Annons

Kompositionsträning

Produkter
(logga in för att koppla)

TommieJ

Aktiv medlem
Ok, då var det dags igen.
Var ute med min dotter igår. Orkade inte ta med mig hela kameraväskan + stativ, så det fick bli min gamla Olympus 1.3 megapixel.
Det blir inte så bra bilder med den , men jag skulle ju bara träna komposition.
Hittade lite änder vid Rudan i Haninge. Tänkte att jag skulle försöka hitta lite diagonaler. Det är inte så lätt när man har med djur att göra! Dom rör sig inte riktigt som jag vill!
Nåväl, jag skulle vilja visa två bilder. Den första är jag ganska nöjd med(kompositionsmässigt). Det är egentligen bara två saker som jag stör mig på. Det ena är den lilla gräsplätten till höger om anden, samt att anden är på väg ur bild.
Måste tillägga att det var riktigt skoj att vara ute att fota enbart med tanke på komposition. Slippa tänka på teknik etc.
Kommentarer?? Jag är ju ny på detta, så alla kommentarer mottages varmt, inte bara positiva!

/Tommie
 

Bilagor

  • and-vid-rudanliten.jpg
    and-vid-rudanliten.jpg
    41 KB · Visningar: 1,033
Hrm, verkar ha svårt att få in bilderna.
 

Bilagor

  • and-vid-rudanlitenförklarin.jpg
    and-vid-rudanlitenförklarin.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,024
Senast ändrad:
TommieJ skrev:
Kommentarer?? Jag är ju ny på detta, så alla kommentarer mottages varmt, inte bara positiva!
Jag är glad för att jag fotograferar. Jag tror att det gör att man är aktivare och mer uppmärksam på sin omgivning. Det är skoj att ge sig själv små uppgifter och söka efter diagonaler eller vad det nu är. Vad gäller dina bildexempel så tyckte jag bättre om ditt tidigare exempel (granskogen) även om jag inte kommenterade det. Jag kan tycka att de här bilderna kanske är lite röriga för att diagonalerna ska komma till sin rätt.
 
Första bilden: Om inte grästuvan vore där hade nog inte problemet med "anden-ur-bilden" så mycket, eftersom det blir mycket luft/vatten till kanten

Andra bilden: Känns lite rörig rent allmänt, vet dessutom inte om man kan få med gräset i krysskompositionen, blir väl snarare än T-kompositiion

Allmänt: Tycker första bilden är klart bättre, kompositionsmässigt

Kul idé, borde kanske göra mer sådan testförsök för att utvecklas

// Anders
 
Tack för kommentarerna.
Håller med om att den andra bilden är lite väl rörig. Men änderna ville inte lyssna på mig, utan simmade omkring lite som dom ville!! ;-)
Nu när du säger det Anders, tycker jag nog också att det blir svårt att få ihop grästuvan i alla andra element. Det blir nog bättre om antal element är få.

/Tommie
 
Anders:ser vad du menar med T vs kryss. Det är bara jag som råkat dra ut linjen för långt när jag gjorde förklaringen. Diagonalerna är tänkt att bilda ett T.

Några andra som har kommentarer?
Några andra som har lust att posta sina bilder på samma tema?

/Tommie
 
jpersson skrev:
Jag tror att det gör att man är aktivare och mer uppmärksam på sin omgivning.

Just det fick jag ett exempel på i helgen när vi var på besök i Härnösand och hittade den här "inbrotts-tjuven". Genom att jag tog kort så började folk runtomkring titta upp och de verkade inte ha sett det här tidigare.

johan
 

Bilagor

  • pc189186.jpg
    pc189186.jpg
    47.4 KB · Visningar: 790
Annars finns det faktiskt tre diagonaler, som delvis korsar vartandra

// Anders
 

Bilagor

  • and2.jpg
    and2.jpg
    11.7 KB · Visningar: 648
Inspirationsmässigt hade jag aldrig kunnat gå ut med en 1,3mp kamera.

Ifall jag skulle stött på någon viktig/intressant/bild/händelse hade jag redan satt begränsningen till web-kamera upplösning... :-(

Att be elever gå ut och ta bilder på rörelseoskärpa, långt och kort skärpedjup etc ger ju inte bara den tekniska förståelsen utan de bekantar sig även med utrustningen och tvingas hitta/analysera motiv att fånga.

Aldrig skickat ut en elev för att hitta kompositionsexempel som någon skrivit om i en bok.

Min åsikt är att dessa regler uppkommit efter att en bra bild tagits och vetenskapsmannen i oss försöker (över-) analysera bilden, för att kunna återskapa den.

Att gå andra vägen, börja med kompositionen och försöka hitta motiv, låter lite...tråkigt?

Ta inte illa vid, detta är min högst privata åsikt.

Mvh

Tobias
 
Kan hålla med om att det känns lite "tråkigt" när man ser något bra, men har bara den gamla trötta kameran med sig. Men i just det här fallet handlade det om att ta med sig den kameran eller ingen kamera alls. Det är inte så lätt att alltid ha med sig kameraväskan med alla grejor + stativ. Speciell när man har en 6 månaders baby i barnvagn + tillbehör med sig.
Som nybörjare kan jag bara dela med mig av erfarenheter från min synvinkel, men utan hjälp i form av böcker och råd från andra fotografer så tror jag att det kommer ta mig mycket längre tid att ta bra bilder. Men man får passa sig så man inte fastnar i andras teorier om vad som är "bra" bilder.

Jag respekterar din åsikt Tobias, men jag delar den inte.

mvh

/Tommie
 
TommieJ skrev:
Men man får passa sig så man inte fastnar i andras teorier om vad som är "bra" bilder.

Jag skulle nog vilja säga teorier över huvud taget.

Dom där kryssen och T:na på bilderna, är det nog bara de som läst om denna teori som upptäcker.
De flesta ser nog bara 6 änder som simmar i väg.

Den enda teorin som jag följer, i bland, (tror jag) är det s.k gyllene snittet. Även denna teori kan man komplicera till, riktigt ordentligt om man vill. Jag har själv gjort ett försök att beskriva den. ;-)(http://www.megapixeln.net/golden.php)

Man skall nog ha alla regler i bakhuvudet, men låta sitt eget estetiska sinne bestämma den slutgiltliga kompositionen.

(Mina åsikter, ingen sanning ;-) )
 
Regler

Är en nybörjare på det här med foto men har självklart ändå en massa dumma åsikter :) Känns (för mig) som om det här med att analysera bilder rent kompositionsmässigt lätt tenderar att bli överdrivet. Jag tror absolut att det finns en rad faktorer som ligger bakom en bra bild, varav en del kompositionsmässiga men när vi människor redan har ett utvecklat sinne för estetik så behöver vi ju inte sitta som datorer och räkna ut hur bilder ska se ut för att vara bra. Då blir det så mycket mindre känsla.
Men det finns ju som alltid en viss gräns, man kan ha en del regler eller idéer i bakhuvudet som någon annan skrev här före mig men de får ju inte ta övertaget. De ska väl snarare ses som hjälpmedel till en estetiskt tilltalande bild.
Med allt det här, inte sagt att tänka kompositionsmässigt är något negativt. Bara det att det känns lite onödigt för mig, vi (de flesta iallafall) har ju redan en känsla för vad som är en bra bild. Hmm, ja..flummar jag nu bara eller har jag rätt i någonting :)
Har själv tagit ett par bilder där jag medvetet tänkt på komposition men bara som hjälpmedel. Kanske inga bra bilder men icke desto mindre exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=265137
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=300189
 
Klart att man inte ska följa bildläran stenhårt men vissa människor har inte alltid ett inbyggt sinne för estetik och det är något man måste öva på.

Att få läsa lite om diagonaler och kvadrater med mera är väldigt bra då.

Själv har jag läst några artiklar b.la på denna sidan och även på andra och det har hjälpt mig i mitt fotograferande.

Vill ni hitta riktigt bra saker gå till erat bibliotek nästan alla har böcker om fotografi och komposition, du kan även lära dig genom att titta på konst. Den är lika aktiv där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.