Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplettera min 1D4 med fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Har en längre tid funderat på att komplettera min 1D Mark IV med ett fullformatshus.

Handhavandemässigt och känslomässigt vill jag sikta in mig på en fin begagnad 1Ds Mark III. Jag kommer känna mig hemma direkt eftersom kamerahusen är i stort sett identiska. Jag älskar verkligen känslan i 1D-husen. Men hur står sig bildkvaliteten idag? ISO-prestandan på högre känsligheter kommer säkerligen inte vara något att hurra över, eller?
Tyvärr tycker jag att 1Ds Mark III säljs till överpriser på begagnatmarknaden idag.

För det finns ju även 5D Mark II och 6D att fundera över i (ungefär) samma prisklass. Mellan dessa två kanske 6D är det bättre valet, med lite säkrare AF och nyare mjukvara som bör ge överlägsen ISO-prestanda. Men 6D kommer kanske kännas lite plastig jämfört med en 1Ds Mark III.

Ja ni ser själva..
Hur hade ni gjort?

Jag körde 1D Mark IV och 5D Mark II under flera år. En fördel med 5D Mark II är att den är mindre och lättare. Även om den inte känns lika bastant som 1Ds så är den inte plastig och den håller för mycket.

6D är bättre än 5D Mark II utom på några få mindre punkter. Greppet är lite mindre och den har SD-kort. Det går att jobba mycket mer med bildfilerna från 6D tack vara lägre elektronikbrus. I praktiken innebär det större tonomfång. 1Ds Mark III ger också mer bildbehandlingsvänliga filer än 5D Mark III, men 6D är ännu bättre.

6D har en känslig och precis autofokus. Den ökade precisionen är påtaglig i svagt ljus. Där tycker jag 1D Mark IV är ganska opålitlig. Det blir lätt felfokusering.

1D Mark III har en rätt tråkig skärm med dåligt tonomfång och låg upplösning.

Kort sagt. Vänj dig vid ett lättare kamerahus (det har också många fördelar) och njut av högre bildkvalitet och bättre AF-precision.

Jag körde 1D Mark IV och 5D Mark II under flera år. En fördel med 5D Mark II är att den är mindre och lättare. Även om den inte känns lika bastant som 1Ds så är den inte plastig och den håller för mycket.

6D är bättre än 5D Mark II utom på några få mindre punkter. Greppet är lite mindre och den har SD-kort. Det går att jobba mycket mer med bildfilerna från 6D tack vara lägre elektronikbrus. I praktiken innebär det större tonomfång. 1Ds Mark III ger också mer bildbehandlingsvänliga filer än 5D Mark III, men 6D är ännu bättre.

6D har en känslig och precis autofokus. Den ökade precisionen är påtaglig i svagt ljus. Där tycker jag 1D Mark IV är ganska opålitlig. Det blir lätt felfokusering.

1D Mark III har en rätt tråkig skärm med dåligt tonomfång och låg upplösning.

Kort sagt. Vänj dig vid ett lättare kamerahus (det har också många fördelar) och njut av högre bildkvalitet och bättre AF-precision.

Klokt skrivet.
En pressfotograf som jag känner (T Bush Christensen) har sedan länge valt att köra lätt utrustning.
Han använder 5d mark 3 och 70-200/4 is usm. Så slipper han tung 1:eek:rna samt 2, 8:eek:r.

Tack för era svar, beaktar och tar in era synpunkter.

Måste bara förtydliga att 1D-husens storlek och vikt inte är något som avskräcker mig. Jag är ingen yrkesfotograf som släpar på grejerna hela tiden. Bär gladeligen det extra kilot när jag använder grejerna.

Har någon erfarenhet av 1Ds Mark III och kan berätta hur dess bildkvalite står sig idag mot exempelvis 6D?
Kommer jag bli missnöjd över bildkvaliten när jag nu är van med den superba bildkvaliten som 1D4 ger? 1Ds Mark III är trots allt 2 år och en generation äldre.

Måste bara förtydliga att 1D-husens storlek och vikt inte är något som avskräcker mig. Jag är ingen yrkesfotograf som släpar på grejerna hela tiden. Bär gladeligen det extra kilot när jag använder grejerna.

Har någon erfarenhet av 1Ds Mark III och kan berätta hur dess bildkvalite står sig idag mot exempelvis 6D?
Kommer jag bli missnöjd över bildkvaliten när jag nu är van med den superba bildkvaliten som 1D4 ger? 1Ds Mark III är trots allt 2 år och en generation äldre.

Har haft 5DII som har mer eller mindre identisk sensor som 1DsIII och har idag 6D. Har inte jämfört dom direkt mot varandra, men tycker nog dom är rätt lika upp till iso 1600. 3200 använde jag bara i nödfall på 5DII och skulle nog säga att jag på samma grunder för 6D använder iso 12800 i nödfall.
Annars rätt lika upplösning o skärpa. Om du vill kunna filma har inte 1DsIII den funktionen, vilket tex 5DII har.
5DII tyckte jag gav bättre filmfiler än 6D där jag tycker moiré kommer in lite väl ofta.

Tycker också 1DsIII känns lite väl överprissatt på beg. marknaden. Men det är ju en öppen marknad och tar säkert emot för en 1DsIII säljare att gå från inköpspriset på kanske 75.000:- ner mot 15.000:- (som jag tycker den är värd).

Undrar bara vad är det som är bättre med CF kort vs SD? Finns väl tillräcklig snabba SD kort, eller syftar du på annat?

Bara att det är olika kort, Det innebär ju inköp av nya minneskort.

