ANNONS
Annons

Habegärets stege för oss gröngölingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart du ska ha en sån Ola, det tillfället dyker inte upp varje dag. Det är inte alla som har en 300 2,8 och kan ta kort på skidåkare på kvällen även om det är strömavbrott ;)

LeadHead skrev:
Ett tips om du vill försöka hålla tillbaka pryldjäfvulen är att tele är minst lika användbart för landskapsfotografering som vidvinkel är. Om inte mer användbart.

Bara för att landskapen är stora och visträckta så innebär det inte att du måste få in allt i bilden. Ett teleobjektiv är perfekt för att välja ut det man vill ha med och därmed utesluta allt annat elände som man inte vill ha med... :)
Det säger du nu när jag just samtalat med hustrun över middagen och fått henne att inse att det vore vansinne att köra vägen över riksgränsen till Narvik utan en riktigt bra vidvinkel. Tala inte om det för henna bara!

Har visat din story för min granne som precis köpt sig en liten Canon Ixus (på min inrådan). Han undrade om loppet var kört nu! Jag bad honom behålla papperet så han kunde läsa den igen om 12 månader och se hur långt han hunnit på stegen.

Min fru läste den också och frågade om jag skrivit den ...! Av någon anledning kände hon igen berättelsen.

Ola!
En granne med en IXUS!
Då ska du göra så här;
Be honom ta en bild på samma motiv som du därför att du vill jämföra. Säg att du beundrar hans IXUS och funderar på att köpa en sådan och sälja din klumpiga utrustning. Ta sedan med hans minneskort och läs in bilderna i din dator, låt honom inte se dom. Du kommer att se stor skillnad på bilderna för du vet vad du ska titta efter, men det kommer inte han. Därför ska du inte låta honom se bilderna ännu, nästa steg. Kör NeatImage på din bild och PS filtret addera brus på hans. Skriv sedan ut ett utsnitt av din bild precis så stort så att det inte blir brus i bilden, inte större. Skriv nu ut samma utsnitt av hans bild och resultatet är ju förutsägbart.
Nu är det dags att gå till grannen med bilderna och säga att med tanke på vad han betalat är ju hans bilder riktigt bra, men når förstås inte upp till din DSLR standard, visa honom bilderna nu.
Han kommer troligen att bilägga sitt pensionssparande och sälja sina fonder och köpa en kamera som är modellen värre än din. Sedan talar du om för honom hur fin hans kamera är men hur lidande bilderna blir av det usla objektivet. Han kommer genast att uppgradera optiken till ett strå vassare än vad du har och då har du nått målet.
Du har fått en fotokompis och någon att låna dyra gluggar av så du slipper köpa dom själv. Du har ett reservhus när du behöver och eftersom du hade lurat honom att skaffa en IXUS har du förbarmat dig ch köpt den av honom för halva priset.
Inte fel med en festkamera också.
;)

Min gissning är att grannen precis fått smak på förrätten. Snart beställer han in en rejäl huvudrätt och innan vi vet ordet av har han bett att få titta på dessertlistan. Dessutom kommer han nog att vilja ha en liten avec till kaffet ... sanna mina ord!

Hej där på nattkröken.
Tycker det var ett jättekul inlägg från början till slut....slut???....hör på denna då..efter att ha införskaffat alla "habegär" (eller iallafall halva det) så har jag nu köpt min analoga Eos 3 som jag var ute efter från början egentligen innan jag kom in på digital-svängen..ibland går tiden tom bakåt!!

Började fotografera Augusti 2003, fick min 10d 23 oktober 2003.

Startade en firma för mitt fotograferande sommaren 2004, bokföringen sa typ 120 000kr i kamerautrustning för 2004.

Köpte en 1d mk2 januari 2005 och hunnit köpa lite annat smått och gott sen dess.

Går just nu och sparar till fler blixtar, 400mm 2,8 IS.

Att fixa pengar till detta tar såklart all min tid så jag hinner naturligtvis aldrig plåta.....nästan....

EOS 3, varför inte?
Jag har aldrig ägt en analog systemkamera men hittade en på vinden idag när jag letade efter gamla negativ jag skulle skanna. Det är en Olympus med en 50 mm 1,8 på, spegelreflex och det står OM10 på den, sitter en elektronblixt ovanpå också. Tydlig sökare med tydlig skiva för den manuella fokusen. Frågade hustrun om hon visste något om den och det gjorde hon. Det är hennes och hon använder den inte och har aldrig gjort. Undrar om det är kul att försöka väcka liv i den.

Det tycker jag absolut du skall göra...om inte så åtminstående för nostalgin skull.
Själv köpte jag EOS 3 för jag tycker det är så underbart "gött" att kunna sitta i soffan under vintermörkret senare i år och kolla upp de härligt varma färgerna från "Velvian".
Om man sedan även har lite intresse av att framkalla svartvitt i mörkrummet är ju inte en analog kamera helt fel heller att ha med sig på fototurer. Blir mycket att bära på men för fan....något skall hon väl hjälpa till med va???
Visa nu inte detta för henne!!!

Fläsk-Tarzan skrev:
Ju större erfarenhet man har inom foto så klarar man sig med mindre antal prylar tror jag. Man vet erfarenhetsmässigt vad man behöver och varför. Har hittat sin egen nisch m.m. Ser här på fotosidan alltför ofta: Hjälp, vad skall jag köpa! Jag skall plåta bröllop i nästa vecka !

Ja men jösses da.
Gack iväg å köp ett obektiv så du blir människa igen. ;-)

Kör igång OM-10:an med en velvia & inhandla en billig diaprojektor med duk från blocket & njut!!!

DSLR i all ära men det finns vissa saker som dom inte grejar lika bra...

//Larsa

Håller med dig Larsa.
Dslr iall ära men inte förrän de fått ner priserna på såna där "konstiga projektorer som hänger ner från taket" kan man börja njuta av även digitala bilder. En förutsättning är dock då att man ochså är duktig på att redigera i Photoshop alt. bildbehandlingsprogram

Hur bra är då de finaste digitala projektorerna till bildvisning?

Var på studiebesök hos Hasselblad för knappt ett år sedan & var mycket förväntansfull över att få se det omtalade bildspelet med Hasselblads diaprojektorer, ett helt gäng 6x6-projektorer i 40 000-kronorsklassen.

Döm om min besvikelse när guiden berättar att dom gått över till digitalprojektorer. Ok tänkte jag det bör ju vara bra ändå...

Svärta, svärta & svärta är A & O för en projektor! Det svarta var mer grått, trots att det var det bästa jag sett en digital projektor prestera. Upplösning & skärpa var ok men jag har hört sååå mycket om hur fantastiskt det ska vara att se dia på Bladarprojektorer så jag blev, trots att bildspelet var bra, ganska så besviken. Ett högt kontrastomfång med en god svärta (kolsvart) är enligt mig en förutsättning för att få den här speciella djupkänslan, det grejar inte digitalprojektorerna.

Trots att jag själv kört bladare & har ganska så många dior så har jag dock aldrig sett dom (eller något annat 6x6) på projektor. Sökte medans jag använde bladaren efter en projektor jag hade råd med men det var åtminstone inte då lätt att hitta nåt till MF som inte kostade en förmögenhet.

Rätta mig gärna men jag har svårt att se att dagens projektorer ska kunna nå upp till ens småbildsdiaprojektorerna, möjligtvis Barcos CRT-projektorer men de vete fan, eller???

//Larsa som har beställt DSLR, dock inte för att se bilder på duk...

Erkännas skall känner jag dåligt till de nya projektorerna som finns på marknaden idag när det gäller digitalt. Priserna avskräcker först och främst. Liksom inte ens värt mödan att se om de har samma kvalitet som vanliga dia-projektorer
Har ochså sett Hasselblads bildspel men även där måste jag ochså erkänna att jag inte direkt kollade upp vad det var för "maskinerier" de hade
Man får hoppas att det inte tar alltför lång tid att få fram en bra "konstig hängande från taket projektor".
Som nybörjare inom digitaltekniken är jag fortvarande lite skeptisk angående bildkvalitéer
men får man lärt sig att bildbehandla bilder så.
Man får inte heller glömma att både dia och svartvitt är "falska" bilder ochså. Vi ser ju inte svartvitt och dia förskönar mycket av bilden

Är man ute efter svärta ska man ju glömma de vanligaste projjarna, alltså LCD....totalt värdelösa i mitt tycke. Har själv en DLP, och svärtan är i mitt tycke riktigt bra, och viktigast av allt så har den ruggit bra färgåtergivning. Likaså skärpan är bättre än allt annat jag sett ännu.

Men inte för ens 3-chips DLP kommer till vettiga priser...inte som idag, 250.000 spänn, så kan man få allt utan kompromisser.

DLP är förresten den enda äkta digitala projje-typen som finns...LCD övergår till analogt i behandlingen, och CRT är ju helt analogt. Men att mata en DLP med HDMI eller DVI innebär helt digitalt, hela vägen. Ingen omvandling någonstans...informationen som skickas är den som visas kort och gott.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar