Annons

Konica AR objektivfattning

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Passar "Konica Hexanon AR" objektiv på några andra kamerahus än Konicas egna SLR-kameror ?
Vilka isåfall ?
 
Tack för svaret.
Innan jag ställde frågan sökte jag på fotosidan och på webben, men blev inte klar / säker över vad som gällde. På någon engelsk site stod det att Konica Henxnon AR gick att använda på Nikon kameror för AIS fattning men att de då fick monteras motus.
Jag blev inte klok på det hela.
Och nu när Konica och Minolta är har gemensamt "namn" / "företag" så hade jag hoppats att de redan för cirka 20 - 25 år sedan hade valt en gemensam fattning, men så är det ju inte.
 
Den där engelska webbplatsen kanske hade förväxlat det. Jag har sett att det finns adaptrar för att använda Nikonoptik på Konicahus.
 
Har också hört att de funkar med nikon. Har för mig att jag också hörde som någon nämnde tidigare att det inte gick att fokusera till oändlighet, men att det i gengäld blev ett väldigt sjysst makro-objektiv.
 
Funkar och funkar... Har aldrig hört talas om dethär tidigare, så jag tog mitt Konica Hexanon 40/1.8 och försökte vrida fast det i min Nikon f801s. Okej, det går att få dit, men det är bara möjligt att fokusera mellan 5-15 cm från linsen (0.5 m - oändligt enligt märkningen på linsen alltså). Säkert ok som makroobjektiv. Nerbländning sker naturligtvis för hand, ljusmätning också.
 
Om jag minns rätt så har Konica ovanligt kort avstånd mellan bajonettfattning och filmplan.
Därför borde det vara plats för att använda t ex ett Nikonobjektiv på ett Konicahus med hjälp av en adapter.

Ett Konicaobjektiv monterat på ett Nikonhus kommer däremot allför långt från filmplanet, vilket resulterar i att man inte kan fokusera på långa avstånd som flera redan påpekat.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.