Annons

Kort livslängd för brända cd- och dvd-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Saxat från IDG.se:

Hur länge håller dina brända cd- och dvd-skivor? Amerikanska forskare visar att variationerna är stora mellan olika typer av skivor och i de flesta fall är livslängden betydligt kortare än utlovat.

Forskarnas rapport kan laddas ned här.

-- Nicke
 
Detta har väl varit känt under ganska lång tid att det funnits frågetecken till lagringsbeständighet vad gäller CD/DVD-media?

Men problemet är ju enkelt att åtgärda.
Ha ett löpande system för att hålla backuparkivet färskt.
 
Men den stora frågan är som jag ser det ska man välja extern hårddisk eller DVD/CD-media som backup? En hårddisk kan gå sönder den med så klart.
 
Har brännt CD skivor sedan 1996, och alla skivor som jag brännt sedan dess fungerar forfarande.

Nu håller jag på att överföra all data till DVD skivor, för att spara plats.

Tror personligen att livslängden är lång om man sköter sina CD/DVD skivor, samt flyttar informationen till nyar media när det dyker upp.
Man kan ju räkna med att det kommer nya bättre media vart åttonde år ungefär.
 
Jamas skrev:
Det bästa vore ju att spara sina "bästa" bilder på DAT band. Då lär det hålla ett bra tag.

Det finns även risker där... Avmagnetisering, bandet går av, fuktskador...

Löpande backup på aktuella media och rätt förvaring tror jag är en bra lösning.

Backupband rymmer mycket data, men är ett trögt system om man vill leta data.

DVD-skivor av bra kvalitet som förvaras mörkt i rätt temperatur håller väldigt länge... Med dagens priser på skivor så är det inte så kostsamt att göra en extra uppsättning var 5:e år i ett löpande schema.

Dubbla uppsättningar är inte heller fel i händelse av brand m.m. (den andra kopian bevaras i bankfack eller på annan adress)

Mvh //Peter
 
Personligen använder jag inte/litar jag inte på brännbara CD/DVD-skivor. Jag har brända skivor från 1994 som fungerar finfint och jag har skivor från 2003 som har börjat strula.

Jag har ett skript som kör backup på min skrubbserver varje natt till en dator några kvarter bort. DET känns säkert. Undrar hur lång tid det tar innan företag börjar erbjuda offsite-backup till privatpersoner. Allt fler skaffar bredband och digitalkameror så det finns ju ett klart behov av säker lagring av stora datamängder.

Lite utanför tråden på slutet kanske :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.