Annons

Kompakt system eller bara kompakt? Budget 5000 kr.

Produkter
(logga in för att koppla)

klrnn

Avslutat medlemskap
Hej!
Kan någon hjälpa en amatörfotograf? Jag har använt en kompis Nikon D40x med två olika objektiv (ett, eh, standard? och ett teleobjektiv) under ett år, men måste lämna tillbaka den. Nu kan jag inte tänka mig att återgå till min Canon Ixus 80 IS som jag använde tidigare. Har bestämt mig för att köpa en ny kamera och har en budget på ca 5000 kr.

Det som är viktigt är:
- jag fotar mest mitt (ganska vilda) barn och vill kunna ta bra bilder i stunden, i auto-läge
- men jag vill också kunna greja med slutare och bländare osv när tid och möjlighet finns (jag har märkt att det ofta blir så mycket snyggare bilder med nikonkameran när jag tagit mig tid att greja med inställningarna)
- fotar även en del natur. och konserter. och fina saker. typ små detaljer jag tycker är fina.
- vill kunna filma och att det blir bra kvalitet och bra ljud
- jag har inte orkat släpa med mig kameran ut, utan oftast bara fotat hemma vilket känns trist, så därför vill jag köpa en kamera som väger mindre nu
- vill gärna ha vridbar skärm så att jag lättare kan fota mig själv och barnet samtidigt :)
- av ovanstående anledning vill jag också att det ska finnas bra självutlösarfunktion, gärna med alternativ på tid och antal bilder i följd
- ett plus är om det finns "fjärrkontroll"/trådutlösare till kameran, som ingår eller går att köpa till
- vill att det ska bli hyfsade bilder även när det är halvkasst ljus och utan en automatisk helt super-överdriven blixt som gör att ansiktena blir kritvita
- den får gärna vara tålig
- och gärna i snygg retrostil men det ligger längst ner på önskemålslistan

Jag funderar på att köpa en kompakt systemkamera, har kollat en hel del på Panasonic Lumix DMC G3. Men funderar på om jag skulle klara mig bra med en vanlig kompakt digitalkamera? Kanske en Canon G10/11/12? Vad tror ni?

Är tacksam för alla råd!
 
En kamera typ Canon G1X borde ju passa utmärkt, men den är tyvärr ett par tusenlappar för dyr (inte bara för din budget, utan jag tycker den borde kosta ner mot 5000kr). Jag vet inte om någon annan tillverkare har något liknande (kompakt kamera med bra zoomobjektiv och samma sensor som i 600D systemkamera), ej heller om de har för 5000:-.
 
Det finns ingen spegellös kamera som riktigt klarar att fokusera på snabbt rörliga föremål f u Nikon J1/2 eller V1 (i bra ljus). Tyvärr så är sensorn relativt liten och bländaren på objektiven så liten att det går inte att leka med skärpedjupet.

Kvarstår då:
Kompakter med större sensorer än vanligt: G1X och RX100. Tyvärr har den första inte så bra ljusstyrka att skärpedjupet kan göras tunnt f u vid mycket nära håll. D u inte så bra närgräns. RX100 har bättre ljusstyrka men samma sensorstorlek som Nikon 1 serien och det är bara i vidvinkelläget som ljusstyrkan är hög.

Spegellöst system: m43 - Panasonic och Olympus. Sensorstorlek ca 2/3 av den Nikon som du använt med en sensor som däremot har 1/1,8 så bred sensor på diagonalen så, beroende på komposition finns, med samma ljusstyrka, lite mindre spelrum vad gäller skärpedjup än den Nikon du använt. Stort objektivutbud. Pana G3 är här ett bra val. Kan fås med dubbelzoomkit 14-42+45-200 (motsv 28-400 totalt) för 4995:- sist jag kollade på Net on Net. Till detta kan du sedan köpa den utmärkta porträttgluggen Oly 45/1,8 (ny ca 2700:).

Aps-c/DX: Sony NEX/Samsung NX/Canon EF-M. Canon är ny och därför dyr. Sony NEX 5n skall snart ersättas och är nu relativt billig annars NEX F3. Bra bildkvalitet men sökare saknas och är ett dyrt tillbehör. Sämre objektivutbud till Sony än m43 men det växer hela tiden. Roliga finesser som t ex sweep panorama och HDR i kameran.

Med dina krav och budget skulle jag antingen föreslå G3+14-42+45-200 eller Sony NEX F3+18-55. Är snabb autofokus på springande barn prio ett och inställningsmöjligheter mindre viktiga då finns Nikon J1+10-30+30-110 (motsv 27-297) för 4995:- idag.
 
Nu har jag beställt en Lumix G3 med 14-42mm + 45-200mm. Har kollat runt i miljoner timmar på olika kamerar och även varit och känt på flera olika.

Tusen tack för kloka råd!!!!
 
Nu har jag beställt en Lumix G3 med 14-42mm + 45-200mm. Har kollat runt i miljoner timmar på olika kamerar och även varit och känt på flera olika.

Tusen tack för kloka råd!!!!

Grattis! Det är en härlig tid då det finns så mycket bra grejer och samtigt har några märken generationsbyte och därtill bra pris!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.