ANNONS
Annons

Kompaktkamera till makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Liljamoon

Ny medlem
Jag är jätteintresserad av makrofotografering men har inte råd med en systemkamera. Har ni några tips på kompaktkameror som är bra på att ta makrobilder? Min budget är ca 3000 kr. Den kamera jag har nu är inte bra på närbilder, närgräsen är 20 - 30 cm, och är alltså inte i närheten av det jag vill :(

Liljamoon skrev:
Jag är jätteintresserad av makrofotografering men har inte råd med en systemkamera. Har ni några tips på kompaktkameror som är bra på att ta makrobilder? Min budget är ca 3000 kr. Den kamera jag har nu är inte bra på närbilder, närgräsen är 20 - 30 cm, och är alltså inte i närheten av det jag vill :(

Leta upp en Nikon Coolpix 4500! Helt suverän till macrofoto med sin vridbara kropp. Närgräns på 2cm och upplösning nog för bilder på A4 format. Billigt på blocket.se
http://www.blocket.se/vi/15743170.htm?ca=23_4_s

Panasonic FZ18 har makrofunktion i hela linsens zoomområde, alltså det går att komma nära både i vidvinkelläget och i teleläget. Det senare är bra om man vill fota insekter, vilka kan vara svåra att komma tillräckligt nära annars. Men den kostar lite mer än 3000 kr.

Tja du kan ju alltid ta å kolla in Olympus sp-550uz - den har supermacro med närgräns 1 cm från objektet :)

Och du lär hitta den med god marginal under 3000kr :)

Bilden är tagen med Samsung S1050, som har 1 cm:s närgräns inställd på superzoomläget. Den har manuella inställningar och färdiga lägen. Tror inte den tillverkas längre, men det borde finnas likvärdiga. OBS! Den kräver laddningsbara batterier med bra styrka - vanliga alkaliska tar slut direkt.

Större version av bilden.

Bilagor

• sex_i_centrum-dagens.jpg
    sex_i_centrum-dagens.jpg
    27.2 KB · Visningar: 1,036
Senast ändrad:
Enligt Cyberfoto så sopar Panasonic FZ18 mattan med likvärdiga konkurrenter. Gjorde en snabb sökning på nätet och hittade en för 3 190 kr. Den har närgräns 1 cm. Dessutom som sagt makro i hela zoomomfånget.

Men de flesta kompakter kan ju fota makro.

FZ-18 är en mycket trevlig kamera men jag föredrar att ta närbilder med en Canon A710 IS. Man kommer lite närmare med den och man slipper ta av ljusskyddet. När jag skulle fota vitsippor t ex så tyckte jag att den funkade bättre. Kostar kring 2000 nu skulle jag tro. Men i vissa fall så går det inte att komma helt nära och då är FZ-18 bättre, se min bild på den gula maskrosen som jag tagit med den på 504 mm och utan stativ. Bilden på den vita maskrosen har jag tagit med en A710 IS. Har bilder tagna med båda dessa kameror i mitt album Landskap & växter (+ en del tagna med systemkamera).

Senast ändrad:
En sak jag tycker är väldigt bra i sammanhanget är vridbar skärm, t ex Canon PS A650, du slipper ligga platt på marken. Jag har tagit många trevliga närbilder med min 620 som är en tidigare version. Närgräns? Någon cm från objektivet. /FW

Nu när den här tråden är aktiv igen skall jag passa på att redigera mitt tidigare inlägg om Panasonic FZ18: Det är inte sant det jag påstod att den har makrofunktion i hela zoomområdet, men väl i vidvinkelläget och sedan i 12-18X zoomläget. Det är alltså ett "glapp" däremellan där den inte kan ta makro. Men den har alltså både vidvinkel- och telemakro. Det senare kan vara bra för att fota tex insekter som kan vara lite skygga om man kommer för nära.

... Handlar macro fotografering om hur nära man kan komma objektet? Nu måste ni verkligen tänka till.

Vad händer om man har 1cm närgräns? Ja just det mindre infallande ljus att leka med - och vad händer när man får in mindre ljus - ja just det, långsammare slutartid blir det ju.

Vad händer om man skall fota en humla och sätter kameran 1cm i från - ja just det den flyger ju iväg (det finns de som sprayar hårspray).

En riktig macro optik på en system kamera har en närgräns på ca 15-20cm, då kan man börja jobba med ljus och komposition.

En annan nackdel med komapaktkamera är at sensorn är så liten vilket betyder att du inte får något kort skärpedjup. Tänk dig att du fotar t.ex. en tändsticka på längden, med en kompakt blir mer eller mindre hela stickan i fokus, men med en DSLR och en macrooptik så kan du få så kort skärpedjup så att bara den yttersta svaveltippen är skarp.

En begagnad Nikon D70/D50 eller Canon EOS350, tillsammans med en beggad macrooptik kostar dig ca 6000kr - men vilken skillnad!

Hälsningar

Adam

Ursäkta sarkasmen, men när man pratar macro och börjar prata om hur nära kameran kan vara objektet - då blir jag trött.

Makrofotografering med kompaktkamera handlar om hur nära man kan komma motivet, helt enkelt för att kompaktkameror fungerar så och är specificerade så, på gott och på ont.

Naturligtvis är det som du säger så att vid korta avstånd kan kameran komma att skymma ljuset. Man behöver ju inte krypa fram till 1 cm om det inte fungerar i det aktuella fallet.

Nu skall jag inte prata för mycket om 1 cm avstånd, eftersom min kamera har en närgräns på 5 cm, så jag saknar helt enkelt erfarenhet om så korta avstånd. Men vid 5 cm går det att jobba med både ljus och komposition, men med de begränsningar avståndet ger.

Sans skrev:
Bilden är tagen med Samsung S1050, som har 1 cm:s närgräns inställd på superzoomläget. Den har manuella inställningar och färdiga lägen. Tror inte den tillverkas längre, men det borde finnas likvärdiga. OBS! Den kräver laddningsbara batterier med bra styrka - vanliga alkaliska tar slut direkt.

Större version av bilden.

Samsungen finns här http://www.antilop.se/product.aspx?...&pdtguid=28fa91d2-1f87-4afc-88f5-f0e57cdd8a5c

Om den är så bra som du säger ska jag nog själv slå till på en sån

Tyckaren skrev:
... Handlar macro fotografering om hur nära man kan komma objektet? Nu måste ni verkligen tänka till.

Vad händer om man har 1cm närgräns? Ja just det mindre infallande ljus att leka med - och vad händer när man får in mindre ljus - ja just det, långsammare slutartid blir det ju.

Vad händer om man skall fota en humla och sätter kameran 1cm i från - ja just det den flyger ju iväg (det finns de som sprayar hårspray).

En riktig macro optik på en system kamera har en närgräns på ca 15-20cm, då kan man börja jobba med ljus och komposition.

En annan nackdel med komapaktkamera är at sensorn är så liten vilket betyder att du inte får något kort skärpedjup. Tänk dig att du fotar t.ex. en tändsticka på längden, med en kompakt blir mer eller mindre hela stickan i fokus, men med en DSLR och en macrooptik så kan du få så kort skärpedjup så att bara den yttersta svaveltippen är skarp.

En begagnad Nikon D70/D50 eller Canon EOS350, tillsammans med en beggad macrooptik kostar dig ca 6000kr - men vilken skillnad!

Hälsningar

Adam

Ursäkta sarkasmen, men när man pratar macro och börjar prata om hur nära kameran kan vara objektet - då blir jag trött.

