Ojoj, på det här forumet går det fort! Tack för alla svar!
För att klargöra lite så handlar min situation inte om antingen eller, utan om vilket jag ska köpa först. Ska ha både och, men har bara råd att köpa en av dem att ha nu i några månader. Har tänkt att lägga omkring 4-5000 kr, vilket ganska starkt begränsar vilka systemkameror som är aktuella, varför jag undrade om det var någon idé att bry sig om att titta på dem i jämförelse med kompakter.
Vad jag bryr mig om är:
- Bildkvalitet
- Makro
- Funkar i svagt ljus
- Hanterbarhet
För kompakter gäller också att de ryms i en vanlig ficka. Att kameran är snabb är inte lika viktigt.
Enligt Pers länk så ska det inte vara någon större skillnad i bildkvalitet mellan de olika märkena, och det verkar viktigare att lägga pengarna på bra optik snarare än huset. Men som man kan se lite i den här trådens inlägg så tycker jag att diskussionen mest verkar handla om brus. Att systemkameror är bättre på att hantera brus än de flesta kompakter (efter att ha jämfört så är Ricohs dyrare kompakter definitivt bättre än EOS-kamerorna på brusreducering överlag tycker jag!) men bildkvalitet är så mycket mer än så i min mening. Nu är 1000D den enda av de aktuella systemkamerorna jag har använt mycket, men den har verkligen en mycket medioker bildkvalitet, i alla fall med kit-objektivet, (non-IS) då skärpan är dålig utan stativ och hanteringen av färgmättnad är väldigt obalanserad.
Jag ska definitivt kolla upp TL500 och NEX-kamerorna!
Som det ser ut nu blir det nog att jag köper en kompakt och satsar på en system när jag har mer pengar att handla objektiv för.