Annons

Kompakt med stor sensor saknas

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, ser att jag skrev lite fel nu. Man kan inte ställa tid som du säger.

Har själv en Leica Minilux och det verkar vara en kompetent kamera, men den kunde kanske både varit billigare och kompaktare...

Damocles skrev:

Fast Konixa Hexar är ju en mätsökare med utbytbar optik, och där finns det ett antal olika.

Nope, den har fast optik. Det var först de sista åren den kom med utbytbar optik. "ur-Hexaren" skulle jag gärna se i digital skapelse.

Fast, ljusstark och optiskt mycket fin optik ihop med en APS-C sensor vore mumma.

Bilagor

• 14111617_1.jpg
    14111617_1.jpg
    14.6 KB · Visningar: 120
objernulf skrev:
Endast Nikon hade kompakter av riktigt hög kvalitet (35 Ti och 28 Ti). Både Nikon och Canon hade diverse vanliga AF-kompakter med mycket bra objektiv. Ingen hade helt manuella inställningar.

Glömmer du då denna lilla godbit? och dess efterföljare T2 och T3? En T3 får man säkert hosta upp kring 700 dollar för att bli ägare till. Vad en begagnad T går på vet jag inte? Har för mig att den fick lika bra omdöme som Nikons 35 Ti vid en test i Foto? Tror att åtminstone T3 har AF.

Graal skrev:
Glömmer du då denna lilla godbit? och dess efterföljare T2 och T3? En T3 får man säkert hosta upp kring 700 dollar för att bli ägare till. Vad en begagnad T går på vet jag inte? Har för mig att den fick lika bra omdöme som Nikons 35 Ti vid en test i Foto? Tror att åtminstone T3 har AF.
De är bra men har INTE manuella inställningar. Endast tidautomatik. T2 och T3 är AF-kameror.

Kanske finns marknaden

Jo, jag håller med om att marknaden inte var så stor, särsklit inte om man inkluderar en bra zoom.
Men, som sagt, t.ex. Minox fanns och själv har jag kvar en Agfa COMPACT som har bättre optik än den Minox 35GT jag sålde.
Skillnaden nu kan vara att det finns många 8 Mpix zoomkameror som är mycket bra, förutöver brus och dynamik. Canons modell (Pro1) är ett bra exempel. Den är så vitt jag kan se skarpare än många systemkamera-gluggar, men för brusig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar