Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsert!

Produkter
(logga in för att koppla)

ljungdahl

Medlem
Tjena!

Jag ska plåta en konsert om några veckor!

jag använder en Eos 30 med ef 28-90 f/4,0-5,6 och/eller ef 75-300 f/4-5,6
tänkte köra med fuji press 800

Har ni några tips för att få bästa resultat med denna utrustnig?

MVH///jonas
 
kanske lite dum fråga...
om man ska pressa filmen till 1600 varför inte ta en 1600 rulle frånbörjan?

Per-Olof Nordin
 
Vad är det för musik? Kommer det att vara kolsvart typ? Får du använda blixt också?
I så fall hade jag gjort det också. Kan vara schysst att köra både med och utan.
Viktigaste är väl som sagt att ta så mycket som möjligt.
/Andreas
 
pola skrev:
kanske lite dum fråga...
om man ska pressa filmen till 1600 varför inte ta en 1600 rulle frånbörjan?

Per-Olof Nordin

Såg nånstans här på fotosidan att det var nån som påstod att en pressad fuji 800 var bättre än en fuji 1600... Jag har inte testat men det kanske är så?
 
Skev och frågade Pongu,

Hej!
Såg att du skrev att Superia/Press 800 var bättre att pressa till 1600 än den 1600 motsvarigheten varför?
MVH
Per-Olof Nordin

Svar:

Nja, jag skrev att många sportfotografer föredrar att pressa 800:an till 1600. Jag har inte jämfört själv. Jag har dock jämfört 800:an och 400:an och tycker att 800:an är bättre, i förhållande till ISO-talet. Jag gillar att köra 800:an efter ISO 500 för bättre korn och färger, med möjlighet att skruva upp till 800 igen på de bilder där snabbheten behövs. 0,5-1 stegs överexponering innebär ingen kvalitetsförlust, snarare tvärtom. Och man slipper oroa sig för underexponerade partier med murkiga, korniga lågdagrar. Kontrasten ökar något vid överexponering vilket kan vara ett problem beroende på väder, motiv, smak och pappersval.
/Pontus

Tackar för svaret.

Per-Olof Nordin
 
stativ!!! som gäller

jag har plåtat ett 30 tals konserter ,, mitt tips är ett enbens stativ som gäller då kan du köra 30/ i slutare utan problem så brukar jag göra och Fuji 800 press är den bästa filmen helt klart ,, ta en titt bland mina konsert bilder så får du se vilket resultat du kanske kan få

visst stativ är klumpigt men fan så mycket bättre bilder får du också för besväret
 
Enben bra, men inte alltid.

Jag var nyligen och plåtade stjärnskottet Marit Bergman på Nalen. En stillsam konsert där hon mest sjäng i micken. Men jag ville ha något annorlunda. Tack vare enbensstativet kunde jag vänta ut henne tills hon i en sekund skrattade till. Då var jag beredd utan att riskera att tappa kompositionen. Dessutom ökar ju chanserna till skarpa bilder.

Bilden är tagen på Fuji 800 efter EI 1600. Jaganvänder mest 1600-film när jag pressar till 3200 eller 6400. Det är alltid känsligt för underexponering vid presning eller högkänsliga filmer. Minsta lilla underexponering så tappar man kontrast och kornet exploderar (framförallt för att man tvingas höja kontrasten och därmed kornigheten).

Jag gillar ännu hellre att komma nära artisten och publiken med vidvinkel. Det ger en go närhet. Men man ska akta sig för att ge artisterna groteskt långa ben, det minskar bara närhetskänslan.

Överhuvudtaget gillar jag stökiga situationer i kombination med vidvinkel. Och då funkar det definitivt inte med enbenstativ.
 

Bilagor

  • redo-maritb6-2.jpg
    redo-maritb6-2.jpg
    36.6 KB · Visningar: 426
vidvinkel!

och så en bild med vidvinkel från samma situation som ovan. Det är bra att variera sig.

Bilden är tagen med 17-35/2,8
 

Bilagor

  • redo-maritb5.jpg
    redo-maritb5.jpg
    25.5 KB · Visningar: 424
kornighet

Viktigt är att använda centrumvägd ljusmätning för att undvika att under/överexponera, vilket det är stor risk för under konserter efter som ljuset hela tiden ändras från mörkt till ljust. Det är endast i det helmanuella läget t. ex. Canon EOS 300 använder centrumvägd ljusmätning. Med andra kameror vet jag inte.

Jag använder Fujicolor Press 800 som jag sedan pressar till 1600. Jag har använt Fujicolor Press 1600 men tyckt att kornet har varit för stort. Pressa 800-filmen till 1600, använd ett objektiv med stor bländare (t. ex. 50mm f/1,8) och en slutartid runt 1/60. Jag skulle inte rekommendera att använda stativ eftersom det skulle vara alldeles för klumpigt i en sådan miljö (man är ofta inklämd framför scenen mellan publik och artister).
 
Är det mörkt på scenen så kommer det inte att funka utan blixt tror jag! Jag kör 2.8 gluggar själv och använder då aldrig blixt!

Räddningen för dig tror jag är att pressa en 800 till 1600 eller 3200
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar