Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer Fuji med en FF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Enligt ett rykte på Fujirumours så kommer den nya 35/2 att släppas i morgon 20/10 och många verkar hänga upp sig på att den endast är obetydligt mindre är den äldre 35/1.4 (även att den ät fulare, men det är en annan sak) http://www.fujirumors.com/leaked-first-official-product-images-of-the-xf-35mmf2-mounted-on-x-t1/

Visst, den är ganska stor men jag undrar om inte det beror på att den även kommer kunna teckna ut sk fullformat.....

Varför tror jag det? Jo, ett uttalande från Fuji där de annonserar att det här objektivet är på G. I uttalandet skriver de: Whether you prefer to shoot wide angle or standard angle of view, this lens is definitely to look out for. Stay tuned for its size, performance, and image quality, soon to come in 2015.
https://www.facebook.com/Fujifilmxw...7388394000636/822534751152663/?type=1&theater

Så ett fast 35mm objektiv kommer kunna användas både som standard och vidvinkelobjetiv, kan bara betyda att de har en FF på G. Eller tänker jag fel?

/Niklas
 
Att den är större kan ju bero på att den är vädertätad också. Jag tror inte Fuji kommer med fullformat inom den närmaste tiden. Det ryktas ju om att kommande X-Pro2 kommer i två versioner där den ena har lite större sensor. Men det är ju bara rykten.
Jag tycker ju fullformat inte är så viktigt. Jag har själv bytt från Nikon fullformat till Fuji. Underbart nöjd!
 
Jag är högst tveksam till att Fujifilm skulle satsa på fullformat nu. När det gäller den nya 35:an så borde det finnas något i modellbeteckningen som markerar att den är FF-anpassad? Och om den vore FF-anpassad så vore det väl klokt att spara den tills introduktionen av ett FF-hus?

Jag tror att Fujifilm har fullt upp med att bygga ut sin befintliga line-up så att deras aps-c-serie upplevs komplett och därmed mer attraktiv. De saknar fortfarande en hel del gluggar, och många saknar vädertätning.
 
Hur mycket jobb vore det att göra om deras befintliga gluggar till WR krävs det att de konstrueras om totalt eller räcker det med lite o ringar?
 
Hur mycket jobb vore det att göra om deras befintliga gluggar till WR krävs det att de konstrueras om totalt eller räcker det med lite o ringar?

Nya skal är nog rätt snabbt att ta fram. Men de vill kanske även snabba upp fokuseringen med den nya af-motorn som sitter i 35/2 WR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.