Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarsdifferensen

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag tappade just lusten att kommentera bilder. När jag kikade på min profil så såg jag att man lagt till följande funktion:
--------------
Du har...

- kommentardifferans: -300
Du har fått fler kommentarer än du gett andra.
Kommentera gärna mer!
--------------

Jag har i nuläget 250 kommentarer utlagda och 53 bilder med totalt 541 kommentarer. Jag har alltså nästan fem komentarer givna per upplagd bild. Därutöver har jag sannolikt kommenterat ytterligare något hundratal bilder som plockats ner. Själv har jag plockat ner bilder som fått inga eller bara 1-3 kommentarer och låtit de med många kommentarer stå kvar.

Jag försöker kommentera när jag har något att komma med och lite tid att fota någon gång ibland vill jag också ha. Att få en negativ kommentardifferans i rött slängd i ansiktet får iallafall inte mig att vilja kommentera mera. Snarare tvärt om.

Kanske skall man börja kommentera enbart riktigt jättebra bilder som fotografen verkar vara stolt över och därför sannolikt inte kommer kommer att bli nertagna till förmån för bättre bilder. Detta så det blir lättare att hålla sig på plusskontot.
"sjyst komposition" "Härligt ljus" "snygg färgskala" etc.

Nej, det där med kommentarskontot känns inte som en bra idé för att få kommenterandet på sidan.

Hoppas funktionen tas bort och att jag återfår lusten att kommentera.

Annars gillar jag den nya layouten och färgerna. Fotosidan verkar fortsätta att konvergera mot den bästa tänkbara fotosajten, även om jag inte gillar den lilla featuren nämnd ovan. Ni bakom sidan gör ett bra jobb.

Mvh Richard
 
Fler åsikter tack! Jag lade ut den där nu som en test, den är inte alls gjutet i sten att den är bra. Är det färgen eller minustecknet som gör att den upplevs negativt, eller är det funktionen som sådan?

Den synpunkt man ju hör som oftast är att vill man få kommentarer så får man också ge kommentarer; hur kan vi åskådliggöra detta fakturm tydligare?
 
Jag tycker det är en bra funktion..uppmanar ju till att kommentera fler bilder.

Om man vill ha + statistik så kan man antingen kommentera fler bilder..eller så ta bort några av sina egna bilder...mm

Tycker det är synd att man inte kan se hur många kommentarer man gett (och fått) totalt sätt. d.v.s även på de bilderna som är borttagna.
 
Naturligtvis var jag sedan tidigare medveten om att jag hade färre kommentarer givna än mottagna och har länge haft dåligt samvete för att jag inte hinner kommentera mer. Kanske just därför jag tog det lite hårt. Jag tenderar stå still på runt 250 givna kommentarer i och med bilder man komenterar tas också tas bort.
 
Ja det får ju inte ge effekten att man raderar sina egna bilder för att komma på plus!
 
Från min sida:

- kommentardifferans: 126
Du har gett fler kommentarer till andra än du
fått på dina egna bilder. Bravo!


Är ju skoj att det verkar uppskattas tycker jag. Jag är alltså för detta.

De allra flesta här får ju väldigt blygsamt med kommentarer och har nog inga problem att med rätt enkla medel hålla sig med en bra statistik.

De som får riktigt mycket kommentarer kan ju givetvis få det svårare att hänga med. Men inte kan det vara många som får hundratals kommentarer, eller?

Kanske bör finnas ett tillägg om man gett 200 kommentarer eller mer men ligger på negativ differens.

"Men du har varit ganska duktig redan nu!"

:)

Som jag nämnt i annan sträng skulle jag dock helst vilja se den här typen av uppgift vid respektive bild. Känns rätt onödigt att lägga ned energi på att kommentera såna som inte bryr sig om att göra så själva.
 
Grubbe skrev:
Som jag nämnt i annan sträng skulle jag dock helst vilja se den här typen av uppgift vid respektive bild. Känns rätt onödigt att lägga ned energi på att kommentera såna som inte bryr sig om att göra så själva.
Varför då? Man kommenterar väl även för sin egen skull. Jag är inte duktig på att kommentera längre, men då jag gör det känns det som att även jag har utbyte av det. Kanske mer än den som får kommentaren t o m? Det är utvecklande att kommentera, men man måste ju känna för det. Vad mottagaren fått eller gett är i mina ögon oviktigt. Det är ju bild det handlar om och inte person väl?

Funktionen kanske är bra. Jag tycker iaf inte den är dålig..

min differens är 666 (du har kommenterat mer... bravo!), vilken uschig siffra.. I år gäller inte detta. Jag har raderat mnassor av bilder med ca 400 kommentarer, ska nog ta en till för att snygga upp siffran nu;)
 
Grubbe skrev:
Från min sida:

Kanske bör finnas ett tillägg om man gett 200 kommentarer eller mer men ligger på negativ differens.

"Men du har varit ganska duktig redan nu!"

Min förvåning har lagt sig nu så jag behöver nog ingen klapp på axeln som den du beskriver ovan ;).
Trodde först att det var något som även andra såg när de kikade på ens profil (läs: skamvrå). Jag kan nog leva med att ligga på minus.

En guldstjärna i kanten för sådana som ligger på plus har jag inget emot. Det är bra jobbat Grubbe.

Att kommentera bilder bara för att få egna kommentarer känns väl inte sådär jättetrevligt heller. Det har hänt att kommentarer jag fått avslutats i likhet med ..."nu när jag kommenterat din bild så ska du kommentera min".
 
tycker nog det va en liten kul ide men det kanske är för att man hamnade på plus vad vet jag! kan ju vara kul att se om man har någon större chans att få en kommentar tebax också

Mvh Thomas!
 
Varför inte hålla räkningen på även de kommentarer man gjort på bilder som tagits bort? Under persons gjorda kommentarer behöver man ju fortfarande bara visa de vars bild fortfarande finns kvar. Sedan kan man ju ha en liten notis om att "personen har kommenterat 45 st borttagna bilder" överst. Motsvarande för erhållna kommentarer.
Så blir alla nöjda och glada (utom Christer då kanske som måste implementera det) :)
 
En bra funktion. Allt som görs för att uppmuntra till att kommentera mera tycker jag är bra.
Risken kanske finns att några slänger iväg ganska onödiga kommentarer för att hamna på plus, men den risken är nog liten. De allra flesta är seriösa och ger kommentarer av andra skäl.
 
Jag tycker oxå det var en kul grej, hade aldrig tidigare tänkt på hur stor differensen var. Kan detta främja fler kommentarer så är det väl bara bra tycker jag.
 
lotelo skrev:
Varför då? Man kommenterar väl även för sin egen skull. Jag är inte duktig på att kommentera längre, men då jag gör det känns det som att även jag har utbyte av det. Kanske mer än den som får kommentaren t o m? Det är utvecklande att kommentera, men man måste ju känna för det. Vad mottagaren fått eller gett är i mina ögon oviktigt. Det är ju bild det handlar om och inte person väl?

Funktionen kanske är bra. Jag tycker iaf inte den är dålig..

min differens är 666 (du har kommenterat mer... bravo!), vilken uschig siffra.. I år gäller inte detta. Jag har raderat mnassor av bilder med ca 400 kommentarer, ska nog ta en till för att snygga upp siffran nu;)


Jovisst kommenterar man för sin egen skull också. Men jag tycker det ger mindre om inte fotografen ger nån som helst respons tillbaka om hur han/hon tänkt med bilden. Det är väl iofs mest svaren på kommentarerna som intresserar och inte antalet kommentarer.

Men nog känns det roligare att kommentare en bild till någon som hjälper andra genom att kommentera än någon som bara tar emot.
 
Galaxens President skrev:

Att kommentera bilder bara för att få egna kommentarer känns väl inte sådär jättetrevligt heller. Det har hänt att kommentarer jag fått avslutats i likhet med ..."nu när jag kommenterat din bild så ska du kommentera min".


Nej, nåt rent kommentarbyte är inte särskilt intressant. Kommentarerna har ju inte mycket värde om det inte ges för att det känns intressant. Fast nog är det ju ett bra sätt att få kommentarer att själv vara aktiv. Jag tittar oftast på bilderna från de som kommenterat mig för att få en bättre bild av ur vilken synvinkel de ser den. I och med det blir det oftast en och annan kommentar också.
 
En onödig funktion tycker jag.

Det är väl inte svårt att sänka blicken några pixlar för att se hur man ligger med givna/mottagna kommentarer.

Egentligen bryr jag mig inte men någonstans djupt inne känns det ändå en smula mästrande att höra att jag borde ge fler kommentarer.

Vill jag ge fler så gör jag det, jag skall väl inte känna mig dum för att jag får fler än jag ger, det bestämmer väl andra människor vad de vill göra.

Möjligen kan jag förstå att man kan ha den funktionen på någon som inte gett någon och fått ett gäng. Kanske.

Nu har jag bara gett strax över tvåhundra (förutom de som är borta) men låt oss säga att jag gett 1362 och fått 1496. Då vill man inte höra att man kanske borde ge fler kommentarer.
 
Jag tycker att det var roligt! kommentardifferens: 1089 =)

Även fast folk tar bort bilder så är det väl eftersträvansvärt att kommentera mycket, gärna fler än man får. Skulle alla ha det som mål så skulle det bli MÅNGA fler kommentarer.

mvh. Adrian
 
Att uppmana sådana som sliter som djur (inte för att jag gör det, men t.ex Mipert m.fl.) med att hjälpa andra i forumen, att kommentera mer eftersom de har fler fådda än givna kommentarer känns ju också lite konstigt, eller?

Mitt förslag är att behålla en uppmuntrande kommentar (typ stjärna i kanten) för de som ligger på pluss i komentarkontot.

/Richard
 
För de som är verkligt aktiva har denna typ av grejer ingen som helst funktion.

Men om det kan knuffa/dra i rätt riktning ett par tusen av de som inte är särskilt aktiva så är det väl bra?

Tyvärr så är det väl den kategorin som sånt här mest riktat sig till inte direkt de som i första hand skriver på detta forum heller så det lär bli svårt att veta vad de tycker.
 
Min första fundering var om det verkligen säger något uppriktigt till/om många, eller med andra ord till/om hur många? Mig själv som exempel förtjänar inget bravo även om jag ligger på 685+ (raderade lite för att slippa nazistiska eller sexiga siffror;)) Jag skulle tro att minst 600 av dem är givna före 2003, alltså för 1,5 år sedan. Förtjänar jag ändå ett bravo nu då? De som fått massor av kommentarer och gett två per egen bild tycker jag iaf förtjänar ett riktigt bravo. Jag tvivlar alltså på att differenserna talar rätt.

För att hålla kvalite kan man nog aldrig pressa fram kommentarer. Kvaliten kommer med känslan och kommentarer som ges bara för att dryga ut differenser är väl knappast värda mycket?

Och funktionen uppfattar jag som sagt likgiltigt. Varken bra eller dålig..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.