Annons

Skall jag vara otrogen mot Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, utmanaren Sony och uppstickarna Pentax och Olympus ger alla mer för pengarna än Canon och Nikon i motsvarande prisklass. Men Pentax och Olympus har en svaghet gentemot de tre stora - Canon, Nikon och Sony. Nu syftar jag inte på att Oly och Pentax är småttingar och inte har dessa tres ekonomiska "muskler", utan på att deras AF enligt min erfarenhet är långsammare och osäkrare.

Detta visade sig också väldigt tydligt när man för inte så länge sedan testade autofokusens säkerhet på ett 10-tal kameramodeller. Totalsegrare blev Sony A700 med endast 2% av bilderna oskarpa om man använde mittsensorn. Kanske inte så oväntat, där har ju Sony inte mindre än fem sensorer, vilket ingen annan har. Canon 40D kom på andra plats med 6% oskarpa bilder. Nikon D3, Nikon D300 och Canon 1D Mark III låg på cirka 10%. Näst sist kom Olympus E-3 med 18% och sist Pentax K20D med 25% oskarpa bilder.

Det är förstås mycket svårt att testa AF-prestanda, eftersom det är så väldigt många variabler inblandade. I detta fall testade man på ett rörligt objekt, en bil som kom körande mot kameran. Testen upprepades minst sex gånger för varje kamera. Använda objektiv var 70-200 mm eller motsvarande.
 
Det är en 55 f/1.4 och DA 30 (f/1.4 eller f/2) på gång till Pentax. Båda blir värdertätade och får SDM (inbyggd tyst motor). De finns med i Pentax officiella objektivkarta. 55 f/1.4 har visats som prototyp redan och släpps troligen ut på marknaden i samband med Photokinamässan. :)
Det låter ju spännande. Nu tycker jag det är lite svårt med Pentax Jag älskar Pentax 67, gjorde dom en sån digital så skulle jag nog få gå till banken, men småbild tycker jag aldrig dom har gjort riktigt bra. Olympus har roligare bakgrund med saker som OM2. 420 är lätt att bli kär i. E3 känns mer knasig.

Gluggmässigt tycker jag iofs Pentax pancake-party är något som folk borde ta efter. Sonys Zeiss-gluggar är ett rätt starkt köpskäl, helt i klass med t.ex. Canons utbud (förutom antalet då). Canon och Nikon står jag över ett tag. Det är för deppigt att läsa recensioner skrivna av märkesnördar. Jag tycker att det känns som att alla recencenter som skriver på svenska alltid skriver ungefär "äntligen" så fort Canon eller Nikon släpper något och "ganska bra om du är nybörjare" om Olympus, Pentax och Sony.

I rättvisans namn ska jag inte heller glömma Leicas gluggar till 4/3, jag gick ganska länge och klämde på 25/1.4...

En annan grej jag tycker är ganska grymt med 4/3 är att man har bestämt sig för sensorformat, alla andra går mer eller mindre och väntar på full frame och alla gluggar tecknar cirklar som man inte får använda och man bär omkring på större saker än man måste. Vore skoj om Olympus satsade på litet, litet är trevligt och snyggt.

På det stora hela tycker jag det är skoj om folk fotar med lite av varje, alla jämförelser slutar med "min pappa är större än din pappa" men visst, det är roligt att diskutera. Kul tråd
 
Jag tycker du ska titta på E520 + 12-60/2.8-4. Ett riktigt kanonobjektiv som sitter på min kamera för det mesta.

Så här säger DPreview:
Olympus appear mainly to have taken advantage of the Four Thirds sensor to deliver lenses which, for any given size, weight and cost, simply perform to a higher and more consistent standard than those optimized for larger formats, with the 12-60mm being a prime example. Indeed the Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD is quite simply a superb lens, which can lay claim to being one of the very best standard zooms currently available. This is a design which would have been almost unimaginable even five years ago; a 5x wideangle to telephoto zoom which, though the use of some exotic optics, manages to perform almost flawlessly across its entire range, and throws in some impressive macro performance too. The relatively fast maximum aperture (a half to a full stop faster than APS-C equivalents such as the Sony Carl Zeiss 16-80mm F3.5-4.5 or Nikon 16-85mm F:3.5-5.6 VR), coupled with the excellent wide-open performance, also allows the use of lower ISOs at equivalent light levels for maximum image quality.



länk: http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_12-60_2p8-4_o20/
 
Är det f.ö. någon som tror att detta skulle ha varit fallet ifall Zeiss INTE skulle ha dragit slutsatsen att Sony om X antal år med största sannolikhet kommer att vara störst på DSLR-marknaden? :)

Hmm jag vet inte. Säkert någon som vet såklart men jag tycker det känns som om Sony/Zeiss mer siktar på att bli allra vassast vad gäller IQ, med t.ex. Canon 1Ds i siktet. Och sen är väl valet ganska enkelt, Olypus/Leica gör grymma gluggar själva och Pentax är inte riktigt med i pro-racet. Men jo, Sony har muskler och det blir väl en spännande höst, känns som mest emotsedda Photokina på länge vad gäller DSLR. Kul att det händer saker
 
Jo, det kan jag hålla med om. Jag är övertygad om att Sonys inträde på marknaden kommer att förhindra att Canon och Nikon somnar till utan istället måste förbättra sina grejor. Jag tycker också att det är väldigt tråkigt om Pentax kommer att blekna bort, vilket tyvärr är ganska sannolikt (förmodligen i slutändan i famnen på Samsung). Hoya har ju meddelat att de ska dra ner produktionen (av fotoprodukter), slimma verksamheten samt skifta iväg och outsourca det hela till något låglöneland. Sorgligt.
 
Sony har på kort tid redan passerat Canon samt Nikon i entryserierna med vad jag betraktar mer som rena 2/3 dels Semi som alla A200 samt A300-350 är enligt mitt tycke mot nerbantade Canons & Nikons...Som verkligen är vad dom kallas. Entrykameror och inget mer.... Sony har även snabbt startat med ren Semipro konkurrens med A700 .. Och detta är raskt marscherat sedan A100..

Och så är det på G med något mer har man läst rykten om...Som då skulle ta A700 vidare uppåt om jag inte fattat fel...Detta på mycket kort tid..

En rejäl bredsida måste man nog kalla det ...Och jag tvivlar starkt på att Sony gjort detta för att sedan vila sig. Så Canon samt Nikon kommer nog få det hett om öronen utan snack framöver..

Historien har flera ggr påvisat att godmod går före fall oavsett man är tillverkare eller "what ever".Inte för dom kommer Falla inte..Men.Det går inte att leva på sitt rykte hur länge som helst via folkmuns-säljande..Utan det måste backas upp också..

Men det blir skoj att se framtiden.. För hur det än går så kommer vi alla konsumenter tjäna på detta oavsett märke.

Även Canon samt Nikon användarna därmed tror jag...Så ingen behöver ju komma i försvars-ställning här pga av mina ord.. Canon samt Nikon har behövt ett starkare motstånd helt enkelt länge..Och via Sony-Minolta så fick dom det motståndet dom så väl behövde..Stora muskler samt kunnandet...Och tekniken.Och rätt tydligt viljan..



Så spännande värre är det i alla fall..Hehe..
 
Jo, det kan jag hålla med om. Jag är övertygad om att Sonys inträde på marknaden kommer att förhindra att Canon och Nikon somnar till utan istället måste förbättra sina grejor. Jag tycker också att det är väldigt tråkigt om Pentax kommer att blekna bort, vilket tyvärr är ganska sannolikt (förmodligen i slutändan i famnen på Samsung). Hoya har ju meddelat att de ska dra ner produktionen (av fotoprodukter), slimma verksamheten samt skifta iväg och outsourca det hela till något låglöneland. Sorgligt.

Har du någon källa för detta? Jag som är Pentax-ägare blir ju orolig när du skriver sådär.
 
Har du någon källa för detta? Jag som är Pentax-ägare blir ju orolig när du skriver sådär.

"Digital camera business to be downsized

Concerning the digital camera business operated by Pentax, Hoya said it will aim to secure its profit by reducing the business scale from now on. Amid the market environment, where the price competition intensified and sales growth of SLR products slowed, financial results of Pentax also plunged with unit sales decreasing and unit price lowering in the April-June quarter.

A sales decline of about 20% is anticipated to continue in the July-September quarter, as the business unit is building up inventory, lagging behind its rivals and market demand when releasing products, according to Hoya. The company is planning to cut costs by streamlining its bases in Japan by shifting production overseas and outsourcing, as well as reducing production to an appropriate level from now, it said. "

Detta är taget från http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20080812/156393/

Tråkigt, men verkar tyvärr vara sant.
 
Pentax som namn kommer leva kvar tror jag, det är för kännt. Men det kommer inom en snar framtid vara 100% Samsung.
Man kan ju hoppas at dom kommer överens (Samsung + Pentax). Lite nya pengar in så kanske det kommer skojiga saker från Pentax igen. Det har varit monopol/oligopol lite för länge nu och Canon sitter på tronen ungefär som Nikon gjorde innan AF. Bra om det rörs om lite och eftersom tekniken står i fokus så spelar det roll vad man gör nu. Känns liksom inte som det finns någon kamera som är riktigt "bäst" vilket är skönt.
 
Inte försvinner Pentax inte.. Så skapande av sådana nya totalt ogrundade nya osäkerhetsmyter är helt onödiga..

Däremot kanske ett större märke som Samsung såsom Sony/minolta kan skapa ett starkare läge för märket Pentax...

En sak som Pentax gjort som jag tror bidrar till nergången är då dom snabbt efter vad som ändå bör kallas en liten succé med K10D var att dom "trodde" dom kunde höja priserna som dom gjorde snabbt redan serien efter.. Dom vart nog lite för styva i korken och glömde bort att man måste ha en stark kundbas i botten för att fånga nya köpare...

