Annons

Konstigt problem i CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

indigo

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Det har blivit någonting konstigt med mitt CS2. Det verkar inte vilja visa rätt färger. Om jag öppnar en svartvit bild i PS, eller bläddrar i Bridge, så är inte bilden svartvit, utan den har sepiaton på sig. Detta gäller även färgbilder, då är bilden ljusare och gulare.

När jag ändrar till "Proof Colors" (Monitor RGB), så blir det "rätt" däremot.

Har prövat att ändra färginställningarna, men det blir ingen skillnad alls.

Till historien hör även att jag har haft det här problemet förut. Men då hade det bara försvunnit en gång, vet inte om det var någonting jag gjorde eller hur det gick till. Men nu har det kommit tillbaks :( Det är ju ganska irriterande, eftersom det visas fel när jag processar bilder i Camera Raw.

Någon som vet hur jag ska göra? Feel free att ställa frågor, om det är någonting som jag har glömt.

Tack på förhand för hjälpen =)
 
Taxi skrev:
Kolla min tråd jag ahr likande problem som du har

http://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?action=newreply&threadid=72773

Anders
Hej!

Jag får inte din länk att fungera. Den leder till att besvara ditt inlägg. Lägg gärna ut länken igen. Jag har liknande problem.

indigo skrev:
Det har blivit någonting konstigt med mitt CS2. Det verkar inte vilja visa rätt färger. Om jag öppnar en svartvit bild i PS, eller bläddrar i Bridge, så är inte bilden svartvit, utan den har sepiaton på sig.

Till historien hör även att jag har haft det här problemet förut. Men då hade det bara försvunnit en gång, vet inte om det var någonting jag gjorde eller hur det gick till. Men nu har det kommit tillbaks
Jag startade en tråd om ett liknande problem tidigare. Länken dit är http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67995
Din beskrivning av ditt problem är det som liknar mitt problem mest av allt jag hittils stött på någonstans. Jag log till och med igenkännande när jag läste ditt inlägg.
En skillnad är att jag använder Elements 3, men det är ju Adobe Photoshop båda två.
Tyvärr måste jag göra dig besviken med att jag hittils inte funnit någon lösning på mitt problem, vare sig i den tråden eller någon annanstans, men du kanske kan ha någon nytta av tråden i alla fall.

Mvh.
Lasse C
 
Taxi skrev:
Provar igen
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72773
Provar igen lösningen som jag kör nu är att öppna bilderna med skärm profilem då ser det ut som att färgerna blir rätt men det retar mig att jag ej får ordnig på det.Anders

Hej!

Nu fungerade länken. Jag läste tråden. Om jag förstod dig rätt löser du för tillfället problemet med att använda en skärmprofil så att bilderna ser rätt ut.
Det är en lösning som jag har funderat på, men jag har inte gjort det eftersom det leder till att bilderna ser fel ut på alla andras datorer, och det vill jag inte.

I tråden nämndes också Adobe Gamma. Jag kan inte påminna mig nu var jag läst eller hört detta, men någonstans har jag snappat upp en varning för att mixtra med eller använda Adobe Gamma. Jag vet inte om Adobe Gamma är något som är aktiverat redan från början eller om det är något man måste aktivera själv.
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, någon, för detta är jag som sagt inte alls säker på, men något negativt med Adobe Gamma var det i alla fall.

Hittils har jag löst mitt problem genom att göra absolut ingenting. Visst, jag har provat olika förslag om färgprofiler etc, men ingenting har fungerat, så jag har återgått till så som det var inställt innan.
Eftersom problemet med grått som får sepiaton i mitt fall enbart handlar om gråskalebilder, och jag jobbar med RGB-bilder, är det inget som orsakar mig några större problem i praktiken än så länge. Lagermaskerna har sepiaton istället för neutral gråskala, men de gör sitt jobb ändå.

Men jag funderat lite på att börja jobba lite mer med gråskalebilder och i så fall kanske det blir trassligt.
Jag har ändå tänkt köpa Elements 5 och har tidigare hoppats att problemet är en bug i Elements 3 och att det därför ska lösa sig automatiskt genom att köpa Elements 5.

Därför är det lite bekymrande att höra att problemet kan dyka upp även i CS2. Innan jag läste den här tråden hade jag inte hört talas om det. Jag trodde att allt sådant här med färghantering etc fungerade perfekt i CS2.

Så om någon som är kunnig på Photoshop, färghantering, färgmotorer etc har en förklaring till varför grått ibland får sepiaton och annat mystiskt, vore jag (och med all säkerhet Jonatan och Anders) mycket intresserade av att få det här mysteriet uppklarat en gång för alla.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Som det ser ut för tillfället är jag ej säker på vad problemet sitter .

Något med min kalibrerade skärmprofil är det i all fall.

Kör jag standardprofil så är det ok.

Kalibrerar jag min stora skärm på min bärbara så visas bilderna perfekt.

Kalibrerar jag någon av mina andra skärmar på den stora datorn har provar en 20 tum från stenåldern och en 17 som är lite nyare så ser det bra ut.

Så det verkar inte vara fel på grafik kortet för det fungerar att kalibrera på andra skärmar.

Och det verkar inte vara något fel på skärmen för den går att kalibrera på andra datorer.

Och spindeln fungerar ju på den skärmen på annan dator och på min datort på annan skärm.


Men när dom två sitter i hop så skiter det sig varför ja kan någon svara på det blir jag glad *ler*



Jag har nu säkert lagt 10 - 20 timmar genom att prova olika inställningar i skärmen på tempratur separat färg kalibrering låtit programmet tagit över alla inställningar provar annat kalibrerings program men ännu värre resultat då blev bilden knall röd.

Så min enda sak som jag ej provat är att prova med en kompis spindel och se hur det går.

Har kört cs2 och éliments5 med samma resultat.

Anders
 
Hej, Anders!

Då låter det som att våra problem inte har samma orsak, tycker jag.
Återigen, hoppas några färghanteringsexperter läser tråden och kan bringa lite klarhet i mysterierna.

Mvh.
Lasse C
 
indigo skrev:
Till historien hör även att jag har haft det här problemet förut. Men då hade det bara försvunnit en gång, vet inte om det var någonting jag gjorde eller hur det gick till. Men nu har det kommit tillbaks :( Det är ju ganska irriterande, eftersom det visas fel när jag processar bilder i Camera Raw.

Låter som du har en dålig skärmprofil.

Stefan
 
troutking skrev:
Tag kontakt med Adobe de kan säkert hjälpa dig
Glöm inte att ha serienr. framför dig bara
!!!!!!!!!!!!!

Eftersom problemet med 99% säkerhet ligger i skärmprofilen är ett snack med Adobes support nog inte en bra lösning, med eller utan serienummer.

Stefan
 
indigo skrev:
Någon som vet hur jag ska göra? Feel free att ställa frågor, om det är någonting som jag har glömt.

Hej, Jonatan!

Det slog mig en sak så här en bit in i diskussionen som inte framgår av ditt ursprungliga inlägg. Har du samma färgproblem när bilderna visas i andra program än CS2, Windows bildvisningsprogram, mejlprogram, andra bildvisningsprogram t ex?
Bara för att försöka ringa in om problemet är generellt, t ex skärmproblem, eller om problemet sitter i just CS2.

Mvh.
Lasse C
 
Re: Re: Konstigt problem i CS2

Lasse C skrev:
Hej, Jonatan!

Det slog mig en sak så här en bit in i diskussionen som inte framgår av ditt ursprungliga inlägg. Har du samma färgproblem när bilderna visas i andra program än CS2, Windows bildvisningsprogram, mejlprogram, andra bildvisningsprogram t ex?
Bara för att försöka ringa in om problemet är generellt, t ex skärmproblem, eller om problemet sitter i just CS2.

Mvh.
Lasse C

Nej, det är endast i Photoshop (och då även Bridge och Camera Raw)...
 
Det ordnade sig! Jag fipplade runt lite med Adobe Gamma, märker ingen större skillnad på hur det ser ut, men problemet löste sig =))

Tack för hjälpen!
 
Re: Re: Konstigt problem i CS2

Lasse C skrev:
Har du samma färgproblem när bilderna visas i andra program än CS2, Windows bildvisningsprogram, mejlprogram, andra bildvisningsprogram t ex?
indigo skrev:
Nej, det är endast i Photoshop (och då även Bridge och Camera Raw)...
stefohl skrev:
Det är det som tyder på en dålig skärmprofil.

Hej, Stefan!

