Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsten att fota ett blont hår

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Nu vill jag ha hjälp från proffssidan här, därför lägger jag tråden här.

min son, som jag väldigt oftar fotar är ju kritvit uppi skallen.
Om det är solsken ute blir det direkt överexponerat i håret, vad göra?

tips från pentaxianer tack hur jag kan ställa om kameran, om det är möjligt!

Om det blir överexponerat i håret så tyder det på att kameran ställer in exponeringen så ansiktet får rätt exponering, men det dynamiska omfånget räcker inte för att även täcka in håret. En lösning är att ställa ner exponeringen i kameran, vilket du kan göra med exponeringskompensation med minus (underexponering). Det som då händer är att du drar ner exponeringen för håret - fast samtidigt så blir ju ansiktet då mörkare också och det kanske du inte vill.

Nå, det finns andra möjligheter också.
* Använd blixten. Då ger du mer ljus till ansiktet, vilket gör att håret och ansiktet jämnar ut sig.

* Använd reflexskärm. En liten reflexskärm är guld värd i solsken. Du kan då rikta den mot ansiktet på ett sådant sätt att du får mer ljus i ansiktet - a'la blixt fast mer naturlig effekt, och detta jämnar även ut skillnaden i kontrast mellan ansiktet och håret.

* Om du har en Pentax med funktionen "enhanced dynamic range" så kan du slå på den och se om det ger en förbättring. (K-7, K20D, K200D, K-m). Här trixar kameran till så att kontrasterna i bilden utjämnas. Nackdelen är att denna funktion ökar bruset i bilden något.

* Om du har en K-7 så finns en mer avancerad HDR-funktion som kan användas för att jämna ut kontraster.

* Om du är van vid RAW-format så kan du exponera efter håret och sen rädda bilden i RAW-omvandlaren genom fiffiga tricks - alltså lyfta ansiktet med ljus och behålla håret intakt. Själv använder jag LightZone för sådana här saker, men det fungerar även med Photoshop, Lightroom och liknande - fast på olika sätt.

tack för att du tog dig tid.

jag äger en k-m OCH en reflexskärm, (första användningen idag, har skrivit om mina nya problem med den i en annan tråd!!!)

av do alternativen du gett mig var det blixten jag förstod, så långt har jag tagit mig =( resten var lite komplicerat tyvärr, men jag ska kolla upp dom andra möjligheterna och försöka läsa på lite!

tack för att du tog dig tid.

jag äger en k-m OCH en reflexskärm, (första användningen idag, har skrivit om mina nya problem med den i en annan tråd!!!)

av do alternativen du gett mig var det blixten jag förstod, så långt har jag tagit mig =( resten var lite komplicerat tyvärr, men jag ska kolla upp dom andra möjligheterna och försöka läsa på lite!

Undvika motljus och sol mitt på dagen kan vara en lösning också.

Har ingen aning om hur rutinerad du är, men ett vanligt "fel" många hobbyfotografer gör när man ska plåta barn är att man står upp i sin fulla längd och smackar av en bild snett ner i skallen på barnen. Om du böjer dig ner till grabbens längd slipper du få barn som tittar uppåt och som bonus kanske också slipper utfrätta hjässor :)

Enklast är väl att öppna i PS, kopiera bilden och göra kopian mörkare. Sedan lägger man bilderna (lagren) på varandra och suddar fram håret från kopian. Givetvis kan man beroende på vad som är korrekt exponerat - håret eller ansiktet - göra kopian ljusare och sudda fram ansiktet.

lm

Du får helt enkelt exponera mindre och ljusa upp rawfilerna bildbehandlingen. Finns ingen genväg till det tyvärr. Annat än blixt då för att jämna ut exponeringen.

K-m har funktionen för utökat dynamiskt omfång för JPEG, men jag har inte i huvudet hur man slår på det. Det finns någonstans i menyerna.

jag fotade alltid i raw i början, men sen förstod jag inte riktigt poängen då jag var tvungen att konvertera om dom innan jag fick in dom i ps!

sen har jag inget fungerande raw-konverter program just nu =(
så jag har massa rawbilder på datorn jag inte får över till jpeg!

jag fotade alltid i raw i början, men sen förstod jag inte riktigt poängen då jag var tvungen att konvertera om dom innan jag fick in dom i ps!

Varför använder du inte Pentax medföljande programvara för RAW-konvertering?

/Micke

Om du med "ps" menar PhotoShop så finns ju Adobe Camera Raw att ladda ner gratis.

---/T

Ett tips som inte kräver reflexskärmar eller blixtar är att fotografera pojken i skuggan om det är soligt. Bilderna brukar genast bli mycket finare då! Såklart finns det inte alltid skugga att tillgå, men när det finns - utnyttja den. Lycka till! :)

I solsken fräter det

Det är nästintill omöjligt att få till balanserade bilder i direkt solsken. Ljuset är helt enkelt för starkt på fel sätt och fräter ut högdagrar. Bättre är en lätt molnig miljö då ljuset är mycket mjukare. Visst går det att återställa en del i photoshop och CS 4 har en hel del intressanta verktyg. Men det kräver tid och kunnande. Mjuka upp ljuset genom att flytta til en skuggig plats. Vitt hår och solen rakt på är en liten mardröm.

Nu vill jag ha hjälp från proffssidan här, därför lägger jag tråden här.

min son, som jag väldigt oftar fotar är ju kritvit uppi skallen.
Om det är solsken ute blir det direkt överexponerat i håret, vad göra?

tips från pentaxianer tack hur jag kan ställa om kameran, om det är möjligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar