Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig nattbild

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Har testat 2 olika objektiv.

Ett Kit objektiv
Sony DT 3.5-5.6/18-55 SAM II

DSC00033.jpg
ISO 125

MINOLTA 1.7 50MM

DSC00034.jpg
ISO 500

hur gör jag för att bilderna ska se likadana ut i mörkret
båda bilderna är tagna på slutarprioritet 30sek.
Och visst är det att minoltan är ljusstarkare den bilden blir "tråkigare".

Jag tycker den nedre bilden ser ut att vara mycket ljusare än den övre. Med andra ord har kameran släppt in mer ljus. Det i sin tur kan bero på möjligheten att ha en större bländare. Kolla i EXIF-infot vilken bländare kameran använt i de två bilderna.

Jag missade en liten detalj: de ISO-tal du angett. På den nedre bilden har du (eller kamerans automatik) skruvat upp ljuskänsligheten en hel del mer än i den öre. Testa att ta om samma bilder, men ändra ingenting annat än objektivet mellan dem. Ändrar du mer än en enda variabel mellan bilderna blir det besvärligt att jämföra resultaten.

Hur du får båda bilder lika?
Enkelt. Du väljer manuellt läge och har likadana parametrar på kameran med båda objektiven.

/Stefan

Som jag fattade av ditt första inlägg ville du testa objektiven, för att se vad de presterar (optiskt). Därmed blir exponeringen mindre viktig, men självklart spelar ljuskänslighet, slutartid och bländare in i den.

När man undersöker något bör man inte ändra mer än en parameter åt gången, för att enkelt kunna jämföra. Om du ändrar objektiv, slutartid och bländare mellan två bilder är det nästan omöjligt att dra några vettiga slutsatser. Men om du istället ändrar bara objektivet så är det mycket enklare att dra slutsatser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar