Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konstig nattbild
- Trådstartare fredlund88
- Start datum
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Jag tycker den nedre bilden ser ut att vara mycket ljusare än den övre. Med andra ord har kameran släppt in mer ljus. Det i sin tur kan bero på möjligheten att ha en större bländare. Kolla i EXIF-infot vilken bländare kameran använt i de två bilderna.
fredlund88
Aktiv medlem
Jag tycker den nedre bilden ser ut att vara mycket ljusare än den övre. Med andra ord har kameran släppt in mer ljus. Det i sin tur kan bero på möjligheten att ha en större bländare. Kolla i EXIF-infot vilken bländare kameran använt i de två bilderna.
Den övre 4
Den nedre 5
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Jag missade en liten detalj: de ISO-tal du angett. På den nedre bilden har du (eller kamerans automatik) skruvat upp ljuskänsligheten en hel del mer än i den öre. Testa att ta om samma bilder, men ändra ingenting annat än objektivet mellan dem. Ändrar du mer än en enda variabel mellan bilderna blir det besvärligt att jämföra resultaten.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Som jag fattade av ditt första inlägg ville du testa objektiven, för att se vad de presterar (optiskt). Därmed blir exponeringen mindre viktig, men självklart spelar ljuskänslighet, slutartid och bländare in i den.
När man undersöker något bör man inte ändra mer än en parameter åt gången, för att enkelt kunna jämföra. Om du ändrar objektiv, slutartid och bländare mellan två bilder är det nästan omöjligt att dra några vettiga slutsatser. Men om du istället ändrar bara objektivet så är det mycket enklare att dra slutsatser.
När man undersöker något bör man inte ändra mer än en parameter åt gången, för att enkelt kunna jämföra. Om du ändrar objektiv, slutartid och bländare mellan två bilder är det nästan omöjligt att dra några vettiga slutsatser. Men om du istället ändrar bara objektivet så är det mycket enklare att dra slutsatser.
fredlund88
Aktiv medlem
Hur du får båda bilder lika?
Enkelt. Du väljer manuellt läge och har likadana parametrar på kameran med båda objektiven.
/Stefan
ja just det, dum jag känner mig nu