Ett problem är modulation av ljuset med dubbla elnätfrekvensen, 100 Hz.
Gasurladdningslampor och lysrör ger ifrån sig ljus som varierar med nätspänningen när de drivs via en drossel, och lysrör varierar i färg under elnätscykeln. Lysrör och urladdningslampor har inte heller kontinuerligt spektrum, och beroende på lysrörskvalité kan det vara mer eller mindre god återgivning av färg med lysrören. I sporthallar och liknande är det ovanligt att den allra högsta kvalitén används, och det förekommer till och med att snåla vaktmästare har köpt in det som kallas "enkelfärg" till lägre pris än fullfärgslysrör. Bilder som man tar i ljuset av "enkelfärgslysrör" får alltid "liksom en hinna" över sig och någon form av färgstick, hur väl man än vitbalanserar.
Mot modulationen kan man inte göra särskilt mycket när man tar sånt som rör sig snabbt, eftersom man behöver slutartid på omkring 1/30 sekund eller längre för att helt eliminera variationen under nätcykeln. När man använder snabbare slutartid kan man få en viss bandning i ljusintensitet och färg, som inte ser särskilt snygg ut. Beroende på hur elinstallationen är gjord kan bandningen vara mer eller mindre eliminerad, då lysrör som sitter nära varann inte ligger i fas om installationen har utförts på bästa sätt. Men det förekommer att installationen har gjorts enklare, så att hela rader av armaturer drivs med samma fas, och då får man märkliga färg- och modulationsproblem när man fotograferar.
Utöver att använda lång exponeringstid när det går, och att vitbalansera så gott man kan, finns egentligen inget mer man kan göra med det konstiga ljuset från anläggningar med lysrör där det finns såna modulationsproblem.