Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition till bilden "Trollsländor"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta!

Det jag ritade upp var hur jag tänkt när jag komponerade bilden. Bildkompositionen är en viktig del av bilden - bra bilder har alltid en tänkt grund i sig.

Georg Oddner ja - han vet vad kompositionen har för betydelse för bilden!

Sedan handlar det givetvis om känslan - känslan för motiv och bild, känslan för att komponera!

Terje

De som inget vill se, ser inget...
 
Snarare jag som ska ursäkta Terje, när jag läste om mig själv insåg jag att det inte var vidare ödmjukt skrivet.

Om du tänkt vid fototillfället som du presenterat är jag imponerad och förstår bättre att du ritat som du gjort. Min uppfattning om dylika ritningar är dock att de oftast görs efteråt, som att vid ett senare tillfälle försöka medvetandegöra de omedvetna vid fototillfället.

Kanske är det ett utslag av olika traditioner? Fotograferade själv en del landskap tidigare och tog då mer tid för få linjer ”rätt” och få till en vettig komposition. Numera har jag dragits mer mot ögonblicksbilder och fokuserar mer att forma en känsla ett budskap. Antagligen finns det några ”kompositionsregler” liggandes i ryggraden som styr och ställer ändå, men jag väljer att allt mindre behandla dem medvetet vid ögonblicket.

Bästa hälsningar
/Erik
 
Terje, det vore intressant om du kunde förklara kompositionen, dvs varför du valde just den här.

Jag måste erkänna att jag inte förstår din ritning särskilt bra.

Mvh/Jan

F.ö tycker jag komposition är riktigt intressant och visst kan en komposition höja eller sänka en bild oavsett känslan i bilden eller tekniskt kunnande.
Intressant med hur hjärnan vår fungerar och ser bilder.
 
För mig handlar inte fotograferandet om att "skala bort" utan om att "lägga till".

Processen:
Jag hittade trollsländorna, ville ha med båda i bilden, tillsammans med morgonsolen.

Jag ville ha en miljöbild, inte en utsnittsbild. Vidvinkel - 28mm.

För att fylla ut bildytan och få balans, ville jag ha sländorna och solen/speglingen diagonalt på var sin bildhalva.

Därefter började jag med fininställningarna för att olika element i bilden i övrigt att göra balansen till en optimal helhet.

Jag studerade grässtrånas riktningar, buskarnas grenar, ljusfläckar/skuggor - linjer, form, färg mm.

Exponeringen bedömde jag efter medelgrå ton i vegetationen - sedan tonade jag ned himlen med ett avtonat gråfilter. Bländare 22 för att få maximalt skärpedjup och dessutom lite bättre närgräns - för att sländorna skulle bli lite större i bilden. De hade ju annars blivit lite väl små med 28mm'en.

Sländornas position i förhållande till varandre tyckte jag gav en intressant spänning i bildytan - nästan som en tänkt "skruv"-form. Det gav bilden mer dynamik.

ALLT detta tänker jag alltid genom när jag fotograferar. Det kan ibland ta lång tid att göra bilder.

Visst kan jag lite på slumpen i större grad - men det blir då lite mer som att spela på lotto.

Jag vill göra bra bilder - bilder som jag är nöjd med och som jag vill förmedla till andra.

Det finns ALDRIG någon kvadratmillimeter i bildytan jag inte sett eller bedömt INNAN jag trycker av kameran.

Sedan har vi det rent konstnärliga: symboliken ,känslan, temperamentet, stämningen mm. DET finns bara där, och kan inte förklaras...

Men jag måste veta hur jag ska göra för att kunna förmedla det jag vill.

Terje
 
Min enkla ritning pekar på de detaljer jag vägt in i kompositionstänkandet av bilden - inget annat!

Min enkla ritning relaterar till originaldiat. Tyvärr försvinner många detaljer ur bilden här.

Terje
 
Terje skrev:
Det finns ALDRIG någon kvadratmillimeter i bildytan jag inte sett eller bedömt INNAN jag trycker av kameran.

Mycket bra sagt.

Jag brukar också tänka så att varje liten pixel i en bild ska finnas där av en anledning.

Hade vi kunnat rösta på typ dagens citat på fs, skulle detta vara en vinnande kandidat.

/ Marcus
 
Terje, angående linjerna du har ritat i bilden:
De gula linjerna är liksom självförklarande.

Den övre röda linjen uppfattar jag som att den syftar på sländornas tänkta rörelseriktning (den där skruven du snackar om).

Men den undre???
 
Terje skrev:
För mig handlar inte fotograferandet om att "skala bort" utan om att "lägga till".

Processen:
Jag hittade trollsländorna, ville ha med båda i bilden, tillsammans med morgonsolen.

Jag ville ha en miljöbild, inte en utsnittsbild. Vidvinkel - 28mm.

För att fylla ut bildytan och få balans, ville jag ha sländorna och solen/speglingen diagonalt på var sin bildhalva.

Därefter började jag med fininställningarna för att olika element i bilden i övrigt att göra balansen till en optimal helhet.

Jag studerade grässtrånas riktningar, buskarnas grenar, ljusfläckar/skuggor - linjer, form, färg mm.

Exponeringen bedömde jag efter medelgrå ton i vegetationen - sedan tonade jag ned himlen med ett avtonat gråfilter. Bländare 22 för att få maximalt skärpedjup och dessutom lite bättre närgräns - för att sländorna skulle bli lite större i bilden. De hade ju annars blivit lite väl små med 28mm'en.

Sländornas position i förhållande till varandre tyckte jag gav en intressant spänning i bildytan - nästan som en tänkt "skruv"-form. Det gav bilden mer dynamik.

ALLT detta tänker jag alltid genom när jag fotograferar. Det kan ibland ta lång tid att göra bilder.

Visst kan jag lite på slumpen i större grad - men det blir då lite mer som att spela på lotto.

Jag vill göra bra bilder - bilder som jag är nöjd med och som jag vill förmedla till andra.

Det finns ALDRIG någon kvadratmillimeter i bildytan jag inte sett eller bedömt INNAN jag trycker av kameran.

Sedan har vi det rent konstnärliga: symboliken ,känslan, temperamentet, stämningen mm. DET finns bara där, och kan inte förklaras...

Men jag måste veta hur jag ska göra för att kunna förmedla det jag vill.

Terje

Jag förstår, men hur fick du trollsländorna att flyga rätt, så att de passade din komposition?
 
Hustomten skrev:
Jag förstår, men hur fick du trollsländorna att flyga rätt, så att de passade din komposition?

Lätt! Man har ett tjog trollsländor i frysboxen som man placerar ut där de passar med kompositionen! ;-)

/Pontus
 
Terje skrev:
Ursäkta!

Det jag ritade upp var hur jag tänkt när jag komponerade bilden. Bildkompositionen är en viktig del av bilden - bra bilder har alltid en tänkt grund i sig.

I]

det tror jag också. men sitter inte väldigt mkt av grunden i ryggraden?
dvs man tänker egentligen inte på det, inte medvetet, det bara finns där liksom.
 
Terje skrev:
För mig handlar inte fotograferandet om att "skala bort" utan om att "lägga till".

Processen:
Jag hittade trollsländorna, ville ha med båda i bilden, tillsammans med morgonsolen.

Jag ville ha en miljöbild, inte en utsnittsbild. Vidvinkel - 28mm.

För att fylla ut bildytan och få balans, ville jag ha sländorna och solen/speglingen diagonalt på var sin bildhalva.

Därefter började jag med fininställningarna för att olika element i bilden i övrigt att göra balansen till en optimal helhet.

Jag studerade grässtrånas riktningar, buskarnas grenar, ljusfläckar/skuggor - linjer, form, färg mm.

Exponeringen bedömde jag efter medelgrå ton i vegetationen - sedan tonade jag ned himlen med ett avtonat gråfilter. Bländare 22 för att få maximalt skärpedjup och dessutom lite bättre närgräns - för att sländorna skulle bli lite större i bilden. De hade ju annars blivit lite väl små med 28mm'en.

Sländornas position i förhållande till varandre tyckte jag gav en intressant spänning i bildytan - nästan som en tänkt "skruv"-form. Det gav bilden mer dynamik.

ALLT detta tänker jag alltid genom när jag fotograferar. Det kan ibland ta lång tid att göra bilder.

Visst kan jag lite på slumpen i större grad - men det blir då lite mer som att spela på lotto.

Jag vill göra bra bilder - bilder som jag är nöjd med och som jag vill förmedla till andra.

Det finns ALDRIG någon kvadratmillimeter i bildytan jag inte sett eller bedömt INNAN jag trycker av kameran.

Sedan har vi det rent konstnärliga: symboliken ,känslan, temperamentet, stämningen mm. DET finns bara där, och kan inte förklaras...

Men jag måste veta hur jag ska göra för att kunna förmedla det jag vill.

Terje


jag förstår inte varför du hänvisar till slumpen - är man en hyffsat erfaren fotograf så fotograferar man nog sällan slumpartat. man kan helt enkelt inte det tror jag. det sitter mkt i ryggraden som bara sker naturligt utan att man tänker på det på ett medvetet vis.
 
I det ljuset... Bländare 22...
Mycket mycket vindstilla måste det varit...
Exponeringstiden måste väl blivit lite lång...

Eller?
(Hm, kanske borde ta en titt på ursprungstråden, finns nog svar där.)
 
LeadHead skrev:
Terje, angående linjerna du har ritat i bilden:
De gula linjerna är liksom självförklarande.

Den övre röda linjen uppfattar jag som att den syftar på sländornas tänkta rörelseriktning (den där skruven du snackar om).

Men den undre???

Jag skulle nog säga att den övre röda linjen följer landskapet naturligt..från övre vänstra hörnet, vidare till den något böjda busken/trädet och sedan trollsländan. Den undre röda linjen tolkar jag som en naturlig fortsättning på den övre röda linjen + att vattenspeglingen hjälper till att dra ögat i den riktningen (nerifrån och upp).
 
Att man kan tänka igenom detta som Terje beskriver i en landskapsbild har jag full förståelse för. Så jobbar jag också, och troligen många.

Men nu är detta en bild där det finns levande varelser som i detta fall flyger som dom vill.

Jag påstår inte att det kompositionstänk som Terje målar upp är en efterkonstruktion, men tanken ligger mig nära.
 
Hustomten skrev:
Att man kan tänka igenom detta som Terje beskriver i en landskapsbild har jag full förståelse för. Så jobbar jag också, och troligen många.

Men nu är detta en bild där det finns levande varelser som i detta fall flyger som dom vill.

Jag påstår inte att det kompositionstänk som Terje målar upp är en efterkonstruktion, men tanken ligger mig nära.

Jag tror nog inte att det är en efterkonstruktion - trots levande varelser. Men visst förstår jag de som tvivlar eftersom det är mycket att ta hänsyn till här..tex valet av brännvidd som ska hinna skruvas på (om inte den gluggen redan satt på kameran förstås).

Annars är det ju snabbt gjort att se motivet och alla dess olika beståndsdelar för att sedan ta bilden. Svårt att säga hur lång tid det tog att genomföra hela processen..förmodligen kortare tid än vad kanske många tror. Och sländor kan ju ha en benägenhet att "sitta" stilla ganska länge..

Ingen efterkonstruktion alltså..snarare tror jag på en blandning av ryggmärgskänsla, noggrann men snabb kontroll av ingående element, beslutsamhet och ett par vänligt stillasittande sländor.


Terje: Hur lång tid tog processen från det att du "såg motivet" till att exponeringen var gjord? Fick du fler bilder på sländorna vid just det här tillfället?
 
Pongu skrev:
Lätt! Man har ett tjog trollsländor i frysboxen som man placerar ut där de passar med kompositionen! ;-)
/Pontus

Kan man göra likadant med barn? Dom rör sig när jag ska fotografera dem...

Skämt åsido så försöker jag, som Terje säger, att begrunda varje kvadratmilimeter innan jag trycker av. Ibland så blir det exakt som jag tänkt mig, ibland så har jag missat nåt...

Intressant detta med att inte skala bort utan att i stället lägga till, jag arbetar mycket med att försöka förenkla & skala bort. Tror att det är enklare att få till en bra bild på det sättet för en novis (har bara fotograferat i 25 år), detta med att lägga till låter för mig svårt. Jag får träna!

/Larsa
 
LeadHead skrev:
Terje, angående linjerna du har ritat i bilden:
De gula linjerna är liksom självförklarande.

Den övre röda linjen uppfattar jag som att den syftar på sländornas tänkta rörelseriktning (den där skruven du snackar om).

Men den undre???

"Sländornas position i förhållande till varandre tyckte jag gav en intressant spänning i bildytan - nästan som en tänkt "skruv"-form. Det gav bilden mer dynamik."

Det handlar om skruven och hur en vridning uppstår mellan sländorna.

Terje
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.