Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kommer Olympus finnas kvar?
- Trådstartare KGS
- Start datum
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Man kanske ska köpa de lite mer ovanliga grejerna nu, medan de finns i sortimentet? Sådant som det är ont om blir inte billiga begagnade.
Ja, det stämmer nog. Volymprodukter däremot kommer bli gratis.
Knight Palm
Aktiv medlem
Halvårsrapporten kommer i december
Styrelsens prioritet är att fortfarande finnas med på Tokyo-börsen och ett villkor för detta är att halvårsrapporten kommer ut före jul.
Doom & gloom-stofilerna kan därefter eventuellt få vatten på sina kvarnar igen och mala vidare om att t.ex. Canon köper Olympus Imaging & Endoskop verksamheterna, Tupperware köper plastkärls-verksamheten.
Troligaste scenariot är att Sony som har pengar, nu som tidigare med Konica-Minolta får betalt för att ta över Olympus patenten såsom sensorstabilisering och sensorrengöring.
Tänk en Sony Micro Four Thirds kamera med Sony sensor, Panasonic skulle förstås bli strirriga, som ju är en konkurrent till Sony framför allt på video, Canon skulle förstås ändå tjäna mest pengar om de verkligen lyckas ta över den mycket luckurativa medicintekniken med de marknadsdominerade Olympus endoskopen.
Men inget talar i dagsläget för detta "doom & gloom" scenario. Aktiekursen är på väg uppåt, de institutionella ägarna önskar fortfarande på sikt se sina investeringar lönsamma inom främst medicintekniken som är en kassako, fast företaget behöver säkert trimmas och slimmas till en jämförelsevis anorektisk nivå, något som Woodford redan åstadkommit med Olympus internationella verksamheter.
Avslutningsvis, man ser det man vill se, eller annorlunda uttryckt:
"The view from the rectoscope is in the eye of the beholder"
Styrelsens prioritet är att fortfarande finnas med på Tokyo-börsen och ett villkor för detta är att halvårsrapporten kommer ut före jul.
Doom & gloom-stofilerna kan därefter eventuellt få vatten på sina kvarnar igen och mala vidare om att t.ex. Canon köper Olympus Imaging & Endoskop verksamheterna, Tupperware köper plastkärls-verksamheten.
Troligaste scenariot är att Sony som har pengar, nu som tidigare med Konica-Minolta får betalt för att ta över Olympus patenten såsom sensorstabilisering och sensorrengöring.
Tänk en Sony Micro Four Thirds kamera med Sony sensor, Panasonic skulle förstås bli strirriga, som ju är en konkurrent till Sony framför allt på video, Canon skulle förstås ändå tjäna mest pengar om de verkligen lyckas ta över den mycket luckurativa medicintekniken med de marknadsdominerade Olympus endoskopen.
Men inget talar i dagsläget för detta "doom & gloom" scenario. Aktiekursen är på väg uppåt, de institutionella ägarna önskar fortfarande på sikt se sina investeringar lönsamma inom främst medicintekniken som är en kassako, fast företaget behöver säkert trimmas och slimmas till en jämförelsevis anorektisk nivå, något som Woodford redan åstadkommit med Olympus internationella verksamheter.
Avslutningsvis, man ser det man vill se, eller annorlunda uttryckt:
"The view from the rectoscope is in the eye of the beholder"
MrKarisma
Aktiv medlem
Ja, det stämmer nog. Volymprodukter däremot kommer bli gratis.
Inge idé att lägga 2000 på en epl1 nu då helt enkelt.. Jag väntar tills dom slänger ut för några hundralappar istället. Trevligt!
För övrigt så kommer det aldrig komma nån m43 från Sony. Panasonic skulle aldrig tillåta det, jo kanske möjligen om de får använda sony-sensorn också.. För jag antar att panasonic förstår hur enorm skillnaden är i bildkvalité? Eller sitter de i en liten bubbla där de tror deras sensor är fantastisk?
PMD
Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att Sony skulle vara intresserade av att tillverka en m4/3-kamera. Deras NEX-kameror är ju lika små, eller mindre, än m4/3-kamerorna från Olympus och Panasonic, fast med större sensor (och därmed bättre signal/brus-förhållande). NEX-objektiven är visserligen större än m4/3-objektiven, men frågan är om det spelar så stor roll för säljbarheten.
peter schwartz
Aktiv medlem
Jag hoppas och tror att olympus lever kvar. Det är ju trots allt ett starkt varumärke som nästan alla förknippar med fotoprodukter. Men märkliga saker händer ju ibland som t.e.x för konica/minolta (Konica objektiv var och är väldigt bra). Panasonic (bilstereo tillverkaren ni vet) och Sony (som krängde bärbara musikspelare förr) har vuxit mer och mer. Jag vet inte hur mycket folk bryr sig om varumärken och deras historia, men det är kul att följa utvecklingen. Jag tror inte att jag själv skulle köpa en kamera som det t.e.x står SONY på. Bli inte arga ni som har en sådan kamera nu, jag är övertygad om att jag har en dum ytlig åsikt när det gäller märken. En Nex kanske är bättre än en PEN i alla avseenden, men ändå kommer en stofil som jag att välja PEN. Nu vill jag iofs tro att alla mina val när det gäller inköp är helt logiska och inte känslomässiga, men sanningen är nog något helt annat.
Ha en go helg!
ps
Har ägt en kamera från nyss nämda bilstereo tillverkare, en DMC-L1. Den är såld sedan länge, men snyggare bilder direkt ur kameran har jag nog aldrig fått efter den. -Snacka om dubbelmoral.....
Ha en go helg!
ps
Har ägt en kamera från nyss nämda bilstereo tillverkare, en DMC-L1. Den är såld sedan länge, men snyggare bilder direkt ur kameran har jag nog aldrig fått efter den. -Snacka om dubbelmoral.....
Knight Palm
Aktiv medlem
Sony & Fujifilm ökar ägarandelen i Olympus
Ser ut som om att Olympus behöver låna en slant. Men till skillnad från SAAB, så behöver de inte gå ut ur landet för att låna, utan kan gå tvärs över gatan, till främst Fujifilm och Sony, men även till Panasonic.
Olympus använder idag företrädesvis Panasonic sensorer i sina kameror. Det är inte uteslutet att andelen komponenter från Sony och Fujifilm kommer att öka i Olympus kommande kameramodeller.
Men det är förmodligen snarare så att det är endoskop-verksamheten inom Olympus, som visst har en dominerande ställning med ~70% marknadsandel, vilken gör investeringen ekonomiskt intressant.
Ref:
Ser ut som om att Olympus behöver låna en slant. Men till skillnad från SAAB, så behöver de inte gå ut ur landet för att låna, utan kan gå tvärs över gatan, till främst Fujifilm och Sony, men även till Panasonic.
Olympus använder idag företrädesvis Panasonic sensorer i sina kameror. Det är inte uteslutet att andelen komponenter från Sony och Fujifilm kommer att öka i Olympus kommande kameramodeller.
Men det är förmodligen snarare så att det är endoskop-verksamheten inom Olympus, som visst har en dominerande ställning med ~70% marknadsandel, vilken gör investeringen ekonomiskt intressant.
Ref: