Fredrik AVT
Aktiv medlem
Canon G9X är väl marginellt mindre än RX100 men då spräcks 4000kr gränsen med ca 500:-. Återstår RX100 eller ta ett större kliv ner i prestanda för att få mindre storlek.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Säg att jag skulle få för mig att punga ut med 4500kr för en G9X. Är det så stor skillnad RX100 och G9X som priset säger? Storleken tilltalar mig väldigt mycket med G9X samt att jag haft IXUS kameror innan som jag gillat. Är det just storleken och finesser jag betalar för i en G9X? För bilderna blir väl bättre med en RX100, eller? Just nu kan jag köpa en RX100 för 3090kr. Så det är ganska stort hopp uppåt.
Ok, men då är du nog inte så där väldigt representativ för de flesta hobbyfotografer. Det är nog få som zoomar in sina bilder så mycket,.
Sony RX100 är en OK kamera, men välj hellre RX100iii eller RX100iv om du kan få in dem i din budget om du köper begagnat. Anledningen är att de senare modellerna har sökare. Med sökare blir det lättare att komponera bilder i starkt ljus. Det är även lättare att hålla kameran stilla om du kan hålla kameran upp mot huvuded istället för på armlängds avstånd.
Då pratar vi helt andra pengar och det verkar ju inte så relevant för TS.
Om man inte har den minsta koll vilken kamera man verkligen behöver, får tips på alla möjliga varianter och storlekar, - då finns det två utmärkta sätt att inte bli yr i "mössan", läsa på/besöka en fotoaffär eller köpa vykort!
En kamera redan nämnd, kostade vid lanseringen (sommaren 2012) hela kr. 7500:-, idag ny redan under halva priset, fortfarande lika perfekt, ligger i framkant bland sina konkurrenter.
Läs artikeln, skriven av en välkänd proffsfotograf, kolla på bilderna från boken (jag har köpt boken), upptäck i slutet av artikeln vilken kamera han använde, han håller inne länge medvetet med svaret .....
http://petapixel.com/2014/09/08/pro-camera-really-need-shoot-like-pro/