Annons

Kornigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har använt två olika förstoringsapparater för att göra kopior. Annars är allting annat lika, samma film, samma framkallning, samma papper (multigrade), samma kemi. Men kopian från ena förstoringsapparaten ,Auregon Automatico, blir kornigare än från en Durst 601.
Handlar det om att det är två olika typer, diffusions- och (?), eller är det något annat?

Samma negativ också?

Diffusor(färghuvud) ger ju lägre kontrast än kondensorhuvud.
Och därmed också finare korn.

Även om du anpassar pappershårdheten kommer kornet synas tydligare från kondensorhuvudet eftersom det ger något högre skärpa, damm syns också tydligare.

Har för mig IFF Auregon som standard är utrustad med någon form av halvkondensor?

Samma optik? Samma bländare? Optik är av olika kvalitét och kan ge olika resultat (även vid olika bländare), bl.a pga ströljus som drar ner kontrast och skärpeintryck och därmed intrycket av kornskärpa.

Även olika förstoringsapparater av samma typ kan ge ngt olika resultat beroende på konstruktion (t.ex ljusläckage som reflekteras i intilliggande väggar ned mot avmaskningsramen, kondensorkvalitét mm).

mycket troligt att det är färghuvet. (om det finns på båda.) även när det gäller samma märke så skiljer det nästa alltid vid kontrasten. mkt möjligt att det även påverkar kornigheten. även om du använder lösa filter.
god lök :) /Patrik

dkv_ skrev:
mycket troligt att det är färghuvet. (om det finns på båda.) även när det gäller samma märke så skiljer det nästa alltid vid kontrasten. mkt möjligt att det även påverkar kornigheten. även om du använder lösa filter.
god lök :) /Patrik

Vet inte om jag förstod dig riktigt? Använder man färghuvud är det knappast meningsfullt att använda lösa filter? Fast det går ju om man sätter dom under objektivet. I färghuvud finns ju ingen filterhållare eftersom de där är inbyggda.

sorry om jag inte lät riktigt klar. det jag menade e om den ena förstoringsapparaten har färghuvud och den andra inte. det skulle nog skilja ganska mycket om man ena sekunden använde färghuvud och andra multigradefilter. men Kenneth skrev inte om båda hade färghuvud.

jag har använt 2 st Durst en gång med samma optik,papper,avstånd och samma sorts färghuvud som var tillverkade samma år och ändå fått olika resultat. det är en hel vetenskap :)
//Patrik

Ok då förstår jag vad du menar. Då har du samma teori som mipert och det ger ju helt olika resultat vad gäller kornighet.

Men det du skrev sist nu verkar smått fantastiskt. Samma märke, apparattyp, tillvägagångsätt etc och ändå olika resultat. Hade måntro skärpan ändrats mellan bilderna så att den ena blev lite luddigare och därmed verkade ha mindre kornskärpa?

njee skärpan ändrades inte så mycket när jag körde dom 2 durstarna. det var mest kontrasten (och lite kornigheten tror jag) jag blev själv ganska paff när jag fick se resultatet. om jag minns rätt så slutade det med att jag använde en förstoringsapparat med kondensor och ilford multigradefilter för bästa resultat. /Patrik

Nu tror jag det var du som inte förstod vad jag menade. Om du kopierar två bilder likadant med två likadana apparater och med precis samma material, optik,inställningar handhavande etc. så ska resultatet bli likadant. Annars gör man inte exakt likadant och det man då kan "missa" är att se till att skärpan är rätt inställd vid de båda kopieringarna. Får man den lite fel vid den ena så kan resultatet bli en liten luddighet som upplevs som om kornskärpan inte blir lika markant i båda bilderna.

jaha... nej det minns jag mig inte råka ut för. som med allt annat: Konstigt... :) /Patrik

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto