Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga bilder med D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

teinvall

Medlem
Har varit ute o provat min 80-200 idag för att fota lite solnedgång och kollar bilderna i datorn och alla har samma konstiga effekt runt solen. Vad beror detta på. Är det fel på sensorn? Vad ska jag göra?

Tycker också att jag får brus i mina bilder trots ISO200.
 

Bilagor

  • _dsc0021.jpg
    _dsc0021.jpg
    37.6 KB · Visningar: 319
Detta kan uppstå när du har väldigt ljusstarka områden och kort slutartid. Om möjligt, blända ner så att slutartiden är max 1/500 (så att den elektroniska slutaren i D70 ej behöver jobba) så minskar/försvinner problemet.

Joakim
 
Jag tog även en bild vid f22 och 1/60 med samma problem. Om jag ökar brightness ca +80 i camera raw / lightroom så försvinner effekten. Vad kallas detta problem?
 
Får du samma problem om du fotar i JPG? Det kan ju vara RAW-uppräkningen som knasar. Kika också på RGB-histogrammet och se om det bara är EN av kanalerna som är utbränd (röd antagligen). Jag kan tänka mig att det kan ge lite luriga effekter. Då borde effekten också ändras om du ändrar vitbalansen i efterhand.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.