wikman skrev:
Hörde från en kollega som precis börjat studera på en konstlinje att det blir konst om två ansedda recensenter oberoende av varandra anser att det är konst.
Men kom ihåg att det inte är ngn allmänt vedertagen definition av vad konst är. Helt klart så håller jag med om att det du skriver skulle i många fall vara en klar indikation på att ngt "är/kan vara konst"!
Naturligt nog så är de allra flesta konstkritiker färgade av den tid vi lever i just nu, annat hade varit konstigt värre om inte olyckligt värre. Konstkritikern lever i en jobbig tid just nu, där konstnären bara förljer sin egen pipa och tanke. Vad är konst om inget är fel och inget kan uttryckas vara rätt? Helt klart så är det svårt att skapa i tiden ny och varande konst om precis allt kan vara konst.
VAD skall kritikern skriva då (När "konstnären" själv redan hänger utställd på ett galleri!!??), jag han kan ju såklart inte skriva att det till 100% inte är konst
!
Konstinstutionen som består av gallerier, kritiker, universitet, hägskolor mfl är de som generellt bestämmer vad som kan kallas konst. De bestämmer vad som skall ställas ut i kontexten "konst".. Men problemet som jag förklarade ovan är ju inte helt olikt här.
Det som rör till det hela ytterligare är ju att många av de som ställer ut på gallerier idag faktiskt inte önskar att förknippas med att vara en "konstnär". Då krockar vi ju såklart eftersom verken visas i en konkret konstnärlig setting.. Finns ju inte många andra etablerade arenor att välja mellan. Dessutom så har vissa av dessa arenor status som är eftertraktad av kreatörerna. Många som inte kallar sig konstnärer jobbar i sammanslutnignar och presenterar sina projekt inom egna ramar och arenor, därför ser vi allt fler sådana grupper. Problemet är ju att de fortfarande sliter med "konstnärskapsstämpeln" hängande över sig.
Mvh Niclas, skall sluta surra nu..