Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konsert!
- Trådstartare ljungdahl
- Start datum
danielselander
Aktiv medlem
pola skrev:
kanske lite dum fråga...
om man ska pressa filmen till 1600 varför inte ta en 1600 rulle frånbörjan?
Per-Olof Nordin
Såg nånstans här på fotosidan att det var nån som påstod att en pressad fuji 800 var bättre än en fuji 1600... Jag har inte testat men det kanske är så?
danielselander
Aktiv medlem
Det var här jag såg det, Pongu på mitten av sidan ungefär..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=657&highlight=fuji+800
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=657&highlight=fuji+800
olofforsberg
Aktiv medlem
Blixt-bilder med slow-sync?
northcliff
Aktiv medlem
Kolla här..
Kolla denna länken: http://www.photo.net/concerts/mirarchi/
sidorna som heter concer_1, 2, 3, 4 osv
Kolla denna länken: http://www.photo.net/concerts/mirarchi/
sidorna som heter concer_1, 2, 3, 4 osv
Linus Sundahl Djerf
Medlem
Jag hade försökt låna mig till ett ljusstarkare objektiv, ex. 50mm 1,8. Då behöver du troligtvis heller inte pressa filmen.
/Linus
/Linus
pola
Aktiv medlem
Skev och frågade Pongu,
Hej!
Såg att du skrev att Superia/Press 800 var bättre att pressa till 1600 än den 1600 motsvarigheten varför?
MVH
Per-Olof Nordin
Svar:
Nja, jag skrev att många sportfotografer föredrar att pressa 800:an till 1600. Jag har inte jämfört själv. Jag har dock jämfört 800:an och 400:an och tycker att 800:an är bättre, i förhållande till ISO-talet. Jag gillar att köra 800:an efter ISO 500 för bättre korn och färger, med möjlighet att skruva upp till 800 igen på de bilder där snabbheten behövs. 0,5-1 stegs överexponering innebär ingen kvalitetsförlust, snarare tvärtom. Och man slipper oroa sig för underexponerade partier med murkiga, korniga lågdagrar. Kontrasten ökar något vid överexponering vilket kan vara ett problem beroende på väder, motiv, smak och pappersval.
/Pontus
Tackar för svaret.
Per-Olof Nordin
Hej!
Såg att du skrev att Superia/Press 800 var bättre att pressa till 1600 än den 1600 motsvarigheten varför?
MVH
Per-Olof Nordin
Svar:
Nja, jag skrev att många sportfotografer föredrar att pressa 800:an till 1600. Jag har inte jämfört själv. Jag har dock jämfört 800:an och 400:an och tycker att 800:an är bättre, i förhållande till ISO-talet. Jag gillar att köra 800:an efter ISO 500 för bättre korn och färger, med möjlighet att skruva upp till 800 igen på de bilder där snabbheten behövs. 0,5-1 stegs överexponering innebär ingen kvalitetsförlust, snarare tvärtom. Och man slipper oroa sig för underexponerade partier med murkiga, korniga lågdagrar. Kontrasten ökar något vid överexponering vilket kan vara ett problem beroende på väder, motiv, smak och pappersval.
/Pontus
Tackar för svaret.
Per-Olof Nordin
f.billqvist
Aktiv medlem
stativ!!! som gäller
jag har plåtat ett 30 tals konserter ,, mitt tips är ett enbens stativ som gäller då kan du köra 30/ i slutare utan problem så brukar jag göra och Fuji 800 press är den bästa filmen helt klart ,, ta en titt bland mina konsert bilder så får du se vilket resultat du kanske kan få
visst stativ är klumpigt men fan så mycket bättre bilder får du också för besväret
jag har plåtat ett 30 tals konserter ,, mitt tips är ett enbens stativ som gäller då kan du köra 30/ i slutare utan problem så brukar jag göra och Fuji 800 press är den bästa filmen helt klart ,, ta en titt bland mina konsert bilder så får du se vilket resultat du kanske kan få
visst stativ är klumpigt men fan så mycket bättre bilder får du också för besväret
Enben bra, men inte alltid.
Jag var nyligen och plåtade stjärnskottet Marit Bergman på Nalen. En stillsam konsert där hon mest sjäng i micken. Men jag ville ha något annorlunda. Tack vare enbensstativet kunde jag vänta ut henne tills hon i en sekund skrattade till. Då var jag beredd utan att riskera att tappa kompositionen. Dessutom ökar ju chanserna till skarpa bilder.
Bilden är tagen på Fuji 800 efter EI 1600. Jaganvänder mest 1600-film när jag pressar till 3200 eller 6400. Det är alltid känsligt för underexponering vid presning eller högkänsliga filmer. Minsta lilla underexponering så tappar man kontrast och kornet exploderar (framförallt för att man tvingas höja kontrasten och därmed kornigheten).
Jag gillar ännu hellre att komma nära artisten och publiken med vidvinkel. Det ger en go närhet. Men man ska akta sig för att ge artisterna groteskt långa ben, det minskar bara närhetskänslan.
Överhuvudtaget gillar jag stökiga situationer i kombination med vidvinkel. Och då funkar det definitivt inte med enbenstativ.
Jag var nyligen och plåtade stjärnskottet Marit Bergman på Nalen. En stillsam konsert där hon mest sjäng i micken. Men jag ville ha något annorlunda. Tack vare enbensstativet kunde jag vänta ut henne tills hon i en sekund skrattade till. Då var jag beredd utan att riskera att tappa kompositionen. Dessutom ökar ju chanserna till skarpa bilder.
Bilden är tagen på Fuji 800 efter EI 1600. Jaganvänder mest 1600-film när jag pressar till 3200 eller 6400. Det är alltid känsligt för underexponering vid presning eller högkänsliga filmer. Minsta lilla underexponering så tappar man kontrast och kornet exploderar (framförallt för att man tvingas höja kontrasten och därmed kornigheten).
Jag gillar ännu hellre att komma nära artisten och publiken med vidvinkel. Det ger en go närhet. Men man ska akta sig för att ge artisterna groteskt långa ben, det minskar bara närhetskänslan.
Överhuvudtaget gillar jag stökiga situationer i kombination med vidvinkel. Och då funkar det definitivt inte med enbenstativ.
Bilagor
boyafraid
Ny medlem
kornighet
Viktigt är att använda centrumvägd ljusmätning för att undvika att under/överexponera, vilket det är stor risk för under konserter efter som ljuset hela tiden ändras från mörkt till ljust. Det är endast i det helmanuella läget t. ex. Canon EOS 300 använder centrumvägd ljusmätning. Med andra kameror vet jag inte.
Jag använder Fujicolor Press 800 som jag sedan pressar till 1600. Jag har använt Fujicolor Press 1600 men tyckt att kornet har varit för stort. Pressa 800-filmen till 1600, använd ett objektiv med stor bländare (t. ex. 50mm f/1,8) och en slutartid runt 1/60. Jag skulle inte rekommendera att använda stativ eftersom det skulle vara alldeles för klumpigt i en sådan miljö (man är ofta inklämd framför scenen mellan publik och artister).
Viktigt är att använda centrumvägd ljusmätning för att undvika att under/överexponera, vilket det är stor risk för under konserter efter som ljuset hela tiden ändras från mörkt till ljust. Det är endast i det helmanuella läget t. ex. Canon EOS 300 använder centrumvägd ljusmätning. Med andra kameror vet jag inte.
Jag använder Fujicolor Press 800 som jag sedan pressar till 1600. Jag har använt Fujicolor Press 1600 men tyckt att kornet har varit för stort. Pressa 800-filmen till 1600, använd ett objektiv med stor bländare (t. ex. 50mm f/1,8) och en slutartid runt 1/60. Jag skulle inte rekommendera att använda stativ eftersom det skulle vara alldeles för klumpigt i en sådan miljö (man är ofta inklämd framför scenen mellan publik och artister).
pola
Aktiv medlem
kom ihåg att 1,8 ger extremt litet skärpedjup...Linus Sundahl Djerf skrev:
Jag hade försökt låna mig till ett ljusstarkare objektiv, ex. 50mm 1,8. Då behöver du troligtvis heller inte pressa filmen.
/Linus
Similar threads
- Svar
- 36
- Visningar
- 6 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 47
- Visningar
- 11 K