Att det finns snabbare CF-kort spelar ingen större roll vid fotograferingen i denna jämförelse eftersom kameran begränsar skrivhastigheten. Jag kan tänka mig att 1Ds Mark III är sämst. Har för mig att 5D Mark II var först med UDMA6 standard och klarar ca 60MB/s. Det borde även 6D klara med bra UHS-I-kort.

SD-kortplatsen i 5D Mark III är däremot lite slö, max 20MB/s. 650D var förs med UHS-I-standarden.

Har en 6D och är nöjd med kvalitet och egenskaper. Upplever det som en bra grej med SD kort då familjens datorer har SD slot som gör det enkelt att föra över filer, tror att de flesta lap-tops har det men att få har slot för CF.

överlag så är CF korten betydligt snabbare.. kolla i testet nedan.. D800 hanterar båda..

http://www.robgalbraith.com/camera_wb_multi_page9ec1.html?cid=6007-12451

Det spelar ju ingen roll om CF eller SD korten överlag är snabbare med denna kamera. Den kan ju ändå inte utnyttja de nyare och snabbare korten. Alla kort är ganska långsamma i en 1Ds3 kamera.
Din länk är ju till en helt annan och nyare kamera som kan utnyttja de snabbare korten bättre. De hastigheterna som din länk visar kommer aldrig en 1Ds3 upp i

6D har jag inte använt annat än i en affär. Men jag äger 1D4, 1D3, 1Ds3 och 1DX av Canons kameror. Och 1Ds3 har bra bildkvalite. Och du kommer inte at bli missnöjd med den om du är så nöjd med 1D4. Visst är den två år äldre än din 1D4. Men den är också en FF kamera med större sensor än din 1D4.

Jag har 1Dm4 och 5Dm3+BG, även 7D+BG och tycker det funkar utmärkt och bägge komplementen till 1D känns stabila och med bra balans till snabba och därmed lite tyngre gluggar. Jag trivs bra med BG då jag tycker husen känns bekvämare att hantera med än utan.

Angående CF/SD kort så föredrar jag CF. Även om det finns kort av bägge typer tycker jag CF är mer hanterbara, lite mer att hålla i t ex vid snabba byten under sportevents och när man sitter i ett pressrum med en stapel med kort som ska laddas till datorn känns det som pga storlek är mindre risk att ett CF kort tappas bort än ett SD. Även bättre plats för en adressetikett på CF.

Jag har 1Dm4 och 5Dm3+BG, även 7D+BG och tycker det funkar utmärkt och bägge komplementen till 1D känns stabila och med bra balans till snabba och därmed lite tyngre gluggar. Jag trivs bra med BG då jag tycker husen känns bekvämare att hantera med än utan.

Angående CF/SD kort så föredrar jag CF. Även om det finns kort av bägge typer tycker jag CF är mer hanterbara, lite mer att hålla i t ex vid snabba byten under sportevents och när man sitter i ett pressrum med en stapel med kort som ska laddas till datorn känns det som pga storlek är mindre risk att ett CF kort tappas bort än ett SD. Även bättre plats för en adressetikett på CF.

Ja, 5D3 vore ju det ultimata i mitt fall, men det handlar om lite för mycket pengar tyvärr!

Jag är fortfarande mest sugen på en 1DsIII, men väntar nog lite till, ser om priserna sjunker eller om dom har stabiliserat sig nu (mellan 15000-19000kr).

Ja, 5D3 vore ju det ultimata i mitt fall, men det handlar om lite för mycket pengar tyvärr!

Jag är fortfarande mest sugen på en 1DsIII, men väntar nog lite till, ser om priserna sjunker eller om dom har stabiliserat sig nu (mellan 15000-19000kr).

Var ju egentligen inte menat som att föreslå en 5D3 som alternativ för dig utan mer kameratypen med batterigrepp som alternativ till 1Ds, t ex en 5D2+BG för att få, som jag tycker, lite rejälare att hålla i och bättre balans än utan BG, speciellt med lite tyngre objektiv.

Var ett tag sen jag startade tråden, och tänkte uppdatera lite.

Slog till på en mycket fin 1Ds3 i september 2013. I stort sett så har det blivit min förstakamera i alla lägen utom när jag behöver snabbheten i 1D4.
Wow, vad jag älskar bildkvaliteten som 1Ds3 ger. Det enda minus jag kan komma på är att den bara går till motsv. ISO 3200 (vilket jag ofta använder, det är helt klart användbart).

1Ds3 kommer få följa med mig några år till, kanske blir aktuellt med ett byte till 1Dx när dom börjar komma ner i pris (när nästa generation 1D presenteras?), främst för att få bättre ISO-prestanda.

Kör samma setup, 1Ds3 och 1D4 (samt en 6D när jag behöver varva över till något lättare och en tyst spegel)

Håller med om de trevliga bildfilerna från 1Ds3. Det är min primära dagsljuskamera. Så länge man håller sig i någorlunda dagsljus så är bildkvalitén fenomenal, även om den pallar med lite sämre ljus. Men över 1600 försöker jag undvika. Då blir det 6D eller 1D4 istället.

Har testat 1DX under en period, helt makalös på alla sätt. Slår förstås allt annat från Canon på fingrarna men jag föredrar faktiskt "gamlingens" bildkaraktär överlag på normala ISO. Men det är ju en smaksak...

Har testat 1DX under en period, helt makalös på alla sätt. Slår förstås allt annat från Canon på fingrarna men jag föredrar faktiskt "gamlingens" bildkaraktär överlag på normala ISO. Men det är ju en smaksak...

1Ds Mark III har antagligen lite kraftigare färgfilter. Men jag skulle kunna tro att man kan göra en färgprofil för kameran som kompenserar det rätt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar