Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition till bilden "Trollsländor"

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
det tror jag också. men sitter inte väldigt mkt av grunden i ryggraden?
dvs man tänker egentligen inte på det, inte medvetet, det bara finns där liksom.

Visst sitter det i ryggraden! Jag påstår inget annat.

Många gånger handlar mina förklaringar om hur jag reagerar/arbetar - och att detta idag sker per automatik, att det sitter i ryggraden.

Fast man måste kunna något, både bra och länge, för att det ska sätta sig där.

Terje
 
ariadne skrev:
jag förstår inte varför du hänvisar till slumpen - är man en hyffsat erfaren fotograf så fotograferar man nog sällan slumpartat. man kan helt enkelt inte det tror jag. det sitter mkt i ryggraden som bara sker naturligt utan att man tänker på det på ett medvetet vis.

Hur hänvisar jag till slumpen? Jag har aldrig påstått det, utan har istället alltid påpekat att jag INTE litar på slumpen. I bildtexter, artiklar, föredrag mm.

Terje
 
Abhraxxas skrev:
I det ljuset... Bländare 22...
Mycket mycket vindstilla måste det varit...
Exponeringstiden måste väl blivit lite lång...

Eller?
(Hm, kanske borde ta en titt på ursprungstråden, finns nog svar där.)

Nikon F3, Nikkor 2.8/28mm, bländare 22, 1 sekund slutartid, schaktsökare, avtonat gråfilter, stativ, Fujichrome Velvia 50.

Terje
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Att man kan tänka igenom detta som Terje beskriver i en landskapsbild har jag full förståelse för. Så jobbar jag också, och troligen många.

Men nu är detta en bild där det finns levande varelser som i detta fall flyger som dom vill.

Jag påstår inte att det kompositionstänk som Terje målar upp är en efterkonstruktion, men tanken ligger mig nära.

Efterkonstruktioner? Tyvärr. Då skulle jag ju enbart lura mig själv - och då till vilken nytta?

De som upplevt mig när jag fotograferar, har många gånger förvånats över hur mycket arbete jag lägger ned i själva fotograferingen. Ingen slump där nej!

Oftast väljer jag att inte berätta hur jag arbetar, bland annat för att undvika att många ska tro det är efterkonstruktioner. Men faktum är så att jag lägger mer arbete ned på mina bilder än vad jag oftast ger sken av.

Terje
 
forstheim skrev:
Jag tror nog inte att det är en efterkonstruktion - trots levande varelser. Men visst förstår jag de som tvivlar eftersom det är mycket att ta hänsyn till här..tex valet av brännvidd som ska hinna skruvas på (om inte den gluggen redan satt på kameran förstås).

Annars är det ju snabbt gjort att se motivet och alla dess olika beståndsdelar för att sedan ta bilden. Svårt att säga hur lång tid det tog att genomföra hela processen..förmodligen kortare tid än vad kanske många tror. Och sländor kan ju ha en benägenhet att "sitta" stilla ganska länge..

Ingen efterkonstruktion alltså..snarare tror jag på en blandning av ryggmärgskänsla, noggrann men snabb kontroll av ingående element, beslutsamhet och ett par vänligt stillasittande sländor.


Terje: Hur lång tid tog processen från det att du "såg motivet" till att exponeringen var gjord? Fick du fler bilder på sländorna vid just det här tillfället?

Jag arbetade med dessa sländor under hela morgonen, från gryning till efter solen kommit fram och sländorna flög iväg. 2-3 timmar, kanske.

Jag söker nya utmaningar hela tiden genom mitt naturfotograferande, och mina utmaningar handlar inte om att fånga sällsynta motiv på bild - utan göra bilder på relativt vanliga motiv på ett nytt/annorlunda/fascinerande sätt, ofta med hög svårighetsfaktor.

Att fotografera trollsländor är inte svårt alls, men på det sätt som denna bilden visar - det är svårt!

För mig handlar fotograferingen mycket om perspektiv och fantasi. Perspektiv för att lyfta fram det jag vill i ett sammanhang jag valt. Min fantasi förmedlas i detta och ger de idéer jag behöver för att komma på nya bilder.

Terje
 
Senast ändrad:
Här kommer några olika bilder från samma morgon. Totalt blev det 100 olika bra bilder från morgonen, som nu ligger i arkivet.

Terje
 

Bilagor

  • trollsländor vid trollsjön mindre.jpg
    trollsländor vid trollsjön mindre.jpg
    29.7 KB · Visningar: 1,711
Den här typen av kompositionsanalys och hur du arbetar fram dina bilder är väldigt lärorikt. Skriv gärna mer om hur du jobbar.
 
Ska försöka hinna med att göra något med jämna mellanrum. Sitter just nu med en artikel till Världsnaturfonden - deadline NU... :)

Jag och Malin jobbar just nu allt vad rämmarna tål för att etablera det gemensamma företaget...

Får återkomma, vid tillfälle.

Terje
 
Tänk om man kunde ha ett sådant öga som kunde snappa upp 10tal olika linjer, sammtidigt som man håller koll på sländor, ljus, rörelseriktningar osv. Då kunde man ju nästan kalla sig superman :)
 
vbg_snake skrev:
Tänk om man kunde ha ett sådant öga som kunde snappa upp 10tal olika linjer, sammtidigt som man håller koll på sländor, ljus, rörelseriktningar osv. Då kunde man ju nästan kalla sig superman :)

Under tidig morgon, då insekterna är ganska orörliga och sitter still pga kylan, är det inga problem med att hinna tänka eller komponera som Terje gjort här. Då behövs inga superkrafter. Detta är ett av de "knep" proffsen använder för att få bra insektsbilder.
 
Väldigt smart. Blev en toppenbild.
Jag måste lära mig att se sådana mönster i bilden innan jag tar bilden, Känns som man gör lite för mycket dokumentationsfoto fortfarande. Kan man lära sig att se linjer i bilderna på ett annat sätt och endå hinna med att fota så är det toppen
/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.