AnNiMa
Aktiv medlem
Ja, jag vet att kontrastrika motiv innebär stora problem för digitala kameror. Det huvudsakliga problemet är att verkligheten har ett dynamiskt omfång- ett omfång med toner från ljusaste till mörkaste- som är större än vad kameran kan fånga. Det spelar ingen roll om du fotar i RAW eller JPEG. Tänkt dig en typiskt bild i utomhusmiljö som är belyst bakifrån, som fotas en molnig, men ljus dag. Om du exponerar för den ljusa himlen, kommer landskapet att blir underexponerat. Om du exponerar för landskapet, kommer himlen att frätas ut. Det sägs att ingen av det kameror som finns i dagsläget kan fånga detaljer i både högdagrarna och skuggorna samtidigt. Är det verkligen bara att ta två olika exponeringar och göra de till en bild, som gäller? Eller underexponera och fixa efterhand, använda ett gråfilter (ger effekt bara soliga dagar)? Undrar om ni som är proffs har några tips och trix. Hur tar man en SÅDAN bild? Genom att underexponera? HÄR är en bild direkt från kamera (har förminskat den till hälften) som jag tagit häromdagen (det var mulet, men ljust). Exponeringen är i stort sätt korrekt (en aning underexpon.) men himlen blev helt utfrät och det blåa irriterar mig väldigt mycket även om jag kan lätt ta bort det i Camera RAW, PS eller Lightrom. Hur gör ni? Era sätt att fixa överexponeringar. Nyfiken och tacksam för några råd och tips. Hälsn. Anna