Annons

Kompakt digital med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Stream

Ny medlem
Jag är ute efter en digital kompaktkamera med vidvinkel, nånstans kring 28mm som minst. Zoom-omfånget är inte så viktigt. Den får gärna vara robust och möjlighet att exponera manuellt. Jag har tänkt lägga runt 3000 kr. Vad ska jag köpa?

Funderar på Canon Ixus 850 IS eller Samsung L74W. Någon som har erfarenhet av dessa?

Senast ändrad:
Har inte världens koll på kompakter men kolla in Ricohs kompakter. Mig veterligen har dom alla minst 28mm vidvinkel. Nya GX100 har ett 24-72mm och sjysst kvalitetskänsla enligt rapporterna. Fast den kostar mer än 3000. Tror att även Panasonics kompakter börjar på 28mm.

Panasonic LX2 så kan du även fotografera i RAW format. Men den kameran ligger nog inte i ditt pris nivå.

En uråldrig Olympus C-5060WZ kanske? Bildvinkel motsv. 28mm, råformat... Begagnatpriserna varierar kraftigt.

Den enda som passar dina krav är Ricoh GR Digital, men tyvärr inte din budget.

Ricoh GX100 är väl den med minst kompromisser, men budgeten spricker även med den.

Då är det övriga kompakter kvar, men ingen av dom liknar en Dslr i hanterandet.

/kent

Kodak P880 (24-140mm i 135 formatet)

Kodak P880 (24-140mm i 135 formatet)
Kostar under 3000:-

Har själv precis köpt en, riktigt nöjd!
Tar bra bilder upp till iso 200, iso 400 ger ibland ett bra brus som påminner om högre ASA. Riktigt härliga färger, sätt den på högsta färgläget och bilderna får lite Kodachrom känsla.
Mer än jag, anser den ger ovanligt bra jpegs direkt från kameran, så man slipper slösa bort en massa tid i photoshop och med raw bilder.
Kameran har en liten fanklubb bland naturfotografer, arkitekter och andra vidvinkelfantaster.

Programlägen jag aldrig använt.
Inget för snapers, det tar några sekunder mellan bilderna.
Sökaren kunde gott vara bättre, glöm finjustera manuell focus.
Saknar fjärrutlösare.

Jag tycker den känns väldigt kreativ!

Lite bilder tagna med p880:
Ps du kan söka bilder i rutan, de färdig valda är endast de senaste.
http://www.flickr.com/cameras/kodak/p880_zoom/

Seriös recension av kameran:
http://www.dpreview.com/reviews/kodakp880/

Priser och kameror med 28mm eller mindre:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v140

Den kanske är lite stor för dej, i så fall skulle jag nog försöka med Panasonic DMC-FX02 eller den äldre FX01, Panasonic har flera nya med 28mm.
Canons IXUS 850 IS har fått usel kritik så jag skulle passa mej!

Mvh Håkan

Senast ändrad:
Jag har en Panasonic FX01 och det är en rätt trevlig kamera med bra kvalitetskänsla (robust vet jag inte, men den är i alla fall inte lättrepad och den är delvis i metall) men jag tror inte att du ska välja den om du har krav på manuella inställningar. Det enda man kan ställa in själv på den är motivprogrammen och ISO-talet (som förövrigt är rätt brusigt på 400 och helt oanvändbart i high-ISO-läge, så ska du ta mörka bilder utan bilxt är den nog inte det bästa valet).

J.Paul skrev:
Jag har en Panasonic FX01 och det är en rätt trevlig kamera med bra kvalitetskänsla (robust vet jag inte, men den är i alla fall inte lättrepad och den är delvis i metall) men jag tror inte att du ska välja den om du har krav på manuella inställningar. Det enda man kan ställa in själv på den är motivprogrammen och ISO-talet (som förövrigt är rätt brusigt på 400 och helt oanvändbart i high-ISO-läge, så ska du ta mörka bilder utan bilxt är den nog inte det bästa valet).

Finns det inte ett Sunset mode i den?
Där är den inställd på ISO 100 har jag för mig.

Fler Lumix 28mm, med eller utan RAW
Fler Lumix 28mm, med eller utan RAW, själv har jag LX2, TZ3 som har 28 mm, TZ3 tyvärr utan RAW men är nöjd med båda..

Då kan man ju lika gärna ställa den permanent på ISO 100 om man bara är ute efter det. Eller missförstod jag?

Sitter på en panasonic lx1 som har en motsv 28mm vidvinkel i 16:9-format. En väldigt välbyggd liten sak med bra bildkvalite på låga iso och bildstabilisering. Kan man leva utan sökare så är den kanon, tyvärr kan jag nog inte det så den åker nog ut på blocket inom kort. Är du intresserad så släng iväg ett pm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar