ANNONS
Annons

Kommer mitt 50mm 1,8 passa bra på resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maulin

Aktiv medlem
Passar detta objektiv till det mesta? Blir det bra på resa, fota mycket vid stränder osv.
Man vill ju helst inte hålla på att byta hela tiden, har ett telezoom också 55-200mm.

Mitt 50mm har så svårt att fokusera ibland. Låter som jag vet inte vad, man tror det ska gå sönder typ.Är alla såna eller är det bara så för mig? eller beror de på mig som fotograf?

Frågan kan endast besvaras av dig själv. Om det passar bra beror ju helt och hållet på hur du vill att bilderna ska se ut.

Personligen fotar jag mycket med just 50mm när jag är ute och reser, visserligen på fullformat så det blir ju annorlunda mot aps-c. Så jag gillar det, men känner också att jag behöver en telezoom för många motiv.
Som sagt är det helt upp till dina egna preferenser.

Jag har också nästan samma beslutsångest som du tyvärr, skall iväg på solsemester om en månad typ och då vill man ju fota lite granna, förra året när vi var iväg hade jag mitt canon 50 1,8 med och ett Tamron 18-200, just 18-200 är ju praktiskt med stort omfång lätt och smidigt men bilddkvaliteten kan man ju önska mer av....så den får bli hemma i år har jag nog bestämt.

Nu i år blir det nog min 50:a och mitt 24-70 som får följa med även om det är tungt att släpa på och kanske 11-16 för lite vidvinkel.......eller???? inte lätt det här.....kanske dagens ilandproblem?? :D

Har ett 50mm/1.8 till min 60D. Upplever inte att det är svårt att få det att fokusera. Enda gången man märker det är när man närmar sig närgränsen, då låter det ungefär som om det ska skaka sönder. Har aldrig upplevt fokusproblem på lite längre avstånd dock. Nog för att AF:en är rejält långsam, men man får vad man betalar för :)

Upplever du fokusproblem även om du kör Live View?

Har ett nytt 50 1.8 II, upplever inga fokusproblem och tycker det är perfekt ha på utomhus. Inne är det lite snävt.

Tycker att 50mm på c-crop kan vara lite långt.Använder 24mm f2.8 när jag vill ha en liten smidig kombo på resan.(400d)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar