Annons

kompakt kamera med bra bakgrundsblur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder oftast M-läget och auto-ISO, men begränsat uppåt till ISO 1600 eftersom läsbruset faller ända upp till ISO 1600 men ökar sen på min kamera. Det lönar sig bättre att justera nivåer i efterbehandlingen än att höja ISO över 1600. (Eventuellt borde jag stanna redan vid ISO 800 om man tittar noga på graferna).

I M-läget bestämmer jag ju bländare och slutartid helt själv, vilket är rätt trevligt vid snabba förlopp med skiftande ljusförhållanden.

Det går inte att begränsa Auto ISO på A580 det enda man kan göra på auto ISO är att aktivera multishot brusreducering. Jag hade stoppat på ISO 800 annars. Men när det gäller kompakterna så är det väl ännu ovanligare med möjlighet att begränsa hur högt auto ISO ska gå manuellt.
 
Den ansvarige på utvexklingsavdelning, vid ett mycket välkämt utländskt företag på bokstaven "S", har nämt, vid ett möte, att mycket kommer inte bli sig likt, bara inom några år, - det behövs bara egentligen två bländare, största och minsta, för min. skärpedjup och för max. skärpedjup, två exp. tider, längsta och kortaste, för riktigt dåligt ljus och för snabba motiv!

Jovisst, den aktuella exponeringen, med rärr förhällande bländaröppning och exp. tid, sker istället genom att exponeringen utnyttjar steglöst hela ISO registret, då krävs ännu bättre bildsensoprer än idag, en nästan totalt brusfri bildsensor, dynamiken är i snar framtid också så bred, att hög- och lågdagrar blir alla perfekt exponerade, RAW format behövs inte.

Omöjligt?
Det är nu på utvecklingsstadiet, inte så långt borta från produktion.
Vänta bara på vad som kommer, detta var en liten föraning, helt seriöst, faktiskt.

Det du pratar om finns ju redan i HX9V och dess manuella läge. Det finns faktiskt bara två bländare att välja mellan. Först blev jag lite konfunderad över detta men när du säger det du säger så faller ju de bitarna på plats också.

Jag har vidare kollat ännu noggranare (eg. lyssnat) och jag är rätt säker på att det med defocus aktiverat tas två olika exponeringar.

Du frågade tidigare om det går att få en blurrad förgrund och en skarp bakgrund kan jag inte se går att åstadkomma med denna kamera och denna funktion. Så den typen av begränsningar finns och jag kan inte bete mig hur som helst för då säger kameran bara att den inte kan åstadkomma en blurrad bakgrund. Skälet till det är förmodligen till allra största del avståndsbetingat.
 
Det går inte att begränsa Auto ISO på A580 det enda man kan göra på auto ISO är att aktivera multishot brusreducering. Jag hade stoppat på ISO 800 annars. Men när det gäller kompakterna så är det väl ännu ovanligare med möjlighet att begränsa hur högt auto ISO ska gå manuellt.

Ja, här kan man se att ISO 800 nog är lämpligt att begränsa sig till på en A580, men eventuellt blir det bättre om man håller sig ännu lägre.
Skillnaden i brus mellan ISO 400 och 800 är inte så stor, men både dynamik och fylllnadskapacitet är högre på ISO 400. Svårt avgörande.
 
Glömde ISO 800 på en fin dag och tog några bilder direkt på Slussen Torget och jag såg direkt att de bilderna inte var tillräckligt rena för min smak.

..men det hade säkert varit OK utan en avslöjande himmel.

A580 är ändå vida bättre än A550 på 800. Den kamerans ISO 800 var oanvändbart om man haft en A350 som är kung av rena bilder på ISO 100-200.
 
Sten-Åke,
du köpte den lilla kameran, Sony HX9V, till din hustru, var det tänkt, - har hon sett kameran ännu?

Kan skärpan på optiken, i Sony HX9V, anses vara tillräckligt bra för oss petiga och noga fotografer?
Min Sony A900, med optiken 1,7/50mm, är väl inte hotad?
 
Ja det märkliga har hänt att hon verkligen gör det. Både filmar och tar stillbilder. En del blir faktiskt hyfsade. Förr gick hon alltid och gnällde på att jag tog med mig kameran ut på promenader och att hon fick vänta på mig alltför ofta.

Nu står jag där som ett fån och undrar hur länge jag ska stå där som ett fån.

Jag tror de flesta kan tycka den kameran är kul.

Det är verkligen inget fel på skärpan i det objektivet - det är ju en G lens :). Flera som testat den har också noterat att den är skarp i alla zoom-lägen. Det är ett ganska imponerande objektiv i en så liten kamera och allra mest förunderligt är att desa 385mm eller vad det nu i långa änden kan fällas in i det lilla kamerahuset. Det är inte löjligt långt i utfällt läge heller (exakt 5cm från själv kamerahuset).

Jag har snäppt upp skärpan till +1 och det gör den riktigt vass tycker jag. Skärpan tror jag få kommer vara besvikna på det är nog snarast DR jag tror fotografer som vi noterar är lite sämre. Jag låter intelligenta gröna autoläget stå i auto-ISO medan P-läget och M-läget satts hårt till ISO 100 av det skälet.

Vad är det för intelligent med gröna auto då? Jo med det väljer kameran automatiskt ut det som passar motivet bäst bland 15 fördefinierade scenarios. MIn DSLR är stenkorkad i jämförelse och där är auto en enda uppsättning för definierade inställningar och automatiskt exponering och bländare och tidsval och lite annat. Vill man ha någon annan bias i form av motivprogram får man välja dem själv. Den här automatiken bör ge novisen som kör helt i auto hyfsade förutsättningar att ta riktigt bra bilder.

Det är bl.a. dessa typer av funktioner som gör att även en fullständig gröngöling på foto kan lyckas hyfsat med sina bilder och kanske tar sina bemärkelse- och barnbilder själv istället för går till fotografen. Denna kamera har teknisk kompetens inbyggd i kameran på ett helt annat sätt än jag sett i någon tidigare kamera vare sig kompakt, SLT eller DSLR - om man vill. Vill man inte så finns både P och M-läge med mer manuellt konfigurerbara alternativ.

Om hon får låna den undrar du? Jag kan bara tjuvlåna den när hon somnat!
Sen laddar jag den så hon inget märker.
 
Senast ändrad:
Det verkar som jag bara måste köpa en leksak till, den lilla Sony HX9V, men många butiker har restbeställningar, den verkar populär, märkligt, bara varit ute på marknaden i några månader!

Smidigheten imponerar, gummigreppet på höger sida, gör att kameran ligger som gjuten i handen.
Men alla dessa 100-tals finesser, motiv program för allt möjligt, för att noviser skall kunna ta bra bilder, det kan jag vara utan, - skall kolla med agenturen, - om jag får kraftig rabatt, när allt extra pling-pling tages bort i kameran?

Faktum är, att mina tre gamla trotjänare A-SLR, Minolta SRT 101/303, totalt manuella, med naturligtvis MF optik, är skitenkla att fota med, bara fyra funktioner finns att ha koll på:
Exp.tidsratten (på kamerahus) - Bländarringen (på optiken) - Avståndsringen (på optiken) - Exp.följevisare (i sökaren)!
Det är allt!
En nybörjare kör kameran perfekt, efter några minuter!
Manual behövs inte!

Kameratillverkarna tror att motivprogram skall underlätta fotograferingen, knappast, det är tvärtom, - nybörjaren letar efter ett lämpligt motivprogram, - vilket motivprogram, när hunden springer efter en boll, -
löpare eller raket eller skenande häst eller kan det vara snabbt bollspel, - nybörjaren ger säkert upp, kör på läge P, alltså med Panikprogram!
 
Det verkar som jag bara måste köpa en leksak till, den lilla Sony HX9V, men många butiker har restbeställningar, den verkar populär, märkligt, bara varit ute på marknaden i några månader!

Smidigheten imponerar, gummigreppet på höger sida, gör att kameran ligger som gjuten i handen.
Men alla dessa 100-tals finesser, motiv program för allt möjligt, för att noviser skall kunna ta bra bilder, det kan jag vara utan, - skall kolla med agenturen, - om jag får kraftig rabatt, när allt extra pling-pling tages bort i kameran?

Faktum är, att mina tre gamla trotjänare A-SLR, Minolta SRT 101/303, totalt manuella, med naturligtvis MF optik, är skitenkla att fota med, bara fyra funktioner finns att ha koll på:
Exp.tidsratten (på kamerahus) - Bländarringen (på optiken) - Avståndsringen (på optiken) - Exp.följevisare (i sökaren)!
Det är allt!
En nybörjare kör kameran perfekt, efter några minuter!
Manual behövs inte!

Kameratillverkarna tror att motivprogram skall underlätta fotograferingen, knappast, det är tvärtom, - nybörjaren letar efter ett lämpligt motivprogram, - vilket motivprogram, när hunden springer efter en boll, -
löpare eller raket eller skenande häst eller kan det vara snabbt bollspel, - nybörjaren ger säkert upp, kör på läge P, alltså med Panikprogram!

Sony har ju försökt fixa just det du beskriver. Man behöver inte välja motivprogram om man inte vill. Kameran väljer ett åt dig om du kör gröna Auto-I läget (intelligent auto). Peka och knäpp.

Kameran var slut hos Sony när min fru var där och testade den så jag beställde från Pixmania och fick den på någon dag.

Innan du köper den tycker jag du ska ta med dig ett SDHD minne till närmaste ÅF som har den och testa själv. Snäpp gärna upp skärpan innan om du har skärpeneuroser. Kolla gärna resultat med HDMI i en LED TV också. Ta med eller be att få låna stativ om du vill kolla skärpan i långa teleläget också.
 
Sony har ju försökt fixa just det du beskriver. Man behöver inte välja motivprogram om man inte vill. Kameran väljer ett åt dig om du kör gröna Auto-I läget (intelligent auto). Peka och knäpp.

Kameran var slut hos Sony när min fru var där och testade den så jag beställde från Pixmania och fick den på någon dag.

Innan du köper den tycker jag du ska ta med dig ett SDHD minne till närmaste ÅF som har den och testa själv. Snäpp gärna upp skärpan innan om du har skärpeneuroser. Kolla gärna resultat med HDMI i en LED TV också. Ta med eller be att få låna stativ om du vill kolla skärpan i långa teleläget också.


Stativ använder jag bara vid full storm, skall testa kameran i fullt teleläge, stöd mot en lyktstolpe.
Ändå säker på kamerans förmåga, troligen mycket bättre än vad man tror, med tanke på den minimala storleken, faktiskt!
Sony Center?
Trevligt köpställe, men deras kunskaper om produkterna kunde vara bättre, något högt prisläge
 
Har du det när du seglar då menar du?

Även om de inte har några hemma så har de i alla fall en demokamera.
Men de borde ha fått en leverans nu i Stockhom.
 
andra bilderna


Hej!
Jag skulle vara intresserad att se de andra 2 bilderna. Bilden på Paddan är fantastisk med tanke på att man tagit bilden med en kompaktkamera.
mvh/marie
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.