Där gjorde dom ett stort stort stort marknadsmisstag enligt mitt förmenande.Vilket jag aldrig skulle ha gjort om jag haft jobbet som marknadsansvarig hos dom.. Dom hade behövt minimum ett men helst två år till av "fullsmetade" kameror till låga priser för att få så många kunder så märket levde med tydlighet och många användare i etern.Samt i stället byggt uppåt med då än mer och mer proend kameror underifrån.. Såsom Sony gjort...Och gör..

Detta var deras misstag tror jag som nu syns i deras säljsiffror.... För då Sony körde på med "samma linje" även hela nya serierna efter A100 så var det klart nog en del blivande Pentaxkunder som bytte över till Sony i stället för handla en Pentax..

Och Pentax har inte lyckats "berätta" att dom byggde in egentligen en stort sett K10D i den nya K200D riktigt klart...Så deras kameror får inte den status i nivå dom faktiskt befinner sig i egentligen ute hos potentiella köpare.. Utan folk tror Pentaxen är en lika entrykamera som en Nikon D40 till o med.. Det ofattbara sker ju hela tiden att nyköpare undrar om den ens är bättre än en Nikon D40 osv.. rena snurren ju...

Så dom hade för brådis att skörda innan sådden var klarväxt tror jag..

Men att det skulle finnas en fara i att handla en Pentax finner jag smått minst sagt överdrivet.. Pentax är ett varumärke med anor..Det kastas då säkert inte bort även om det för tillfället är lite saker på G där..

Men rykten och sådant skapar som i aktiehandeln rusningar helt i onödan då dom uppstår.. Och mäniskors otrygghet har varit Canon samt Nikons stora paradgren att utnyttja som skäl att inte handla Minolta...

Se nu hur det gått med historien som facit.... Det som förr var deras tillgång att sprida runt har blivit en rejäl akileshäl då varenda läsande mäniska kan se att Minolta lever kvar även efter 1985 då jag tex första gången hörde det var otryggt att handla en sådan Minoltakamera för dom skulle snart försvinna.. Och Af osv var ju bara bull då inga objektiv skulle finnas till minolta. Märket skulle gå i graven typ "I morgon".. .. Och det var rena snurren allt vad jag hörde då...jag köpte ändå den mest teknikfulla kameran då exakt såsom idag jag tittar vid inköp.. Det blev en Minolta 7000 då ..

idag sätter jag på objektiv från 1985 på min nyinköpta Sony/minolta kamera och flinar glatt... Och undrar sa flundran om jag kommer i framtiden kan sätta mitt tex fina 24-105 minolta objektiv eller dito 24-70 med macro på en FF Sonykamera.?. Kanske kanske inte...Men skoj vore det ju om dom behåller Afattningen om så går vilket det väl borde göra..

Så ni som inte pga ryktes-spridning känner er otrygga med att välja Pentax(samsung kan nog tat lugnt..

Hade jag idag sökt en kamera och haft råd hade jag handlat en Samsung GX20 ifrån Cyberphoto och fått en chokladbit i paketet för under 8000 kr och garvat åt hur mycket kamera jag fått per krona..Det är sjukt sjukt mycket kamera helt enkelt...Sanslöst mycke kamera....

Sedan om jag inte kan lägga straxt under 8000 pga ekonomiska skäl vart mitt val det jag har köpt. En Sony A300...

Men som sagt. Samsung/pentaxen för under 8000 kronor är rena "gebortpriset" för en systemkamera i den klassen samt nivån..

Så tänker jag...
 
vad jag ser så står det,
att de ska satsa mer på system då de trodde att det var en bättre marginal på kompaktkameror och därför hållit tillbaka på systemsidan.
Var någonstans ser du det?


Vad jag ser står det ju mycket tydligt:

"... sales growth of SLR products slowed ..."
SLR betyder ju systemkameror av typ enögd spegelreflex.

"... A sales decline of about 20% is anticipated to continue in the July-September quarter ..."

"... (Pentax is) lagging behind its rivals and market demand when releasing products ..."

"... The company is planning to ... reducing production to an appropriate level from now, it (Hoya) said."

Kan väl inte stå klarare än det här? Var någonstans står det som du skrev?

Visst, önsketänkande drabbas vi ju alla av emellanåt, och personligen skulle jag absolut inte vilja att det stod så här, utan att det vore på ett helt annat vis. Men det bryr sig verkligheten inte om... Det enda som betyder någonting är hur det faktiskt är!
 
Senast ändrad:
Jag startar en ny tråd om "Pentax-framtiden" i Pentax-delen. SYnd att förstöra denna tråd med diskussioner om det.
 
Här står inte alls att de ska satsa på systemkameror. Det står "systemkameraobjektiv", vilket är något helt annat. Torde väl innebära att de tänker satsa på optik, och börja tillverka objektiv för de övriga (mera framgångsrika?) kameratillverkarna. Objektivproduktion kräver ju inte alls lika omfattande utvecklingsavdelningar och kostnader som digitala systemkameror gör. Där är deras resurser tillräckliga, men inte när det gäller DSLR-utveckling, bedömer jag (tolkning av vad Hoya själva säger).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.