Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Collection

Produkter
(logga in för att koppla)

Beagle five

Aktiv medlem
Stötte på denna samling till salu:

Känns som en bra start för att samla Konica? Är det något vitalt man kommer sakna om man slår till på denna samling? Vilka Konica objektiv är bäst t.ex?
Och finns det adaptrar att köra dessa på Canon?

Nja. Skulle nog sparat pengarna och lagt ca 1000kr på 3 till 4 objektiv istället. Jag har köpt Konica hexanon 40mmF1.8, alla bilder här tagna med den ( https://www.stayuntilforever.com/one-camera-one-lens-one-year )
och 50mm1.7 för under 500kr tillsammans. 40mm är ett bra all around objektiv och 50mm är ett magiskt porträtt objektiv. 135mm är kul om man har IBIS.
Adapters för de flesta kameror har K&F
Mvh. Johan
@xftales

Konica Hexanon 50mm 1.7
DSCF9284-01.jpeg

Stötte på denna samling till salu:

Känns som en bra start för att samla Konica? Är det något vitalt man kommer sakna om man slår till på denna samling? Vilka Konica objektiv är bäst t.ex?
Och finns det adaptrar att köra dessa på Canon?

Jag har haft en drös Konica AR som jag givit bort till min son. De blev billiga ett tag innan alltför många kommit på att hyfsade optiskt och jättefina mekaniskt. Ett gemensamt problem jag sett med både dessa Konica AR, mina Pentax SMC och mina Minolta AF gen 1 är att de genomgående varit näst intill oanvändbara fullt öppna - så det kommer du nog sakna om du jämför med moderna objektiv som numera oftast är jättebra även fullt öppna.

En adapter till manuella AR är inte dyr så det kan ju vara kul att testa men åtminstone jag ser allt mindre skäl att skruva på gamla manuella objektiv på nya kamerahus vars främsta tillgång är de nya fantastiska AF-systemen.

De saker som är bra med Konica AR är att de är hyfsade nedbländade trots att de är billiga. Det som är bäst är dem är den med dagens mått mätt fantastiska mekaniska kvaliteten som finns ända från de masstillverkade gamla kitobjektiven kring 40-50mm till mer speciella objektiv i AR-serien.

Den verkliga uppsidan med att sätta dessa objektiv på moderna hus med focus peaking är att man då får betydligt bättre fokushjälpmedel än det gamla mikroprismor och snittbildsmattskivor för kunde ge. Dessutom ger ju de bästa nya kamerahusen dessa gamla objektiv nytt liv genom att erbjuda en betydligt högre upplösning är de gav med gamla korniga filmer.

Vem vill f.ö. ha all den där bråten, om det är några bra intressanta AR man är mest intresserad av. 95 kameror!!! och 30 objektiv.

Senast ändrad:
Känns som en bra start för att samla Konica?
Det beror lite på om du ska ha grejerna i ett vitrinskåp eller om du ska fotografera med dem. Det finns ganska många dubbletter bland objektiven vilket i båda fallen är en nackdel. I en kamerasamling finns det ingen större mening med att ha dubbletter och hur många exemplar av ett objektiv behöver man om man ska fotografera med det? (Det finns dubbletter av kameror i den här samlingen också, och samma sak gäller dem).

Om sakerna säljs separat så är det en annan femma. Då kan man plocka russinen ur kakan. Det här är en ganska bra webplats med en översikt av Konicas spegelreflexsystem: http://buhla.de/index.html

FM och FP är nog bara intressanta för en samlare. Det är inte så lätt att hitta objektiv till Konicas gamla F-fattning.
Av kamerorna med AR-fattning skulle jag nog satsa på en bra T3. Senare modeller är lite plastiga och ger inte samma gedigna intryck (men de kan nog vara bra ändå).

Av objektiven så är 40/1.8 mycket bra, och 50/1.7 ännu bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar