Det har gått troll i detta med kort skärpedjup i Sverige tycker jag. Jag läser också tyska och engelskspråkiga forum och där verkar det inte vara samma vurm för det.
Visst kan det vara effektfullt ibland men ofta mer effektsökeri än snyggt.
Lagom skärpedjup är nog bäst för porträtt i 9 fall av 10.
Här ett exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/352602/3024204.htm
Jag valde i detta fall bl. 1.8 eftersom det gav mig lagom skärpedjup. Eftersom jag använde en 85/1,2 kunde jag fått det betydligt snävare. Fast då hade jag fått välja om hans vänstra öga skulle vara skarpt eller kameran.
För ansiktsporträtt är det oftast bra att ligga på de mer klassiska 4-5,6 än på 1,2 med ögonen skarpa men näsan och öronen oskarpa.
Det här porträttet hade nog blivit bättre om jag bländat ner lite till.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/203073/2443545.htm
Inget fel att ha ett objektiv med en bländaröppning som gör att man kan välja både och, förutom två saker. Pris och vikt på objektivet.
Min 85/12 får sällan följa med på resor numera. Den väger för mycket och tar för stor plats. Istället blir det en Fuji 35/1,4 på en X-PRO1 som får göra jobbet. Hela kameran med objektiv väger mindre än Canon klumpen. Nej jag kan inte få till samma korta skärpedjup med den kombon och det stör mig sällan.
Det man vill med kort skärpedjup är ju att frilägga något från omgivningen. Något man kan uppnå på fler sätt än att köra med stor bländare.
Speciellt om det gäller porträtt. Det är oftast bara flytta på personen längre från bakgrunden.
Skall vi tala om objektiv som är mest flexibla när det gäller porträtt så är det nog 70-200/2,8.
Det är ett av skälen till att det är en favorit hos alla professionella bröllopsfotografer.
Om man nu skall satsa på porträttobjektiv som 50/1,2 eller 85/1,2 så skall man göra det för objektivens boket i första hand. Det är inte en prestigeförlust att fota med ett sådant objektiv på 5,6 om det passar motivet. De presterar också optiskt klart bättre något nerbländade.
Kommentarer jag ibland fått är varför kör du objektivet på 2,8. Om jag haft det objektivet skulle jag bara kört på 1,2. Det är bland de mest korkade kommentarer jag fått och visar bara att den som gjort den inte kommit särskilt långt i sin fotografiska utveckling. Förmodligen aldrig ägt något sådant objektiv.
Så använd kort skärpedjup med hjärnan och god estetik inkopplat. Kortare skärpedjup är inte med automatik bättre.
Vi vill inte ha det som med en iPhone att det nästan är omöjligt att frilägga ett objekt på grund att vi har ett oändligt hyperfokal läge.
Å andra sidan är det inte så svårt att göra det med en 24-105/4 om man vet vad man sysslar med.
Så man måste inte köpa dyra och tunga objektiv för att få till det.