett objektiv som fixar kort skärpedjup. Är det möjligt att kombinera? Ska det vara ett 50mm?macro ligger på 90-100mm? har läst på och har en del kunskap men känner att den inte räcker. Så nu vänder jag mig till er!
Jag är ingen nybörjare men inte grym heller, kommer att utvecklas snabbt så vill inte tröttna på en gång så inget simpelt. Jag tänker mig att huset inte ska vara för dyrt så att jag kan lägga pengar på objektiven.
 
Skärpedjupet beror på bländare, sensorstorlek och även brännvidd.

Ett 100/2.8 macro ger ett kort skärpedjup även på en cropsensor som en 700D.

Vill du ha mer vidvinkel såsom ett 50-60mm objektiv så måste du ha en större bländare (alltså mindre tal så som vi uttrycker det) för att få lika kort skärpedjup. Alt. köpa en kamera med större sensor.... Jag har inte sett några Canon macroobjektiv med mindre bränvidd än 100mm och större bländare än 2.8.
 
Skärpedjupet beror på bländare, sensorstorlek och även brännvidd.

Nästa rätt ;) Skärpedjupet beror på bländare, sensorstorlek och AVSTÅNDET.

För riktiga makrobilder i skala 1:2 eller 1:1 (skala 1:1 är när den avbildade ytan är lika liken som sensorytan) så blir det kort skärpedjup även om man inte använder så stor bländare eftersom avståndet är så kort.

För ansiktsporträtt blir det ganska kort skärpedjup med ett makro på 50-100 mm med bländare f/2,8 på Eos 700D och liknande kameror.

Ett klassiskt objektiv för att få kort skärpedjup och för att kunna fotografera i svagt ljus är EF 50mm f/1,8 som kostar dryga tusenlappen. Det har precis kommit en ny version som heter EF 50mm f/1,8 STM som är bättre byggd, har bättre manuell fokusering, bättre autofokus och bättre antireflexbehandling än den föregående verisonen EF 50mm f/1,8 II.
 
Nästan rätt;-) Du kan stryka sensorstorlek
Nej, skärpedjupet beror på bländaren och förstoringsfaktorn (som i sin tur bestäms av sensorstorleken, brännvidden och avståndet till motivet), se t.ex. Wikipedia. Så för att få ett kortare skärpedjup kan man göra något av följande:
* Öka motivets storlek relativt sensorn, t.ex. genom att gå närmre eller öka brännvidden.
* Öka sensorns storlek.
* Öka storleken på bländaren.

Man kan även öka bakgrundsoskärpan (vilket är vad många menar med kort skärpedjup) genom att öka brännvidden och flytta kameran bakåt för att få samma utsnitt. På så sätt får man med mindre av bakgrunden, så att den ser suddigare ur. Så ett 100mm objektiv på t.ex. 1m avstånd kommer att ha samma skärpedjup som ett 50mm objektiv på 0.5m givet samma bländare, men bakgrunden kommer att bli suddigare med 100mm.
 
Hej!

Jag har alltid vart sugen på en Canon (en eos 700D?). Har en Lumix idag. Vill fota med macro och ett objektiv som fixar kort skärpedjup. Är det möjligt att kombinera? Ska det vara ett 50mm?macro ligger på 90-100mm? har läst på och har en del kunskap men känner att den inte räcker. Så nu vänder jag mig till er!
Jag är ingen nybörjare men inte grym heller, kommer att utvecklas snabbt så vill inte tröttna på en gång så inget simpelt. Jag tänker mig att huset inte ska vara för dyrt så att jag kan lägga pengar på objektiven.

Om du vill utvecklas med kameran tycker jag du ska titta på 760D eller 70D, mer reglage att ändra inställningarna utan att gå in i menyer, väl värt dom extra pengarna
 
Skall man var petig så ingår även bränvidden för skärpedjupet på ett objektiv, åtminstone när man skall beräkna skärpedjupet.
Den absoluta bländaröppningen är ju inte lika på ett objektiv med kort brännvidd som ett med lång brännvidd därför påverkar bränvidden indirekt.
Hade den absoluta bländaröppningen varit densamma så hade inte brännvidden påverkat.
 
Nej, skärpedjupet beror på bländaren och förstoringsfaktorn (som i sin tur bestäms av sensorstorleken, brännvidden och avståndet till motivet), se t.ex. Wikipedia. Så för att få ett kortare skärpedjup kan man göra något av följande:
* Öka motivets storlek relativt sensorn, t.ex. genom att gå närmre eller öka brännvidden.
* Öka sensorns storlek.
* Öka storleken på bländaren.

Man kan även öka bakgrundsoskärpan (vilket är vad många menar med kort skärpedjup) genom att öka brännvidden och flytta kameran bakåt för att få samma utsnitt. På så sätt får man med mindre av bakgrunden, så att den ser suddigare ur. Så ett 100mm objektiv på t.ex. 1m avstånd kommer att ha samma skärpedjup som ett 50mm objektiv på 0.5m givet samma bländare, men bakgrunden kommer att bli suddigare med 100mm.

Sorry Per men du har nog fel:) Man kan ändra en massa saker för att skärpedjupet ska förändras, t ex brännvidd, bländare, avstånd etc, men i grunden är det alltid avståndet och/eller den absoluta storleken (dvs egentligen inte bländarvärdet) på bländaröppningen som avgör skärpedjupet. Eller menar du att om du beskär en bild så ändras skärpedjupet (alltså motsvarande att t ex byta till en mindre sensor - allt annat lika). Men vi kan hoppa över den här diskussionen eftersom TS inte efterlyst svar på just den frågan. Dessutom finns det nog hur många trådar som helst i ämnet:)
 
Hej!

Jag har alltid vart sugen på en Canon (en eos 700D?). Har en Lumix idag.

Vad har du för Lumix?

Det finns ju både Lumix kompaktkameror och systemkameror.

Har du en Lumix systemkamera blir ju inte skillnaden så stor på sensorn om du skaffar en 700D.

Då måste du upp is.k. fullformat (småbild).
 
Eller menar du att om du beskär en bild så ändras skärpedjupet (alltså motsvarande att t ex byta till en mindre sensor - allt annat lika).
Om du bara beskär en bild så ändrar du samtidigt motivets storlek, så förstoringsfaktorn är konstant.
Men vi kan hoppa över den här diskussionen eftersom TS inte efterlyst svar på just den frågan. Dessutom finns det nog hur många trådar som helst i ämnet:)
Det är viktigt att förstå vad som påverkar skärpedjupet om man är ute efter en viss effekt. Att skärpedjupet nästan enbart beror på bländartalet och förstoringsfaktorn är ju väl dokumenterat (vid makro spelar även brännvidden in en del), men det är ändå ett förvånansvärt missförstått ämne (som synes i denna tråd). Här är en artikel publicerad på denna sida som beskriver skärpedjup lite mer i detalj.
 
Om du bara beskär en bild så ändrar du samtidigt motivets storlek, så förstoringsfaktorn är konstant.

Det är viktigt att förstå vad som påverkar skärpedjupet om man är ute efter en viss effekt. Att skärpedjupet nästan enbart beror på bländartalet och förstoringsfaktorn är ju väl dokumenterat (vid makro spelar även brännvidden in en del), men det är ändå ett förvånansvärt missförstått ämne (som synes i denna tråd). Här är en artikel publicerad på denna sida som beskriver skärpedjup lite mer i detalj.
Jag tror vi båda två egentligen är överens. Men i bland reagerar jag över när någon säger att man t ex med småbildssensor får mindre skärpedjup än med APS-C-sensor när det i själva verket beror på att man (med småbild och för samma bildvinkel) använder objektiv med längre brännvidd. Den längre brännvidden medför större fysiskt "hål" med motsvarande bländare och därmed också kortare skärpedjup:).
Att jag från början svarade "froderberg" var mer på skoj och med anledning av hans svar till "control87th"
 
Jag tror vi båda två egentligen är överens. Men i bland reagerar jag över när någon säger att man t ex med småbildssensor får mindre skärpedjup än med APS-C-sensor när det i själva verket beror på att man (med småbild och för samma bildvinkel) använder objektiv med längre brännvidd. Den längre brännvidden medför större fysiskt "hål" med motsvarande bländare och därmed också kortare skärpedjup:).
Att jag från början svarade "froderberg" var mer på skoj och med anledning av hans svar till "control87th"
Jag vet inte om jag missförstår vad du försöker säga, men brännvidden har ju ingen nämnvärd betydelse för skärpedjupet (givet samma utsnitt). Det tas upp i artikeln jag länkade till, och är dessutom enkelt att kontrollera med valfri skärpedjupsberäknare (t.ex. denna). Knappar man t.ex. in 50mm@1m och 100mm@2m så ser man att man får samma skärpedjup vid samma bländartal.
 
Stackars trådskaparen som ska behöva läsa ert ingenjörs-battlande. Du kommer få fint kort skärpedjup med en 700D och ett 100mm-makro så länge du inte kommer alltför långt från motivet.
 
Det har gått troll i detta med kort skärpedjup i Sverige tycker jag. Jag läser också tyska och engelskspråkiga forum och där verkar det inte vara samma vurm för det.
Visst kan det vara effektfullt ibland men ofta mer effektsökeri än snyggt.
Lagom skärpedjup är nog bäst för porträtt i 9 fall av 10.
Här ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/352602/3024204.htm

Jag valde i detta fall bl. 1.8 eftersom det gav mig lagom skärpedjup. Eftersom jag använde en 85/1,2 kunde jag fått det betydligt snävare. Fast då hade jag fått välja om hans vänstra öga skulle vara skarpt eller kameran.

För ansiktsporträtt är det oftast bra att ligga på de mer klassiska 4-5,6 än på 1,2 med ögonen skarpa men näsan och öronen oskarpa.
Det här porträttet hade nog blivit bättre om jag bländat ner lite till. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/203073/2443545.htm

Inget fel att ha ett objektiv med en bländaröppning som gör att man kan välja både och, förutom två saker. Pris och vikt på objektivet.
Min 85/12 får sällan följa med på resor numera. Den väger för mycket och tar för stor plats. Istället blir det en Fuji 35/1,4 på en X-PRO1 som får göra jobbet. Hela kameran med objektiv väger mindre än Canon klumpen. Nej jag kan inte få till samma korta skärpedjup med den kombon och det stör mig sällan.

Det man vill med kort skärpedjup är ju att frilägga något från omgivningen. Något man kan uppnå på fler sätt än att köra med stor bländare.
Speciellt om det gäller porträtt. Det är oftast bara flytta på personen längre från bakgrunden.

Skall vi tala om objektiv som är mest flexibla när det gäller porträtt så är det nog 70-200/2,8.
Det är ett av skälen till att det är en favorit hos alla professionella bröllopsfotografer.

Om man nu skall satsa på porträttobjektiv som 50/1,2 eller 85/1,2 så skall man göra det för objektivens boket i första hand. Det är inte en prestigeförlust att fota med ett sådant objektiv på 5,6 om det passar motivet. De presterar också optiskt klart bättre något nerbländade.
Kommentarer jag ibland fått är varför kör du objektivet på 2,8. Om jag haft det objektivet skulle jag bara kört på 1,2. Det är bland de mest korkade kommentarer jag fått och visar bara att den som gjort den inte kommit särskilt långt i sin fotografiska utveckling. Förmodligen aldrig ägt något sådant objektiv.

Så använd kort skärpedjup med hjärnan och god estetik inkopplat. Kortare skärpedjup är inte med automatik bättre.

Vi vill inte ha det som med en iPhone att det nästan är omöjligt att frilägga ett objekt på grund att vi har ett oändligt hyperfokal läge.
Å andra sidan är det inte så svårt att göra det med en 24-105/4 om man vet vad man sysslar med.
Så man måste inte köpa dyra och tunga objektiv för att få till det.
 
Stackars trådskaparen som ska behöva läsa ert ingenjörs-battlande. Du kommer få fint kort skärpedjup med en 700D och ett 100mm-makro så länge du inte kommer alltför långt från motivet.

Hehe, ingen fara. Lär mig mer om inte annat :)

Tack för allas svar!!

Jag har dock blivit osäker på om jag ska fullborda mitt köp av 700D. En försäljare sa till mig idag att tex Nikon D5300 alt Eos 750d
Skulle vara mer kamera för pengarna. Vidare sa han att canon är dyrare och inte lika "beroende" av att utveckla sina produkter medan nikon gör det. Jag frågade även om objektiv för mina ändamål och då var det billigare och bättre med nikons 50mm(tror jag han sa?) då detta var mer allsidigt än canons macro.

Så jag är o s ä k e r.
 
Hehe, ingen fara. Lär mig mer om inte annat :)

Tack för allas svar!!

Jag har dock blivit osäker på om jag ska fullborda mitt köp av 700D. En försäljare sa till mig idag att tex Nikon D5300 alt Eos 750d
Skulle vara mer kamera för pengarna. Vidare sa han att canon är dyrare och inte lika "beroende" av att utveckla sina produkter medan nikon gör det. Jag frågade även om objektiv för mina ändamål och då var det billigare och bättre med nikons 50mm(tror jag han sa?) då detta var mer allsidigt än canons macro.

Så jag är o s ä k e r.

Skulle jag inte sitta med ett riktigt stort Canon system hade jag valt Nikon idag. De har bättre sensorer och ligger idag före Canon på många sätt. Canon har dock ett bredare objektiv sortiment. Så vill du satsa på en dSLR idag så välj Nikon.
Å andra sidan kan du få kort skärpedjup med spegellösa kameror också. Där finns mycket att välja på. En typ av kamera som är mindre klumpig men kan vara nog så trevlig.
Svagheten ligger fortfarande i följande AF för sport och bra blixtsystem.
 
Vad är det egentligen som du är intresserad av att fota? Vill du fota små saker så är ju så klart ett makro-objektiv bra att ha, men annars så är ett vanlig objektiv troligtvis ett bättre val. Macron finns hur som helst från runt 40mm till 200mm, så det är inte brännvidden som utmärker macron utan hur nära de kan fokusera. 50/1.8-objektiv brukar t.ex. ha en närgräns på nånstans mellan 0.5m och 0.35m, så man kommer ju rätt nära även utan makro.

Ett 50/1.8 är hur som helst billigt och någorlunda bra, och är ett prisvärt alternativ för att få en stor bländare. Men på en APS-C-kamera som t.ex. Canon 700D så kan 50mm bli lite otympligt om man t.ex. vill fota människor inomhus, eftersom det kan vara svårt att få tillräckligt med avstånd till motivet. Så valet av objektiv beror mycket på vad du vill fota. Det kanske t.o.m. vore bättre med en bra normalzoom som t.ex. Sigma 17-50/2.8 istället för ett fast objektiv, beroende på hur flexibel du vill kunna vara.

Kamera får någon annan svara på, jag har dålig koll på DSLR-kameror (är mer intresserad av spegellösa).
 
Du skrev i trådstarten att du har en Lumix. Jag undrar vilken. Om det är en Lumix systemkamera, så finns egentligen ingen orsak att byta om ditt huvudintresse är makro. Och den lilla sensorn till trots är det ändå alltid kort skärpedjup vid makro. Också vid lite längre avstånd kan man få kort skärpedjup med rätt objektiv, och det finns en hel del att välja på.

Annars är det en djungel av kameror därute, och du kan få det du önskar med de flesta märkena, även om några är mer ägnade för vissa saker. För exempelvis makro är de spegelfria systemen ofta lättare att jobba med. Det finns faktiskt också någon från Canon som har ett vettigt AF-system också när man använder direktvisning på skärmen. Canons största fördel är att det finns ett väldigt stort utbud av riktigt bra objektiv. Det är glesare till en del andra märken.
 
Vad är det egentligen som du är intresserad av att fota? Vill du fota små saker så är ju så klart ett makro-objektiv bra att ha, men annars så är ett vanlig objektiv troligtvis ett bättre val.

Jag vill fota små detaljer (tänk blommor, pysseldetaljer) stileben av inredning eller naturen där det som är i fokus gärna får vara det enda som är skarpt (skärpedjupet), även människor och då kunna fokusera på tex en person med hjälp av skärpedjupet.

Stämmer det att man med nikon har större möjlighet att byta objektiv med äldre hus än canon? Börjar fundera på att flytta min tråd till vs... :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.