Betacam_SP
Aktiv medlem
Tror ni att Canon till nöds kommer att snabbt utveckla en
modell med ff och väldigt hög upplösning som svar på Nikons fina d800?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Behöver de göra det?
Jag tror inte det. Utvecklingsmaskineriet maler långsamt, långsamt, och hade det funnits dylika konstruktioner på bordet hade vi nog hört om det.
Canon visade iofs prototyper på en 48MP APS-sensor redan för två år sedan, men produktionstekniskt är de inte ens i närheten av att kunna realisera någon sådan konstruktion till ett vettigt konsumentpris.
Den maskinpark Canon har för tillfället maxar ganska hårt vid de upplösningar som redan används. De skulle behöva uppgradera åtminstone två linjer för att kunna höja upplösningen - och detta är en inverstering på dryga 8 miljarder SEK, inget man gör i första taget om man inte absolut måste.
Tveksam till att en 40Mp+ kamera är vad dom flesta kunder längtar efter, snarare en billig FF.
För min del vore d800 en utmärkt kamera.. Fel linsbajonett bara.. Skulle ha haft EF
Det finns väl adapters?
Det fungerar inte så bra åt det hållet på grund av Nikon registeravstånd.
Märkligt att många hrm hrm canon-folk helt plötsligt inte tycker att mkt megapixlar är nått att ha när man för ett tag sedan just detta var det enda man hörde om när kritiken haglade mot Nikons 12-megapixelkameror
ännu konstigare var det att Nikon gänget tyckte att 12 milj räckte till allt när bara D3/D700 fanns (D3x annan prislapp) Nu så är 20 milj pixel hopplöst för lite.
Själv så tycker jag att Nikon borde lära av Canon o låta fotografen välja storlek även på raw filen.
Behöver de göra det?
Den maskinpark Canon har för tillfället maxar ganska hårt vid de upplösningar som redan används. De skulle behöva uppgradera åtminstone två linjer för att kunna höja upplösningen - och detta är en inverstering på dryga 8 miljarder SEK, inget man gör i första taget om man inte absolut måste.
Bara att hålla med "Smuts-kastningen" Nikon <> Canon e bra underhållande ibland
Och visst tycker man att Nikon gått kunde själv låta fotografen skala ner RAW-filen även om jag kan tycka att det e en "märklig" funktion. I åratal har fotografer lappat ihopa fler bilder för att kunna göra stooora printar, men nu när megapixelantalet stiger snackas det om funktioner för att dra kunna ner.... Aldrig blir vi nöjda
För min del vore d800 en utmärkt kamera.. Fel linsbajonett bara.. Skulle ha haft EF
Rent praktiskt är det ju inte så övernajs med så många megapixel.. man får RAW-filer närmare 70-80 meg väl?
Jag tror canon visst vad dom gjorde när dom släppte en kamera med i princip samma upplösning som tidigare.
Själv ger jag fasen i att analysera! Känns kameran bra att hålla i och gör det jag kräver med bravur så kvittar det vad för tekniska data den har, eller vilket märke den är av.
Oj. Hur känner du till det där?
Att bygga en en ny lina ligger ju på ca 8 Miljarder, men det är väll bara stepping maskingen som behöver bytas ut? Borde inte Intel och AMD ha ett par från gammal processortillverkning som går att köpa relativt billigt?
när jag körde canon så räckte oftast upplösningen till. Nu kör jag bara Nikon o visst upplösningen på D800 är trevlig men behövs oftast inte utan man skalar oftast ner bild till leverans. Det som jag tycker är riktigt positivt med D800 är inte upplösningen utan bildkvaliten den är riktigt vass. Det dynamiska omfånget ger dig möjligheter som du inte har med Canons kameror idag.
Därmot så optikmässigt så anser jag att canon har bättre optik på många platser samt har optik som inte Nikon har. Ska ge några exempel på (bättre) från canon
Ts 17mm
Ts 24mm
24-70
70-200 2,is ll
50mm 1,2L
85 1,2L
där Nikon är bättre som jag anser är inom blixt o bildkvalitet men inom optik så sätter jag faktiskt canon före.
Idag har jag bla 14-24, 24-70, 70-200vr, 85mm 1,4 och 50mm 1,4 samt zeiss 21mm o 35mm.