Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste inte hela texten, men frågan är vad det innebär rent praktiskt för oss konsumenter.
Som jag förstog det så ska Sony och KM samarbeta inom detta område.
Det skulle inte störa mig om det stog Sony istället för KM på kameran. Om det nu bara är det som blir den praktiska skillnaden...


/Thomas
 
"Partial Transfer of Certain Assets Related to Digital SLR cameras"
Det handlar om delvis överföring av specifika tillgångar (teknologi) relaterade till digitala systemkameror. Vad som händer rent praktiskt vet ingen, men om Sony tar över tillverkningen med KM´s devolopment staff i spetsen kan det bara bli till det bättre.

mvh/Ove
 
Skriver likadant som i den andra tråden om samma sak:
Hänger inte med till 100% i den engelska texten, men det verkar som att Sony nu kommer att ta över på allvar.
Men vaffan,,,, det går ju lika bra att ringa med min Sony -ericsson som med min gamla Bara-ericsson.
 
Sony har väl haft hyfsade kameror länge.

Men det som skiljer duktiga teknikers arbete med de som har lite historia i ryggen, är väl att reglage och knappar sitter där de ska på de som vart med ett tag.
Jag menar... det går att "knäppa bra kort" med en Sony, medans man kan arbeta med en "riktig kamera".

Ha ha lite provokativt... igen! Det klart att Sony har blivit bättre och kommer säkerligen att vara med där framme, också vad det gäller användarvänlighet.

Men man kan inte låta bli att minnas alla rullgardinsmenyer, för att nå önskade funktioner. Det hann byta årstid innan inställningarna var gjorda.
 
eller..
lägger ner e väl en lite att ta i,
e väl bara varumärket som försvinner..iofs konstigt...Sony...vill man ha en Sony DSLR eller...
Sony siktar mot världsherravälde...
snart finns bara två multinationella kameraföretag kvar...Sony och..??

KM ska ju fortfarande göra DSLR och objektiv för Sony som övertar produktutvecklingen, som jag fattar det (rena högskoleprovet i läsförståelse den där pressreleasen...), se trippelstjärnan***.
KM blir legotillverkare åt Sony som tar pengarna och äran ...

On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006.

*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony
 
Även Ekot rapporterade precis om att KM lägger ner tillverkningen av kameror och säljer digitalkameratillverkningen till Sony.
 
Gu va behändigt att slippa det krångliga namnet Konica Minolta, Sony blir ju mycket behändigare...
 
Antingen finns det snart en systemkamera som man kan använda den bakre displayen och sina gamla gluggar på eller också får alla olyckskorpar rätt!
Känner mig inte speciellt orolig just nu, även om jag låter mina planerade objektivinköp vila ett tag.
 
Vi får väl se hur det blir, själv så är jag inte ett dugg orolig då jag inte är den som springer & köper ny modell så fort dom dyker upp men självfallet så blir det spännande att se vad som händer. Jag har tänkt köra min D7D länge & optik är ju inget problem...

Att KM släpper detta till Sony är kanske inte så konstigt. Så vitt jag förstått så har DSLR-sidan gått med vinst men är förmodligen en mycket liten andel i KM:s affärer. Inom all produktion idag så räcker det ju inte att det går bra, det ska gå FÖRBASKAT bra & lite till för att man ska vara nöjd.

Sony ser självfallet bara till vinst men vad man kan hoppas på är ju att man fortsätter i KM:s anda men tar tillvara på det man är duktiga på, marknadsföring & nytänkande.

Att det skulle släppas en Sony med KM-fattning är ju känt sen ett tag men att det skulle bli så här kommer självfallet som en enorm överraskning!

//Larsa
 
frågan är vem nästa är att få kasta in handduken...

Leica ser ju ut att ha det tufft...

Hur mår ett sådant gediget företag som Nikon egentligen?

För bara några år sedan säg innan Digital revolutionen så var väl Nikon ganska dominanta på systemsidan...Canon var efter, kanske inte markant, men ialla fall efter... känslan jag har nu är att Canon har seglat upp och klart förbi Nikon och övriga märken...eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.