Annons

Konica Minolta 5D VS?

Produkter
(logga in för att koppla)

zazall

Medlem
Hejsan, jag funderar på att köpa en kamera som motsvarar Konica Minoltas 5D båda tekniskt och pris. Orsaken till det är att jag vill testa en annan kamera som jag kan använda att leka med, ifs så är jag fortfarande ny till det här med systemkameror så det får inte bli något för avancerat.

Självklart så måste det vara en kamera som man kan ha många olika tillbehör till som kan vara användbara i båda natur och studio fotografering.

All hjälp skulle vara bra.
 
Jag vet inte om jag hänger med här, men du vill alltså skaffa en annan kamera motsvarande D5D bara för att "testa lite"? Vore det inte bättre att bygga på det system du redan har?
 
Problemet att den här kameran är inte min, och jag kan kanske inte använda den så länge till pga av att vi kanske inte ska ha kvar den här på jobbet. Så jag tycker att det är dags att skaffa en egen kamera. Orsaken till att jag inte köper en Dynax 5D är pga av att jag vill isf ha en 5600HS (D) blixt, ifs så kan det hända att jag köper en Sony DSLR senare när den kommer ut. Men jag är inte så säker på om Sony kan hålla kvar Dynax kamera serien i samma skick som den har varrit förut.
 
D5D är ju unik i att den har bildstabilisering i huset. Annars är väl Nikon D50/D70 eller Canon 350D likvärdiga i det stora hela.
 
Robert har ju redan räknat upp Canons Nikons hus i den klassen sedan så har du ju Pentax & Olympus.

Alla dessa har sina likheter/olikheter så du får nog gå ut i butik & känna på dem & fundera...

//Larsa
 
Tackar allihop för tipsen. :) jag ska kolla runt lite. Jag har redan testat några av olympus system kameror, som jag tyckte var rätt så bra.

Men mera ska testas.
 
zazall skrev:
Problemet att den här kameran är inte min, och jag kan kanske inte använda den så länge till pga av att vi kanske inte ska ha kvar den här på jobbet. Så jag tycker att det är dags att skaffa en egen kamera. Orsaken till att jag inte köper en Dynax 5D är pga av att jag vill isf ha en 5600HS (D) blixt, ifs så kan det hända att jag köper en Sony DSLR senare när den kommer ut. Men jag är inte så säker på om Sony kan hålla kvar Dynax kamera serien i samma skick som den har varrit förut.

Vilket j----a svamlande.
Vad är det du försöker säga igentligen?
Jag tror att svaret pâ din frâga är Instamatic.
 
OscarM skrev:
du kan inte köpa jobbets D5D då om du gillar den och lärt dig den?

Nej, jobbet ska behålla den. Så den ska inte säljas ut, om den skulle göra det så är det en till som vill ha den. Så chansen att jag får den är rätt så minimal eftersom han har första tjing på den.

Annars så är D5D väldigt svår att få tag på, och att den inte produceras eller finns i lager längre hos Konica Minolta underlättar verkligen inte.
 
Hur ska jag säga detta, jag är självklart intresserad av 5D samt 7D. Men Pga av att det är svårt att få tag på andra saker med samma märke till just dessa produkter så känns det inte bra att köpa en sådan.. Jag blev även väldigt förtjust i den där blixten 5600HS(D), vilket är väldigt svår att fåtag på, jo jag vet att den finns ute på nätet. Jag har sett den på 2-3 svenska internet butiker, men det känns vilket fall som inte säkert att köpa en sådan nu dags läget.

Frågan är om service och support kommer att fungera nu för KM nu när Sony har taggigt över, för tillfället så fungerar det bra, men vad kommer att hända framöver. Kommer det finnas reservdelar till dom, kommer supporten att finnas kvar?
 
Att folk blivit totalt hysteriska ioch med att Sony övertagit hela KM kameradivison säger tyvärr mer om oss som konsumet grupp än om Sonys själva övertagandet...

Förstår ärligt talat inte vari räddslan ligger visst är det tragiskt att ett så gammalt och fint företagsnamn försvinner. Inte tu tal om saken där är jag helt med alla andra. Men resten förstår jag för mig inte för mitt liv hur så många tänker. Att bolag köps upp och byter namn har skett i alla tider. Varför skulle inte kamera branchen också få sin dos av ihopslagningar och uppköp ?

Tänk så här varför i herrans namn skulle bolaget Sony som rimligen drivs på affärsmässiga grunder vilja förlora oss lojala KM ägare för ?! Såg att just vi KM ägare är mest nöjda och mest lojala av alla kamera fabrikat ?! När andra jagar backfocus bekymmer och moare strul till höger och vänster. Tja då ler vi glatt och tar vår kamera över axeln och ger oss ut och fotograferar...

Hela framtiden för Sonys försök till inbrytning i DSLR land står och faller med att vi faktiskt följer med. Åter igen jag förstår inte räddslan Sony har från högsta ort klart och tydligt flera gånger i kraftfulla ordalag visat hela eftermarknads problematiken tas på största allvar. Här hemma i Sverige kommer vad jag förstår reparation och eftermarknadshantering flyttas in till Sonys egen support division. Logiskt och inget alarmerande där heller. Visst kan det ta tid att trimma in allt och vi får nog förvänta oss något sämre support i början innan alla är inkörda .

Som sagt jag förstår inte folks hysterika räddsla överallt. Forumen svämmar över med rykten och det hela känns mer som en tragisk lekstuga. Är det inte en höna som blir en fjäder så är det ett ända ord i ett citat ev en journalist som disskuteras i timmar. Varför inte låta tiden utvisa vad som kommer ske. Tar våra analoga OCH digitala KM kameror sämre bilder idag bara för Sony köpt upp KM ?!

För att återknyta till Andreas E direkta fråga. Nej jag tror verkligen inte du köper grisen i säcken om du väljer en 5D eller 7D. Senast på Elmia mässan suckade Sony folket åt alla KM människor som frågade hur går det med oss nu ? Svaret Svensska Sony sa till mig och säkerligen alla andra är solklart. NEJ det är inte kört eftermarknads hanteringe är redan i transiterings fas och mycket nyhter finns i det fördolda. Senast häromdagen fick även jag höra nyheter släpps mkt snart... Vad det är för något inte den blekaste men det kommer säkerligen bli bra.

Ut och plåta folk vädret är kanon och våra kameror har ingen inbyggd självdestruktion ioch med Sony köpt upp märket. Jag lovar ;-)

//H
 
1. Sony och KM har samma service verkstad, alltså Zieger teknik i Lindköping, så sjävlaste servicen blir självklart inte påverkad. Men därimott så blir det värre när det gäller blixtar eftersom dom inte kan laggas av Zieger teknik utan skickas vidare till en tysk service verkstad för KM, vilket inte kommer att ske så länge till.

2. KM har fortfarande supporten för kamerorna, så vi får se vad som händer lite senare med det. Kan hända att det flyttas vidare senare.

3. KM tillverkar inte längre något alls när det kommer till kamera avdelningen, vilket resulterar i att det kan bli snålt med reservdelar. vilket självklart oroar mig.

Visst vill jag hålla kvar mig till KM, jag älskar dessa kameror, dom är underbara. Men klart man är orolig.
 
Zieger har inte servat 7D själva heller, utan skickat vidare till Tyskland. Hur de gjort med 5D vet jag inte.

/Per
 
Håkan:
Jag tycker visst att det kan finnas anledning att oroas över framtiden. Sony har alltid varit ett företag som prånglat ut balla och fräcka produkter med massa gimmicks som försäljningsargument. När det kommit till de saker som verkligen är viktiga har de nästan alltid (med en del undantag) kommit till korta mot konkurenterna. Deras kameror har jobbiga och omständiga menyer och knapparna är inte särskilt genomtänka, IMO. Deras minidiscspelare har alltid haft väldigt låg uteffekt så att man inte kan använda annat är väldigt lättdrivna snäckor. Deras skivor är kopieringsskyddade och installerar programvaror, utan kundens vetskap, på en dator om man försöker spela den i datorn. Deras förstärkare har "japanwatt" och klarar inte alls av lika mycket som specarna vill mena osv osv osv. Massiv marknadsföring gör att de ändå säljer hur bra som helst, framför allt till ungdomar som tycker att deras reklam är ball.
Det enda område där de faktiskt varit riktigt bra är TV och datorskärmar (och så marknadsföring, såklart).

Så jag skulle i allra högsta grad vara orolig över fall de kommer att förvalta Konica Minoltas arv och göra kameror i samma anda eller om de tänker prångla ut produkter i Sonys anda istället. Att idag köpa en D5D eller D7D och sedan, om något år, när Sonys egna kameror börjar komma ut, märka att de tänker prångla ut skräpkameror som man inte vill ta i med tång vore väl sådär roligt.
Nu säger jag inte att det BLIR så, men det är ett tänkbart scenario och om man inte redan har prylar från Konica Minolta och därför är "fast" så kan jag mycket väl förstå varför man har kalla fötter.
 
Vad det gäller service av prylar så kan jag säga att det är problem som ni som kunder inte behöver bekymmra er om. Allt skickas till Zieger och sedan är det deras problem att skicka det vidare om de inte kan lösa det själva. Tidigare har de varit så att de har skickat saker vidare för att de har saknat nödvändiga verktyg, det kanske är åtgärdat nu det vet jag inte.

Största problemet i dagsläget är annars att servicen kan dra ut på tiden pga att det saknas rutiner mellan Sony och de verkstäder som gör jobbet.

Likaså blir det nog något av ett svart hål utrustningsmässigt i sommar för oss KM-ägare, men när Sony väl fått fart på valsarna så är ju inte bristen på nya produkter deras främsta kännetecken.

Att KM har supporten låter märkligt såvida du inte syftar på internationella KM. KM Sverige upphörde som bolag sista mars nämligen. åtminstone enligt den info jag har.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Att KM har supporten låter märkligt såvida du inte syftar på internationella KM. KM Sverige upphörde som bolag sista mars nämligen. åtminstone enligt den info jag har.

Okej. Tyckte ändå att det var samma person som jag prattade med sist jag ringde in.
 
ANNONS