Annons

Kompakt systemkamera (Nikon J1, Panasonic GF3 eller Sony Nex F3)

Produkter
(logga in för att koppla)

kemal88

Medlem
Hej,

Jag är ute efter en kompakt systemkamera i prisklassen 2500 - 3000. Kan nämna att jag har en vanlig systemkamera, en Nikon D5000 men letar nu efter något som är lättare att ta med men trots detta producerar bra bilder.
De jag har kikat på hittills är alltså Nikon J1, Panasonic GF3 och Sony Nex F3, någon som har erfarenhet av dessa och kan komma med rekommendationer?

Annars är jag även öppen för förslag om ni anser att det finns något bättre att rikta in sig på i samma prisklass.

Tack på förhand! :)
 
Ja, det är ett bra pris för kittet. Man betalar då bara 750:- för väska och blixt över lägsta pris för V1+10-30. Fick se att B&H säljer V1+10-30+10-100+blixt+väska+FT1 för 899USD vilket blir ca 8000:- inkl moms och frakt. Lite över budget men otroligt prisvärt. I Sverige ser jag inga kit med 10-100 och då blir totalpriset för bara V1+10-30+10-100+blixt 10.000:-.
 
Jo, det är det jag köpte 10-30+30-110. Men nu är ju priset på V1+10-30 nere i 3300:- så det motsv 1700:- för 30-110 vilket inte är så mycket rabatt idag jf med V1+10-30+blixt (ord 1100:) plus väska.
 
Tack för alla tips men tror vi börjar glida lite för mycket utanför budget :)
Om man jämför J1 eller V1 med en vanlig systemkamera hur presterar dem i jämförelse?
 
Jag har en GF3:a och den är faktiskt inte alls så dum. Den finns för 1900 för hus och det mindre kit-objektivet här:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=186377

Då får du pengar över till att antingen köpa en adapter plus något roligt objektiv eller använda de som du redan har. Om du vill ha samma grejer helt nya så är det billigaste priset just nu på Fotokungen.

http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgf3--1425-svart-inkl-lightroom-3-p-5359.aspx

Eller slutligen detta paket för 3490 på NetOnNet med både pannkaksobjektiv och kit-glugg.

http://www.netonnet.se/art/foto/sys...amera/panasonic-dmc-gf314-4214mm/171004.5909/
 
Tack för alla tips men tror vi börjar glida lite för mycket utanför budget :)
Om man jämför J1 eller V1 med en vanlig systemkamera hur presterar dem i jämförelse?

Man måste tänka på att 1" sensorn (1" är bildcirkeln inte sensordiagonalen) är 1/3 så stor som DX (Sony/Nikon/Pentax APS-C) vilket ger ca 1,5 stegs mer brus och skärpedjupet per bländare är större. GF3 m43 sensor är dubbelt så stor som 1" sensorn. Däremot då Nikons sensor är nyare är brusnivåerna hos Nikon 1 och GF-3 ungefär samma.

M43 har fördelen av ett stort objektivutbud. Nikon 1 har den enda i praktiken (i bra ljus) fungerande följande AF vid rörliga motiv. Sonys nya NEX 5R och NEX 6 med samma fas-AF teknik enl vad jag förstått har jag ännu ej sett tester på vad gäller följande AF.

Skall man ha fast brännvidd runt 28mm finns GF-3 med 14/2,5 och Nikon 1/2,8 där GF 3 kombin ger tunnare skärpedjup. Brus och skärpemässigt är det nog dött lopp.

Skall man ha en normalzoom blir GF-3+14-42 betydligt mer skrymmande än J1+10-30 eller V1+10-30 då Nikonobjektivet är mindre.

Mediamarkt kanske fortfarande har rea på EP-M 1 plus 14-42+40-150 för 2900:-.

Med dagens prisbild och de sensorer som finns skulle jag nog vilja påstå att Nikon 1 serien (utgående J1/V1) ger mer kamera för pengarna än GF3 ffa p g a bättre AF. Jag skulle dock ha skippat den inbyggda blixten som finns i J1 och valt EVF som finns i V1 nu för 3300:- med 10-30 eller skaffat blixtpaketet och väska för 3995:- som återfinns tidigare i tråden.
 
Jag har en J1 med "pannkakan" 10mm på. Den har jag i stället för en aningen mindre kompaktkamera som "ständig följeslagare" och uppskattar följande:

* Inbyggd blixt som hoppar tillräckligt högt upp för att eliminera röda ögon i de flesta fall
* Ingen slutarfördröjning
* Supersnabb autofokus
* Mycket bättre bildkvalitet jämfört med den Ixus jag hade som ta-med-kamera förut
* Roliga möjligheter som filmning i 420B/s och intervalltagning i stillbild

Jämfört med systemaren ger den som anförts en del mer brus. Samtidigt ger den ingen bandning ens i nattfotosituationer vilket jag ger J1:an pluspoäng för.

Den är inte direkt lämpad att ständigt ta bilder med manuella inställningar (även om det går). Men eftersom den har raw kan man ju komma rätt långt med efterbehandling.

Men den är jäkligt rolig att plåta med och det är kanske alldra viktigast.
 
Jag vill också nämna att elektroniska slutaren och avsaknaden av spegel gör att V1/J1 går att hålla stadigt vid ganska långa slutartider (i komb med VR) samt att den låga vikten i elektroniskt slutarläge bädder för att väldigt lätta stativ kan användas.
 
Jag köpte en V1 för några veckor sedan och är riktigt positiv till vad jag sett hittills. Man får bilder med 10-30 som får ett speciellt skärpedjup som man inte får på DX kamera (det är bra närgräns med kameran på 30mm så blir det skapliga närbilder) samt att man får bilder som man inte alls fått med DX eftersom man inte har haft med sig den.

Köpte nu också FT-1 adaptern som jag fick i helgen, har inte hunnit ta så många bilder än men har testat med 50/1,4 och 105/2,8 och i alla fall i displayen så ser det bra ut. Tog en bild med 105'an och med tid 1/8sek inomhus på max närbild och den ser ut att bli riktigt bra, otroligt eftersom det motsvarar 300mm på FF. Är inte ännu färdig med min utvärdering, men jag tycker att det bådar gott
 
Jag hittade just en härlig deal om man vill slå på stort på B&H photo i New York. Nikon V1+10-30+blixt SB-N5+10-100+FT1+väska för 899USD. Blir ca 8000:- med frakt och moms. Bara 10-100+FT1 kostar ju nästan det i Sverige. Har beställt. Har redan en V1 kit så det blir till att sälja en ny oanvänd V1+10-30. Laddaren är dubbelvolt, kameran har PAL/NTSC och laddaren har sladd med sladdfäste även i USA så det är bara att byta sladd om man vill slippa adapter. Skall bli spännande!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.