xavslut
Avslutat medlemskap
Hustomten skrev:
Jag förstår, men hur fick du trollsländorna att flyga rätt, så att de passade din komposition?
Sländorna flyger inte, de sitter.
Terje
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hustomten skrev:
Jag förstår, men hur fick du trollsländorna att flyga rätt, så att de passade din komposition?
Pongu skrev:
Lätt! Man har ett tjog trollsländor i frysboxen som man placerar ut där de passar med kompositionen! ;-)
/Pontus
ariadne skrev:
det tror jag också. men sitter inte väldigt mkt av grunden i ryggraden?
dvs man tänker egentligen inte på det, inte medvetet, det bara finns där liksom.
ariadne skrev:
jag förstår inte varför du hänvisar till slumpen - är man en hyffsat erfaren fotograf så fotograferar man nog sällan slumpartat. man kan helt enkelt inte det tror jag. det sitter mkt i ryggraden som bara sker naturligt utan att man tänker på det på ett medvetet vis.
Abhraxxas skrev:
I det ljuset... Bländare 22...
Mycket mycket vindstilla måste det varit...
Exponeringstiden måste väl blivit lite lång...
Eller?
(Hm, kanske borde ta en titt på ursprungstråden, finns nog svar där.)
Hustomten skrev:
Att man kan tänka igenom detta som Terje beskriver i en landskapsbild har jag full förståelse för. Så jobbar jag också, och troligen många.
Men nu är detta en bild där det finns levande varelser som i detta fall flyger som dom vill.
Jag påstår inte att det kompositionstänk som Terje målar upp är en efterkonstruktion, men tanken ligger mig nära.
forstheim skrev:
Jag tror nog inte att det är en efterkonstruktion - trots levande varelser. Men visst förstår jag de som tvivlar eftersom det är mycket att ta hänsyn till här..tex valet av brännvidd som ska hinna skruvas på (om inte den gluggen redan satt på kameran förstås).
Annars är det ju snabbt gjort att se motivet och alla dess olika beståndsdelar för att sedan ta bilden. Svårt att säga hur lång tid det tog att genomföra hela processen..förmodligen kortare tid än vad kanske många tror. Och sländor kan ju ha en benägenhet att "sitta" stilla ganska länge..
Ingen efterkonstruktion alltså..snarare tror jag på en blandning av ryggmärgskänsla, noggrann men snabb kontroll av ingående element, beslutsamhet och ett par vänligt stillasittande sländor.
Terje: Hur lång tid tog processen från det att du "såg motivet" till att exponeringen var gjord? Fick du fler bilder på sländorna vid just det här tillfället?
vbg_snake skrev:
Tänk om man kunde ha ett sådant öga som kunde snappa upp 10tal olika linjer, sammtidigt som man håller koll på sländor, ljus, rörelseriktningar osv. Då kunde man ju nästan kalla sig superman