** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt problem i CS2

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Konstigt problem i CS2

Lasse C skrev:
Problemet är alltså att bilder i gråskaleläge visas med sepiaton i Elements, men korrekt neutralt svartvita i alla andra program.
Svartvita RGB-bilder däremot visas korrekt neutralt svartvita både i Elements och i andra program.
Det är värt ett försök. Med tanke på hur urusla fabriksskärmprofiler brukar vara har du nog inte så mycket att förlora.

Stefan

stefohl skrev:
Det är värt ett försök. Med tanke på hur urusla fabriksskärmprofiler brukar vara har du nog inte så mycket att förlora.

Hej, Stefan!

Jag har läst i Elementshjälpen om hur man använder Adobe Gamma. Det här kanske verkar lite överförsiktigt, men för att inte ställa till något jag inte kan återställa skulle jag vilja kolla en sak.
Elementshjälpen är inte så utförlig om det här, den talar mest om hur man startar Adobe Gamma. Så här står det bl a i den:

Citat:

Börja från standardprofilen för bildskärmen, om det finns en sådan, och ange ett unikt namn för profilen. Spara sedan profilen med samma namn.

Slut citat.

Med "spara sedan profilen med samma namn" måste de ju mena det unika namnet jag angivit, och inte standardprofilens namn. Annars skulle ju standardprofilen skrivas över med den jag skapat.

Är det alltså riskfritt att experimentera med att skapa en skärmprofil med Adobe Gamma, så länge jag har standardprofilen kvar att gå tillbaka till om jag skulle misslyckas helt?
Eller påverkar jag andra fundamentala skärminställningar bara genom att använda Adobe Gamma som jag sedan kanske inte kan återställa?

Mvh.
Lasse C

Re: Re: Konstigt problem i CS2

Lasse C skrev:
Med "spara sedan profilen med samma namn" måste de ju mena det unika namnet jag angivit, och inte standardprofilens namn. Annars skulle ju standardprofilen skrivas över med den jag skapat.

Är det alltså riskfritt att experimentera med att skapa en skärmprofil med Adobe Gamma, så länge jag har standardprofilen kvar att gå tillbaka till om jag skulle misslyckas helt?

Om du laddar in standardprofilen och startar om datorn är du tillbaka till den ursprungliga läget. Det är alltså helt ofarligt att leka med Adobe Gamma.

Men du får också ett bra mycket bättre resultat med en skärmkalibrator.

Stefan

Jag som för första gången i mitt liv använt en kalibrator kan bara säga AMEN till Stefans påsående. Det var som om allt helt plötsligt hängde ihop och man kunde så så mycket fler färger och nyanser på skärmen. 1000kr betalar man för den biligaste idag och det är det ju klart värt.

Re: Re: Re: Konstigt problem i CS2

stefohl skrev:
Om du laddar in standardprofilen och startar om datorn är du tillbaka till den ursprungliga läget. Det är alltså helt ofarligt att leka med Adobe Gamma.

Men du får också ett bra mycket bättre resultat med en skärmkalibrator.

Stefan

Stort tack! Känns skönt att veta.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar