Mitt inlägg här i poolen handlar om min bild
"Ebba II" som har fått ett antal kommentarer där bildens konstnärlighet ifrågasättas.
Till exempel dessa:
2006-02-10 20:53 från Ingvar Eliasson.
Underbart härligt porträtt, Terje! Men varför i denna pool? Om denna bild ska ligga kvar här så måste du nog förklara hur du tänker. Jag ser den som ett skönt och varmt situationsporträtt, men vill gärna höra hur du vill försvara dess mera renodlat konstnärliga uttryck.
2006-02-10 22:55 svar från mig.
Tack Ingvar! Konsten ligger i bildens uttrycksförmedling och miljökänsla. En subjektiv tolkning av ett nära möte.
2006-02-11 11:42 från Jessica Silversaga.
Jag kan inte heller se det konstnärliga i denna bild. En vacker och varm avbildning - porträtt, ja. Men för mig uttrycker denna bild inte konst.
2006-02-11 18:47 svar från mig.
Tack Jessica! Konst är subjektivt, och sitter i betraktarens ögon. Denna bild är lika mycket konst eller lika lite konst som mina abstrakta bilder. Antingen har jag inga konstnärliga bilder eller så är alla det... Mina bilder är jag, och jag är mina bilder! Att diskutera om en bild är konst eller inte, är en diskussion som alltid är meningslös då det aldrig leder till något.
Om du upplever bilden som felplacerad får du/ni gärna plocka bort den - men det ändrar ju inte bilden. Den finns kvar, som bild - i ett annat sammanhang. Mitt sammanhang.
Sune Jonssons bilder i "Byn med det blå huset" - är det konst? För mig är det, men kanske inte för alla. Nåja, lite av mina tankar bara.
2006-02-11 20:23 från Ingvar Eliasson.
Hej igen, Terje!
Tacksam om du tar bort denna bild ur bildpoolen kostfoto. Om du tycker att detta känns fel så läs i första hand pooldefinitionen. Om du fortfarande känner att det är fel så kan du uttrycka din åsikt i diskussionstråden på adressen nedan. Syftet med att be dig ta bort bilden härifrån är inte att bilden är dålig utan att den inte passar i denna bildpool. Bildpoolen konstfoto vill i görligaste mån avgränsa sig utifrån sin definition och lyfta fram bildkonstnärer som medvetet använder fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel. Även om du i högsta grad gör det i andra sammanhang så känns det inte som om denna bild riktigt stämmer med denna definition.
2006-02-11 21:28 svar från mig.
Jag har läst det som behövs ja. Tyvärr måste jag också säga att det råder en konstig "smakscensur" i denna pool. Jag tänker själv inte bryta mot mig själv och mina egna intentioner i mitt bildskapande med att plocka bort bilden. Det får någon annan göra.
Jag kommer inte lägga in flera bilder i denna pool!
2006-02-12 00:57 från Ingvar Eliasson.
Terje: Målet var precis det omvända - att välkomna dina många konstverk men ifrågasätta denna bild - inte som bra bild utan som konstnärligt uttryck. Ledsen om du anser att jag missbrukat min roll som poolvärd eller om vår syn på detta går isär. Som det ju framgår av pooldefinitionen så finns det ju egentligen inga gränser för vad som är konstfoto eller fotokonst. Det hela bygger på ett försök till samförstånd mellan oss som deltar i poolen. Föreslår att eventuell fortsatt diskussion kring detta sker i diskussionstråden. Under alla omständigheter, stort tack för din medverkan! /Ingvar
2006-02-12 12:51 från Ingvar Eliasson.
Hej igen Terje: Med anledning av risken för "smakcensur" har jag nu själv gjort tre nya inlägg i poolens diskussionsforum, i hopp om att få en bra debatt kring detta. Jag ser mitt uppdrag som poolvärd som svårt, en stor utmaning, och vill så långt det någonsin går undvika att kränka den konstnärliga friheten eller den enskilda konstnären. Varje sådan kränkning betraktar jag som ett personligt misslyckande. Respons på mina inlägg kommer att uppskattas mycket, inte minst ifrån dig som ju har stor erfarenhet och högt status i fotokretsar. /Hälsningvar
Det är med dålig smak i munnen som jag läser dessa kommentarer i något som ska sägas vara en pool för konstfoto. Bilddiskussionen handlar om vad som är konst eller inte konst. Kommenterarna ger korta och koncisa svar på att bilden inte är konst. Jag ges möjligheten att argumentera varför jag tycker bilden är konst. Problemet är att kommenterarna inte kommer med några argument till VARFÖR bilden INTE är konst.
För mig personligen blir det en löjlig nivå på diskussionen som i förlängningen givetvis kommer handla om allt annat än en diskussion i konstnärliga termer.
Dessutom är min grundläggande profil i mitt bildskapande att aldrig försvara mina bilder. Mina bilder är mina uttryck, jag har redan sagt det jag står för med att göra bilden och sedan visa den i det sammanhang jag tycker den hör hemma. Punkt. Sedan får jag se om bilden ger den kommunikation som jag hoppas. Och då inte som nu en diskussion som handlar om etikett och inte om innehåll. Förövrigt en diskussion jag alltid väljer att hålla mig ifrån.
Jag har givetvis läst reglerna i poolen och kunde inte hitta en enda punkt där jag personligen tycker att bilden inte skulle passa in.
Dessutom känner jag själv så innerligt väl mitt eget bildskapande i grunden: vad jag står för, mina ambitioner, vad jag vill säga med mina bilder mm. En "smakscensur" ställer jag inte upp på, långt mindre att ett fåtal ska göra sig till domare där "konst" är ett kvalitetsbegrepp enligt deras personliga bildsyn eller egna bildpreferenser. Konstfoto är så betydligt mycket mer än så.
Jag ser fram emot en seriös bildpool som höjer sig över "sandlådenivå" och utan ett fåtal självutnämnda pekfingerhöjare. Där vi diskuterar konst och konstnärligt uttryck. Gärna så många olika konstnärliga uttryck som möjligt - istället för en rättsal där vi hittar en smal mall för vad som anses vara konstfoto - och vad som inte får vara det.
Nog om mina tankar i detta. Min bild står kvar i poolen, om inte ni väljer att plocka bort den förstås.
Hädanefter hoppas jag diskussionerna kring bilderna kan få vara kvar under bilderna - och inte som nu i ett separat forum. Fritt fram för långa resonemang UNDER bilderna och ingen annanstans!
Med konstnärliga hälsningar
Terje