Annons

Konvertera från Lab-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Jag har en bild med färgrymden Adobe RGB (1998). Kan man konvertera bilden till Lab-läge och sedan konvertera tillbaka utan att det påverkar bilden negativt?

I photoshop om man går in under Bild --> Läge så kan man där välja Lab-läge. När jag är klar med det jag ska göra med bilden så brukar man ju gå tillbaka till sitt ursprungliga läge, men där finns ju bara RGB-läget att välja på.
 
Det går bra att konvertera från RGB till LAB och tillbaka till RGB. Det blir visserligen en negativ påverkan på grund av avrundningsfel, men det är på ett teoretiskt plan, och absolut inget som syns.

Jag förstod inte riktigt vad du menar med "där finns ju bara RGB-läget att välja på". Om du letar efter ett "Adobe RGB"-läge så har du blandat ihop begreppen lite :)
 
Jag har en bild med färgrymden Adobe RGB (1998). Kan man konvertera bilden till Lab-läge och sedan konvertera tillbaka utan att det påverkar bilden negativt?

I photoshop om man går in under Bild --> Läge så kan man där välja Lab-läge. När jag är klar med det jag ska göra med bilden så brukar man ju gå tillbaka till sitt ursprungliga läge, men där finns ju bara RGB-läget att välja på.

Använd »Konvertera till Profil« så kan du bestämma exakt hur konverteringen till och från Lab ska gå till.

Stefan
 
Ok. Men om man går in under Bild --> Läge i Photoshop så kan man ju direkt där välja Lab-färg och även RGB-färg. Är det samma sak som att "konvertera till profil"?

Följer en guide i boken "Photoshop för digitalfotografer" av Scott Kelby och enligt han ska det tydligen inte påverka bilden alls att gå över till Lab-läget för att göra vissa justeringar.

Varför måste man gå över till Lab-läge egentligen?

När man ska återgå till RGB-läget och väljer RGB-färg under Bild --> Läge så hamnar bilden i sRGB och inte i Adobe RGB(1998) som min bild var ifrån början.
Här måste jag alltså använda mig av "Konvertera till profil" för att återgå till Adobe RGB, är det korrekt?
 
I RGB-läge skiljer kanalerna på färginformationen över tre kanaler, men i LAB-läge ligger färginformationen i två kanaler, och ljushetsinformationen i en kanal. Poängen är att kunna göra bearbetningar enbart på ljushetskanalen eller färgkanalerna. Det är t.ex. vanligt att man brustvättar i Lab-läge.

Dock kan man göra många saker i ett justeringslager som man ställer i blandnlingsläge "Color" eller "Luminosity", beroende på vad man ska göra. Då behöver man inte byta läge fram och tillbaka.

Scott har rätt i att det inte påverkar bilden visuellt, dock finns där ändå en liten nedgradering av bildinformationen p.g.a. avrundningsfel. I praktiken kan man dock i de allra flesta fall se det som att det inte påverkar alls.

Har du adobeRGB inställt som arbetsprofil i photoshop? Jag har för mig att den väljer den profil som är inställd som arbetsfärgrymd.
 
Har du adobeRGB inställt som arbetsprofil i photoshop? Jag har för mig att den väljer den profil som är inställd som arbetsfärgrymd.

Nej, det har jag inte såg jag. Så nu när jag ändrade arbetsprofilen så får jag Adobe RGB (1998) om jag väljer Bild --> Läge --> RGB-färg. Tack!

Men om man skulle ha sRGB som arbetsprofil (som det var från början) och då öppna en bild som är i färgrymden Adobe RGB lär det väl inte spela någon roll eftersom bilden är i Adobe RGB?

Eller blir det fel om jag redigerar en bild i färgrymden Adobe RGB med arbetsprofilen i PS inställd på sRGB?
 
Nej, det spelar ingen roll. Fel kan det inte bli.

Men sen beror det på hur inställningarna ser ut i övrigt. T.ex. kan det hända att man får upp en varningsruta varje gång man öppnar en bild som har en annan profil än den valda arbetsprofilen. Kolla också inställningen för vad som händer om du öppnar en bild som inte har en bifogad profil. Om bilden är i adobeRGB och PS tilldelar sRGB så blir det fel färger.
 
Sedan måste man alltid vara lite försiktig när man arbetar i en STOR färgrymd för att senare konvertera ner till en MINDRE. Saker som såg bra ut när man arbetade i bilden kan helt plötsligt "slå över" när man som slutkläm konverterar tillbaka. Både aRGB och Lab är betydligt större än sRGB.

Meningen med en större färgrymd / Lab när man arbetar är väldigt påtaglig, men också lite "farlig" alltså - man måste tänka på vad man gör.

Att arbeta i luminans- eller chrominanslager i RGB är inte riktigt samma sak som att jobba i Lab, det finns faktiskt en hel del skillnader när man tittar närmre på det. Jag gillar iofs Lab, och väldigt mycket av mitt arbete går "genom" den färgrymden innan exportering. Framför allt möjligheten att direkt kunna se färgstyrkor på ett tydligt sätt tycker jag är värdefullt - då vet man hur nära klippningsgränserna man ligger.

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=18203

Denna tråden är ganska intressant, och dessutom lättföljd - även om man inte har herr Margulis bok tillgänglig. Börja med länken till "Chapter one" i första inlägget, sedan är det bara att bläddra på... Är du intresserad av boken så hör av dig.

Tyckte du Kelby var intressant gillar du nog det här också...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.