Annons

Konstigt ljus i inomhushallar?

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Badminton igen...

Tycker att jag får flammiga och taskiga bilder inomhus. Visserligen på högt ISO men kan det vara lysrören som orsakar detta? Jag tycker mig kunna se "bättre" och "sämre" hallar. Ska man använda motljusskydd för att undvika att få in ljuset i linsen?

När jag tar på motiv som är nära så blir det nästan alltid bra.

Jag tycker att det är svårt att få vissa bilder riktigt bra.
 
Motljusskydd är alltid bra och kan absolut ge mer kontrast i en innomhushall.

Jag brukar ta med ett vitt papper som jag fotograferar i hallen, och sen sätta vitbalansen mot det (WB).
Se till att hela pappret fyller ut bilden.
 
Ja det kan vara en hel del starka lampor som "smiter in från sidan" så ett motljusskydd är aldrig fel. Jag tycker även att det kan vara ett problem att det ibland skiftar i färgen på ljuset på olika ställen i samma hall. Att det helt enkelt sitter olika typer av ljus på olika ställen. Har gått över helt till RAW när jag tar den typen av bilder. Då blir det lite lättare att få det bra i efterhand.
 
Ett problem är modulation av ljuset med dubbla elnätfrekvensen, 100 Hz.

Gasurladdningslampor och lysrör ger ifrån sig ljus som varierar med nätspänningen när de drivs via en drossel, och lysrör varierar i färg under elnätscykeln. Lysrör och urladdningslampor har inte heller kontinuerligt spektrum, och beroende på lysrörskvalité kan det vara mer eller mindre god återgivning av färg med lysrören. I sporthallar och liknande är det ovanligt att den allra högsta kvalitén används, och det förekommer till och med att snåla vaktmästare har köpt in det som kallas "enkelfärg" till lägre pris än fullfärgslysrör. Bilder som man tar i ljuset av "enkelfärgslysrör" får alltid "liksom en hinna" över sig och någon form av färgstick, hur väl man än vitbalanserar.

Mot modulationen kan man inte göra särskilt mycket när man tar sånt som rör sig snabbt, eftersom man behöver slutartid på omkring 1/30 sekund eller längre för att helt eliminera variationen under nätcykeln. När man använder snabbare slutartid kan man få en viss bandning i ljusintensitet och färg, som inte ser särskilt snygg ut. Beroende på hur elinstallationen är gjord kan bandningen vara mer eller mindre eliminerad, då lysrör som sitter nära varann inte ligger i fas om installationen har utförts på bästa sätt. Men det förekommer att installationen har gjorts enklare, så att hela rader av armaturer drivs med samma fas, och då får man märkliga färg- och modulationsproblem när man fotograferar.

Utöver att använda lång exponeringstid när det går, och att vitbalansera så gott man kan, finns egentligen inget mer man kan göra med det konstiga ljuset från anläggningar med lysrör där det finns såna modulationsproblem.
 
Ljuset i lokaler med urladdningslampor (lysrör, kvicksilverlampor mm) kan variera på ett olyckligt sätt med nätfrekvensen om man vid installationen inte spridit ljuskällorna på ett bra sätt på de tre faserna. Det är inte bara ljusflödet som varierar utan även färgen. Det här sker så snabbt att ögat inte uppfattar det, men det kan märkas vid fotografering med korta tider, vilket ju är vanligt när det gäller sportfoto.

Motljusskydd är aldrig fel om det finns starka ljuskällor (utom om man använder den inbyggda blixten, då kan det bli skugga i förgrunden) och vitbalansering kan hjälpa till att få bort det värsta färgsticket. Men om bilden tas i "fel" ögonblick när urladdningslamporna i tex en hel ramp slocknar i frekvensövergången så blir det färgstick ändå, vanligen grönaktigt, och kanske underexponering. Samtidigt lyser en annan ramp en bit bort med full styrka och då blir bilden ojämnt exponerad.

Det har skrivits en hel del om det här tidigare här på FS, men nu är det något år sedan (minst)
 
Jag fotar alltid i RAW för att kunna redigera så mycket det går.

Vitbalansen brukar iofs vara ganska fast tycker jag men nu när ni säger det så ska jag titta om den skiftar mellan olika bilder. Jag körde med ett QP Calibration Card i helgen men tyckte ärligt talat inte att det blev bättre. Ganska bortkastade pengar faktiskt. Jag hade hoppats mer.

Otroligt intressant att läsa om hur ljuset kan skifta. Den "hinna" som det skrivs om beskriver bäst problemet jag upplever. Verkar inte som om det går att göra något åt då alltså. Om ljuset orsakar en hinna så kanske det är förklaringen att närbilder har en tendens att bli bättre. Det blir kanske helt enkelt ett "sol-dis" som förvärras ju längre bort motivet befinner sig?

Motiv med en "lugn" och enfärgad bakgrund blir alltid bättre rent färgmässigt. Det svåra är att hitta en lugn bakgrund i en idrottshall!
 
Badminton igen...

Tycker att jag får flammiga och taskiga bilder inomhus. Visserligen på högt ISO men kan det vara lysrören som orsakar detta? Jag tycker mig kunna se "bättre" och "sämre" hallar. Ska man använda motljusskydd för att undvika att få in ljuset i linsen?

När jag tar på motiv som är nära så blir det nästan alltid bra.

Jag tycker att det är svårt att få vissa bilder riktigt bra.

Problemet, pudelns kärna är att du inte har ett kontinuerligt spectrum från lysrör.
Luckor i spectrat kan vara mer eller mindre stora, och då spelar det tråkigt nog ingen roll hur man bär sig åt, ljuset håller inte samma kvalitet som dagsljus eller blixt.

Med dagsljus, blixt eller glödljus kan man förskjuta spectrum och på så vis få till rätt färgtemp, bra färger, men luckorna i spectrat från lysrör kan man aldrig fylla= det saknas ljus i vissa våglängder och hur du än gör blir det inte helt OK.
Sen är det ofta inte ens likadana lysrör i hela hallarna, Vaktmästarn byter bara de som slocknat.
Det han borde göra är att byta alla samtidigt, innan de ens böjar bli dåliga...
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 
Tack för ditt klarläggande.

Om du svarar "varsågod" så har du gjort ditt 2000:e inlägg och det är coolt. Mycket kunskap här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.