Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt med "C1-läge"

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag söker en kompaktkamera med manuella inställningar som inte återställs vid avstängning. Jag har satt upp en enkel kamera på stativ för att dokumentera filter på jobbet. För att kunna jämföra bilderna över tid så kör jag helt manuellt med tid, bländare, blixt, iso, vitbalans samt makroläge (det är små filter). Problemet är att det är många som ska hantera uppställningen och bl.a. makroläget återställs efter varje avstängning. Det betyder att kameran inte fokuserar korrekt och bilderna blir oanvänbara. Inga direkta krav på MP och annat. Det mesta duger, men jag behöver kunna spara inställningarna så kameran alltid startar med samma utgångsläge.

Edit: Extern spänningsmatning vore inte fel förstås.. ;)

Jag tror du behöver en kompaktkamera med bra närgräns i manuellt läge, alt en systemkamera med makroobjektiv.

Om du inte behöver så hög kvalitet kan det kanske räcka att beskära bilderna i efterhand om inte närgränsen är tillräcklig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar