Annons

Kompakt genomsiktskamera av klass?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var ett bra försök, men tyvärr är det ju väldigt få av kamerorna i den länken som faktiskt har optisk sökare -- bara Canon Ixus 100 och Canon G11. Enligt min erfarenhet är sökaren i Ixus 100 tämligen värdelös (kan fungera som nödsökare men inte mer) och sökaren i G11 är lite bättre.

Sanningen är alltså att det i dag inte finns någon hyfsat kompakt kamera med optisk sökare värd namnet. Mitt hopp står till att Canon på kommande generationer av G-serien gör sökaren lite bättre.

OK - tack för svaren. C I 100 IS verkar inte så pjåkig ändå.

/J

Jag är nöjd med min 100 IS men genomsiktssökaren är ett skämt. Skärmen är dessutom så bra att jag aldrig har känt behovet av sökaren. Jag skulle därför hellre köpa 130 IS som då har mer vidvinkel och större skärm men ingen sökare.

M

Jag är nöjd med min 100 IS men genomsiktssökaren är ett skämt. Skärmen är dessutom så bra att jag aldrig har känt behovet av sökaren.
Nu har jag visserligen inte ägt någon Ixus 100, men är verkligen skärmen så bra? Med min Canon S90 (som trodde har ungefär motsvarande skärm) är det närmast omöjligt att plåta i solljus. Man får mer eller mindre gissa vad man fotograferar.

Då är ju en sökare, av vilke nkvaltet som helst egentligen, att föredra... eller?
Javisst. Varje gång det händer ångrar jag att jag inte köpte en G11 istf S90. Fast S90 är enormt trevlig på många andra sätt.

Ett problem är ju att även med optiska sökaren på G11 måste man till viss del gissa vad det är man plåtar, eftersom den bara visar nånstans runt 70 procent av bilden.

Sanningen är alltså att det i dag inte finns någon hyfsat kompakt kamera med optisk sökare värd namnet. Mitt hopp står till att Canon på kommande generationer av G-serien gör sökaren lite bättre.

Sant. Jag skulle köpa en vettig halvkompakt med sökare och lite större sensor typ DSLR crop. Lumix LX5 som kommer är nästan OK, men det känns lite knäppt med en extra optisk sökare som kostar skjortan och som bara visar 24mm-perspektiv. Hade man inte blivit ekonomiskt idiotförklarad så skulle jag köpa mig mitt livs första Leica med ett 35 och ett 90 mm objektiv, men det känns inte riktigt vettigt att lägga de pengarna på en pryl som har en halveringstid på två eller tre år. Funderar gör jag dock eftersom eländet M9 fyller mina behov med råge...... Hoppsa jag kan låta bli!

Hade man inte blivit ekonomiskt idiotförklarad så skulle jag köpa mig mitt livs första Leica med ett 35 och ett 90 mm objektiv, men det känns inte riktigt vettigt att lägga de pengarna på en pryl som har en halveringstid på två eller tre år.
Ungefär som en bil då, för bra mycket mer pengar. Och det är det ingen som ifrågasätter när man köper.

..... Hade man inte blivit ekonomiskt idiotförklarad så skulle jag köpa mig mitt livs första Leica med ett 35 och ett 90 mm objektiv, men det känns inte riktigt vettigt att lägga de pengarna på en pryl som har en halveringstid på två eller tre år. Funderar gör jag dock eftersom eländet M9 fyller mina behov med råge...... Hoppsa jag kan låta bli!

Så du tänkte bara använda dom i 3 år och sen sälja dom?

/

Hade man inte blivit ekonomiskt idiotförklarad så skulle jag köpa mig mitt livs första Leica med ett 35 och ett 90 mm objektiv, men det känns inte riktigt vettigt att lägga de pengarna på en pryl som har en halveringstid på två eller tre år. Funderar gör jag dock eftersom eländet M9 fyller mina behov med råge...... Hoppsa jag kan låta bli!
Köp en kamera av uran 238 i stället. Halveringstid 4,5 miljarder år.

Olle

Hej!

Vad fins det för kameror med sökare som är kompakta och med lite högre kvalitet på bilder?

/J

Varför inte titta på de nya spegellösa systemkamerorna? se som exempel Olympus E-P2, visserligen extern sökare, men som är väldigt bra, eller Panasonic GF1? Sökarna i kompaktkameror annars är som tidigare påpekats närmast ett skämt.

Varför inte titta på de nya spegellösa systemkamerorna? se som exempel Olympus E-P2, visserligen extern sökare, men som är väldigt bra, eller Panasonic GF1? Sökarna i kompaktkameror annars är som tidigare påpekats närmast ett skämt.

I min definition så passerar dom både kompakt kravet och prisnivå tyvärr - annars väldigt trevliga produkter!

/

Ungefär som en bil då, för bra mycket mer pengar. Och det är det ingen som ifrågasätter när man köper.

Ja, men i en bil kan man åka till Säffle, det kan man inte i en Leica...

Herregud 90 tusen för en hobby... Med 1 st fast objektiv. Tja...
Är man proffsfotograf med generös plånbok, så...

Tack för din vettiga åsikt! Jag kämpar för att inte falla för Leican. Men, en Leica M9 är nog bra mycket trevligare än Säffle.... :)

Ja, men i en bil kan man åka till Säffle, det kan man inte i en Leica...

Herregud 90 tusen för en hobby... Med 1 st fast objektiv. Tja...
Är man proffsfotograf med generös plånbok, så...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto