Annons

Konsertfotografering. Hur börjar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

miumiiu

Medlem
Jag har gått runt och drömt om att fota konserter ett bra tag. Jag har ingen som helst ingen erfarenhet av det, förutom att stå ute i publiken med min kompaktkamera.

Men om jag nu vill börja fota konsert med min systemkamera, känns det som att att det kommer bli lite mer problem. Så hur börjar man egentligen?

Jag har kollat runt på lite olika anordnare, och på de flesta konserter står det "All fotografering och ljudupptagning är förbjuden". Finns det något sätt att komma runt det? Har ni några tips på hur jag ska börja?
 
fixa fotopass till fotodiket :) stå ute i publiken och hoppas på bra bilder är nog ganska dödfött (i alla fall de bilder som jag tror du vill ha)

lättaste sättet att få fotopass tror jag är att ta en mindre konsert (kanske gratiskonsert) och fråga arrangören snällt...
skaffa en portfolio och sök sedan till de företag som sysslar med konsertfoto och letar nya talanger...

sen om du vill pyssla med det här på riktigt får du kanske se över din utrustning och se till att du har nog ljusstarka objektiv...
 
Hej!
Fota konserter är kul så det tycker jag helt klart du ska försöka att göra mer.
Men ja dom flesta har ju att man inte får fota och så. Men börja med mindre konserter där brukar det vara lättare att få fotografera. Ett tips kan vara att först höra sej för hos arrangörerna och förklara att man vill göra det för att utvecklas som konsert fotograf. Ett annat sätt kan ju vara att faktiskt gå upp på lokaltidningen där du bor och fråga om du kan få fota dom mindre konserterna som sker i din hemstad för deras räkning.

Lycka till!
 
men testa på en liten konsert... liiiten... jag fotade amy diamond i umeå bara genom att fråga arrangören snällt... bara att gå o kvittera ut ett fotopass...
 
Men ja dom flesta har ju att man inte får fota och så. Men börja med mindre konserter där brukar det vara lättare att få fotografera. Ett tips kan vara att först höra sej för hos arrangörerna och förklara att man vill göra det för att utvecklas som konsert fotograf. Ett annat sätt kan ju vara att faktiskt gå upp på lokaltidningen där du bor och fråga om du kan få fota dom mindre konserterna som sker i din hemstad för deras räkning.

undrar om fotoförbudet är ett krav från artisterna eller från arrangören? om det är från artist kan man kanske inte "prata sig in" på samma sätt.

att fota för tidning hade nog varit smart, men jag bor i gbg. jag kan inte komma på nån annan lokaltidning än göteborgsposten, och jag tror det är svårt att få vara med där. men försöka kan man ju alltid!
 
undrar om fotoförbudet är ett krav från artisterna eller från arrangören? om det är från artist kan man kanske inte "prata sig in" på samma sätt.

att fota för tidning hade nog varit smart, men jag bor i gbg. jag kan inte komma på nån annan lokaltidning än göteborgsposten, och jag tror det är svårt att få vara med där. men försöka kan man ju alltid!

I första hand är det nog en regel man sätter upp bara för att så är det alltid... Sen finns det endel mindre band som har det bara för att dom själv vill känna sej lite större än dom är. Men ett par låtar får man princip alltid fota om man snackar me arrangörerna. Annat blir det på stora konserter, där har jag ibland även råkat ut för att man bara fått fotat två låtar trots att dom sagt tre. Tre låtar brukar vara det som är standard.

Kan fårstå ditt problem om du bor i gbg... Finns nog väldigt många som vill in på konserterna där. Men försköka kan man ju ändå göra, försöker man inte så är det ju ingen chans att man kommer in. Och du har ju inte så långt till mindre städer i närheten heller, så åk en bit så blir det nog lättare.
 
undrar om fotoförbudet är ett krav från artisterna eller från arrangören? om det är från artist kan man kanske inte "prata sig in" på samma sätt.

Visst kan det vara så att fotoförbud aviseras för att somliga artister ska känna sig större än de är. Men jag är också rätt övertygad om att fotoförbudet sätts för att det inte ska råda något tvivel om vad som gäller.
Jag var "dum" nog att följa fotoförbudet vid ett tillfälle när jag var utsänd från en tidning, vilket gjorde att arrangören sedan undrade lite förvånat varför vi inte hade några bilder från scenen till artikeln..

att fota för tidning hade nog varit smart, men jag bor i gbg. jag kan inte komma på nån annan lokaltidning än göteborgsposten, och jag tror det är svårt att få vara med där. men försöka kan man ju alltid!

Finns ju hur många lokaltidningar som helst i Göteborg.... I Örgryte, Bergsjön, Västra Frölunda, Lerum, Partille, Hisingen.... Länken går till några tidningar, en googling ger nog ytterligare några titlar. http://sdrdirektpress.nnab.net/index.php3?use=publisher&id=19
 
Många bra tips redan i tråden.
Här kommer några till :
Eftersom det är blixtförbud även vid ackreditering så är ljusstarka objektiv ( minst 2.8 ) samt en kamera som klarar att prestera på höga ISO ett krav.

Försök att fota mindre band som gör klubbspelningar. Där brukar det vara möjligt att "prata in sig" om man bara är ute i tid och kan motivera varför man behöver få fota. Att ta diskusionen med dörrvakten på vägen in är inte ett bra alternativ :)

Försök ta kontakt med bandens management i förväg och motivera varför du ska ta bilderna.

Anledningen till att det bara är de tre första låtar man får fota är enkel:
1. Du skymmer och stör för de längst fram
2. Artisten har möjlighet att fokusera litet mer på pressen de första låtarna för att sen fokusera på publiken

Den stora utmaningen är att motivera för artist/management/arrangör varför du ska ha möjlighet att fotografera när de inte får något ut av det. Tidningar och bildbyråer ger ju publicitet.

Jag fotar enormt mycket konserter och det är ett roligt sätt att ta och sälja bilder så om du brinner för det så önskar jag dig lycka till.

PS
Rockfoto brukar söka lokala fotografer (dock utan ersättning)
DS
 
Det brukar faktiskt gå att bara gå till konserten (om det är mindre artister, klubbkonserter etc) med kameran i väskan, och om dom frågar om kameran, säga att det är för personligt bruk och ej press. Vara trevlig och komma tidigt, snacka lite med vakterna/personalen, då brukar dom inte bry sig. Så gjorde jag hur många gånger som helst innan jag började få acc och hade aldrig något problem med att plåta, någonsin.
Bor i Stockholm. Om det går här borde det ju gå i GBG. :)
 
Fota på små scener brukar inte vara problem. Ett tips är att börja med dem, kolla de lokala banden när de spelar och maila dem innan spelning (typ en vecka så de hinner läsa), sedan fixar de in dig gratis om de har lite sunt förnuft. Håll även kontakt med arrangörerna. Jag brukar lägga upp bilderna på hemsidan och sedan mailar jag band och arrangörer, och bygger upp både rykte och kontakter.

Om du inte har fotat konserter förut så börja så och bygg upp erfarenhet, sedan kan du ev ta kontakt med Rockfoto etc. Eller skapa något eget.
 
Den stora utmaningen är att motivera för artist/management/arrangör varför du ska ha möjlighet att fotografera när de inte får något ut av det. Tidningar och bildbyråer ger ju publicitet.

PS
Rockfoto brukar söka lokala fotografer (dock utan ersättning)
DS


rockfoto är nog ett väldigt bra alternativ, men man måste ha erfarenhet redan när man börjar där (man söker ju med "arbetsprov"). men att börja så smått som möjligt är nog smart. jag får helt enkelt försöka vara övertygande...
 
Precis som dom flesta säger så är det inte alls omöjligt att få ack även fast man inte har någon uppdragsgivare i ryggen. När jag började fota konserter så mailade jag bokningsbolag och artister hela tiden, fick många nej men efter ett tag började det trilla in lite Ja'n här och där och efter ett tag hade man både erfarenhet och bilder att visa upp.

Nu ungefär 3 år senare har fotograferat flera hundra spelningar och massa festivaler. Har under nästan hela tiden fotograferat åt Rockfoto.nu som någon nämde här, och för uppdragsgivare som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet osv (genom Rockfoto och givetvis med ersättning, som vilken bildbyrå som helst).

Och som någon annan sa så på klubbspelningar (Som Debaser i Stockholm, och liknande) är det nästan aldrig fotoförbud, alltså bara att pröjsa för en biljett och sen fotografera bäst du vill. Oftast är det ju dock inget dike, men brukar ändå vara lätt att ta sig fram till scenen.

Hoppas det går bra för alla er som vill börja fotografera spelningar och ge inte upp.
 
rockfoto är nog ett väldigt bra alternativ, men man måste ha erfarenhet redan när man börjar där (man söker ju med "arbetsprov"). men att börja så smått som möjligt är nog smart. jag får helt enkelt försöka vara övertygande...

Det viktigaste hos Rockfoto tycks vara att man inte är äldre än Emma.
 
Vi både riktar oss till en yngre målgripp vad det gäller hemsidan som dom som fotograferar för oss. En del utav iden är att låna unga nya fotografer komma ut och få en chans att visa upp sig.

Jo, jag vet det där. Jag ska inte gå in i närmare diskussioner om det. Vi har alla våra åsikter och du är dessutom part i målet. God fortsättning!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.