Nu har ju Jonatans problem löst sig med hjälp av Adobe Gamma, vilket tyder på att du har rätt. Kanske skulle jag kunna komma tillrätta med mitt gråproblem som vi har diskuterat i en annan tråd med Adobe Gamma också.

Men jag förstår inte anledningen till ditt svar som jag citerat ovan. Jag trodde att det skulle tyda på dålig skärmprofil om färgerna visades fel i alla program, men att om färgfelet bara fanns i Photoshop så borde problemet ligga i Photoshop, inte i skärmprofilen.

Skulle du vilja förklara varför det är så här, i mitt tycke, "bakvänt"?
Jag tror du förstår hur jag tänker och varför jag är förvånad och tycker att det känns "bakvänt". Jag är inte särskilt hemma på det här med färgprofiler etc, så det är antagligen en viktig poäng jag missat någonstans.

Sedan en annan sak, om nu Adobe Gamma skulle kunna avhjälpa mitt problem. Jag läste i en tråd om någon som lekt runt lite i Adobe Gamma och sedan inte lyckades återställa det som det var innan.
Innan jag eventuellt börjar experimentera med Adobe Gamma, hur ändrar jag saker i Adobe Gamma på ett säkert sätt, så att jag inte ställer till något jag inte kan återställa?

Bör jag förresten överhuvudtaget bry mig om Adobe Gamma?
Jag har LCD-skärm, och så här står det på Elements hjälpsidor:


Citat:

Så här kalibrerar du bildskärmen med Adobe Gamma

Obs! Det är svårt att kalibrera LCD-skärmar (t.ex. platta skärmar och bildskärmar på bärbara datorer) eftersom färgerna varierar kraftigt beroende på visningsvinkeln. Om tillverkaren tillhandahåller en allmän profil för bildskärmen kan du använda den. (Mer information finns i dokumentationen som medföljer bildskärmen.) Hoppa över kalibreringsproceduren om du använder en LCD-skärm.

Slut citat.

Därefter följer instruktionen.


Detta tycker jag låter som att mitt gråproblem inte skulle avhjälpas med hjälp av Adobe Gamma, men det är ingenting jag är säker på.
Jag använder redan, mig veterligen, tillverkarens profil eftersom jag köpte dator, skärm och annat i ett paket från Dell. Något annat skulle vara konstigt.

Mvh.
Lasse C
 
Re: Re: Re: Konstigt problem i CS2

Lasse C skrev:
Men jag förstår inte anledningen till ditt svar som jag citerat ovan. Jag trodde att det skulle tyda på dålig skärmprofil om färgerna visades fel i alla program, men att om färgfelet bara fanns i Photoshop så borde problemet ligga i Photoshop, inte i skärmprofilen.

Photoshop använder skärmprofilen på ett betydligt mer avancerat sätt än de flesta andra program. Det är därför som det blir olika färger i olika program på din dator. Fördelen med Photoshops sätt att hantera färger är att det blir samma färg på olika datorer, om du har en bra skärmprofil för de olika datorerna.

Adobe Gamma är dock lite svårare att använda på platta skärmar. Bäst är naturligtvis en särmkalibrator. Men med en hyfsad skärm kan du nog försöka ändå, det blir nog inte sämre än det du har.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Konstigt problem i CS2

stefohl skrev:
Photoshop använder skärmprofilen på ett betydligt mer avancerat sätt än de flesta andra program. Det är därför som det blir olika färger i olika program på din dator. Fördelen med Photoshops sätt att hantera färger är att det blir samma färg på olika datorer, om du har en bra skärmprofil för de olika datorerna.
Hej!

OK, då förstår jag.

Adobe Gamma är dock lite svårare att använda på platta skärmar. Men med en hyfsad skärm kan du nog försöka ändå
Jag tror nog att min skärm får betraktas som ganska bra, fast bra är ju ett relativt begrepp. Det beror ju på vad man jämför med.

Jag förstår att du inte kan ge några garantier och att det är omöjligt att ge några säkra svar, men tror du att att använda Adobe Gamma på min LCD-skärm möjligtvis skulle kunna lösa mitt gråproblem?

Problemet är alltså att bilder i gråskaleläge visas med sepiaton i Elements, men korrekt neutralt svartvita i alla andra program.
Svartvita RGB-bilder däremot visas korrekt neutralt svartvita både i Elements och i andra program.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.