Om du läser frågan så var det just att få litet tips om "macro" med en kompaktkamera. Varför inte kunna prova med en kompakt och se om man blir fångad? Jag har själv tagit närbilder med min kompakt under de förutsättningar som gäller och vem säger att en macrobild måste ha kort skärpedjup? Äkta "macro" eller inte, alla är inte beredda eller har råd att slänga ut 6000:- hur som helst. Jag har tipsat längre upp om kompakt med vridbar skärm vilket ger en hel del möjligheter att fota ur roliga perspektiv och på ett enkelt sätt komponera bilder i grodperspektiv. /FW

janne_145 skrev:
Om den är så bra som du säger ska jag nog själv slå till på en sån
Den är i alla fall bra för mig och mina behov, men det finns säkert många andra bra alternativ också. Jag valde den på grund av möjligheter till manuella inställningar av bländare, tid och avstånd eftersom jag är intresserad av gatufoto (förutom makro och abstrakt foto). Det går också att ställa in färgtema på bilderna (färg, sv/v, tonad sv/v, negativ) vilket är kul vid både makro och abstrakt foto.

Skärmen är stor fast jag saknar en optisk sökare på den eftersom jag är van vid systemkameror, men det är ju en vanesak. Nackdelen med skärmen är att den drar vansinnigt med batterier eftersom alla inställningar görs via skärmen, så man måste faktiskt skaffa laddbara batterier. Det gick inte ens att ta 40 bilder innan de vanliga alkaliska batterierna tog slut. Jag köpte en Varta-laddare med batterier plus en omgång Vanson-batterier på 2500 mAh från Clas Ohlson och de funkar bra.

Fredrik183 skrev:
Makrofotografering med kompaktkamera handlar om hur nära man kan komma motivet, helt enkelt för att kompaktkameror fungerar så och är specificerade så, på gott och på ont.

Det bästa är om det går att zooma i macroläget, för då får du motivet närmare utan att för den saken förstöra ljus och komposition.

Väljer man dessutom en kamera som har riktigt bra optik och inte lagom med pixlar, så kan man ju dessutom beskära och förstora bilden något innan den "spricker".

Om man nu är mycket intresserad utav macrofotografering, så blir det en fantastisk skillnad att fota med riktig macrooptik. Men det går bra att ta närbilder med kompakter.

Hälsningar

adam

Nackdel/fördel

Tyckaren skrev:
[B

[/B]

Det här kan nog lika gärna uppfattas som en fördel av många.

Har roat mig med att fota om inte makro så i varje fall närbild senaste året med en kompaktkamera. En av dess fördelar är ju att skärpedjupet nästan alltid räcker till. På många bilder har jag också märkt att jag tycker det är snyggt med ett ordentligt skärpedjup som täcker huvudmotivet ordentligt. En fördel kameran har med andra ord. Samtidigt är det en av kamerans begränsningar att inte kunna frilägga ett motiv från bakgrunden med ett kort skärpedjup. Man får helt enkelt hitta på andra lösningar för att isolera motiven de gånger man vill det.

Om jag skulle fortsätta fota makro med kompaktkamera och välja ny kamera för ändamålet skulle jag för mitt liv inte välja bort den möjlighet till bättre motivisolering från bakgrunden en lins med ordentlig telemakro skulle ge där den längre brännvidden också hjälper till att lyfta fram motivet. Det ger helt enkelt fler möjligheter att fota fina bilder.

En sådan lins ger också betydligt större möjligheter att fotografera fjärilar, humlor och andra spännande insekter. Som redan nämnts i tråden ger den också större frihet att förhålla sig till ljusets infallande riktning på motivet.

Naturligtvis vore en vinklingsbar skärm att föredra, en sådan underlättar förmodligen enormt vid makrofotografering. Men i avsaknad av en sådan brukar jag skänka en tanke till de slr-fotografer som fotar makro med ögat vid sökaren på kameran. Mycket enklare med en kompakt med skärm, en barnlek jämförelsevis.

Stod valet mellan telemakro eller vinklingsbar skärm väljer jag lätt det förstnämnda. Helst både och förstås.

Ja, det var lite tankar utifrån inläggen i den här tråden hur jag skulle resonera om jag skulle köpa en kompaktkamera för makrofotografering.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar