jelu1661
Aktiv medlem
Kan du förklara varför du tycker att det är en ploj?
Om det inte är uppenbart med länken är det bara att vara glad och nöjd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan du förklara varför du tycker att det är en ploj?
Vem vet, Sony kanske läser detta och kan förklara tekniken bakom separeringen av motiv och bakgrund och vad som sätter gränserna för separeringen.
På vilket sätt hade fotografen av den bilden inte tagit "hänsyn till systemets krav och begränsningar"? Måste bakgrunden vara ännu längre från motivet för att det ska funka? Måste bakgrunden vara helt enfärgad? I så fall är väl funktionen ganska meningslös.I övrigt tycker jag också exempelbilden på Flickr ovan var rätt usel men man kan nog inte såga funktionen rakt av med det som enda referens. Så illa har jag inte lyckats hittills, vilket inte hindrar att det visst kan bli riktigt uselt under ogynsamma villkor där fotografen inte tar hänsyn till systemets krav och begränsningar för att åstadkomma hyfsade bilder.
När bilden väl är tagen, ja, men en kamera kan ju göra beräkningar innan bilden tas och har då mer information än om den ska använda bara bildinformationen.Naturligtvis blir det bättre med äkta optisk oskärpa, men annars menade jag att man behöver en människas logik och seende för att avgöra vilka delar av en 2D-bild som är bakgrund respektive förgrund/huvudmotiv.
Ja, just det. Nu vet jag inte om just den aktuella Sonykameran mäter det för varje pixel, men det kan ju räcka med att mäta i delar av motivutsnittet innan bilden tas. Sten-Åkes inlägg om hans första provskott antyder att den gör något i den stilen, men jag vill låta det vara osagt vad det är exakt den gör.Om man inte har avståndsinformation för varje enskild pixel, som sagt.
Om jag förstod PMD rätt så tyckte han att bilden jag länkade var OK, t.ex.
När bilden väl är tagen, ja, men en kamera kan ju göra beräkningar innan bilden tas och har då mer information än om den ska använda bara bildinformationen.
Ja, just det. Nu vet jag inte om just den aktuella Sonykameran mäter det för varje pixel, men det kan ju räcka med att mäta i delar av motivutsnittet innan bilden tas. Sten-Åkes inlägg om hans första provskott antyder att den gör något i den stilen, men jag vill låta det vara osagt vad det är exakt den gör.
Teoretiskt borde det gå att räkna fram en bild som perfekt simulerar valfritt kamerasystem om man bara har tillräckligt med mätpunkter, och det kommer säkert i framtiden.
På vilket sätt hade fotografen av den bilden inte tagit "hänsyn till systemets krav och begränsningar"? Måste bakgrunden vara ännu längre från motivet för att det ska funka? Måste bakgrunden vara helt enfärgad? I så fall är väl funktionen ganska meningslös.
För övrigt finns bildens exif här, för den som tror att nån annan kamera använts.
.
Det är bara ytterligare ett exempel på vad alla dessa nya multishotfunktioner kan åstadkomma.
Det finns exempelbilder på "Background Defocus"-funktionen i denna review en bit in i skrivningen: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_HX9/
Det funkar, så man behöver inte ha en FF bara för att åstadkomma kort skärpedjup heller numera. Det går uppenbart med en kompakt också.
Här finns en sida dokumentation med tips för bästa resultat och "no goes" för att undvika att sätta systemet "på pottan"
http://esupport.sony.com/docs/dvimag/DSCHX9V_guide/eng/contents/03/04/09/09.html
I övrigt tycker jag också exempelbilden på Flickr ovan var rätt usel men man kan nog inte såga funktionen rakt av med det som enda referens.