Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt för arbetsplats

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa in en kamera till en arbetsplats som består av kommunikatörer, men där fotokunskaperna varierar kraftigt. Därför prioriterat att kameran ska vara enkel att använda, men får gärna även ha möjlighet till en del manuella inställningar för de som kan.

Inga preferenser om vilken logotyp som ska stå på väskan, utan bara intressant att den ska kunna:
- användas enkelt (bra i helautomatiska lägen)
- ha möjlighet till manuella inställningar (underordnat)
- leverera tryckbara bilder i åtminstone upp till A4-format med hyfsad kvalitet (och ja, jag vet att det hänger mer på fotografen än på kameran osv).
- fungera hyfsat allround - alltså gärna stort spann vad gäller brännvidd från vidvinkel till tele.

Budget: Runt 3000 kronor med viss flexibilitet...

Tänkbar kandidat: Canon Powershot SX500 IS.
Några synpunkter på den kameran eller andra förslag mottages tacksamt.

Jag köpte en Samsung EX-1 på rea nu när EX-2 är på väg. Du rymmer nästan två sådana i din budget. :)

Jag var i alla fall nöjd med det manuella läget även om det är lite bängligt att fokusera manuellt om man inte vill förlita sig på den utmärkta autofokusen.

Tjejen kör den i Smart-mode och det blir genomgående bra bilder. Lättrattad är den också.

Hej,

Jag ska köpa in en kamera till en arbetsplats som består av kommunikatörer, men där fotokunskaperna varierar kraftigt. Därför prioriterat att kameran ska vara enkel att använda, men får gärna även ha möjlighet till en del manuella inställningar för de som kan.

Inga preferenser om vilken logotyp som ska stå på väskan, utan bara intressant att den ska kunna:
- användas enkelt (bra i helautomatiska lägen)
- ha möjlighet till manuella inställningar (underordnat)
- leverera tryckbara bilder i åtminstone upp till A4-format med hyfsad kvalitet (och ja, jag vet att det hänger mer på fotografen än på kameran osv).
- fungera hyfsat allround - alltså gärna stort spann vad gäller brännvidd från vidvinkel till tele.

Budget: Runt 3000 kronor med viss flexibilitet...

Tänkbar kandidat: Canon Powershot SX500 IS.
Några synpunkter på den kameran eller andra förslag mottages tacksamt.

Hej, vi har en Canon S95 på jobbet som funkar perfekt till det vi behöver.
Skulle nog överväga en S100 om en ny behövdes i dag.
//

Håller med!

Canon S100 är ett riktigt bra val för detta ändamål! (Tror att den säljs för 2990:- på Mediamarkt denna veckan.) Annars finns S95:an för 2.500:- på Scandinavian Photo.

Ett annat alternativ är en Olympus PEN PM1 med 14-42 objektiv. Säljs nu för 2500:- Lika enkel att använda som en kompakt och inte mycket större. Nackdelen kan vara att den har extern blixt, ingår i paketet, men sånt har en förmåga att försvinna på kontor...

Håller med!

Canon S100 är ett riktigt bra val för detta ändamål! (Tror att den säljs för 2990:- på Mediamarkt denna veckan.) Annars finns S95:an för 2.500:- på Scandinavian Photo.

Vad är fördelen med Canons S100 jämfört med SX500 IS? Är det mest storleken eller även bildkvalitet eller andra aspekter?

SX500 IS har större spann på brännvidden (24-720 jämfört med 24-120), något större sensor, men drygt 50 % tyngre.

Samsung EX1 är tyngre än båda de andra, mindre sensor och minsta spannet på brännvidden. Chefen blir nog glad över priset, men ser nog det mer som en besparing än som ett skäl att köpa två. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar