Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer på "Nude Art"

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har - så som många talat om i forumet tidigare - upptäckt att det är oerhört populärt att titta på nakna eller nästan nakna kvinnor. Och även män för den delen.

Av antalet "tittar" på bilderna leder ungefär 1 på 100 till en kommentar.

Varför finns det inga tankar och råd kring denna typ av bilder? Många fotar ju modell, så jag är lite frågande.

Jag tror att det kan vara så att många tittar för att få inspiration, men inte riktigt vet vad de tycker. Eller bara att man är rädd att lämna spår efter sig som en fluktare?

Men det kanske bara är jag som försöker intala mig detta.

Anledningen till att inte många kommentarer ges, är väl för att vissa tycker att det är genant att kommentera en bild med en naken man eller kvinna.

Samt att vissa är rädda för att få motargument beroende på vad man skriver. Det är lätt att man hamnar i en rent teknisk fälla och snackar enbart om vart skärpan ligger och bla bla bla etc. tekniskt nonsens etc.
Börjar man prata om innehållet och betydelsen hos en bild, så är troligen vissa rädda för att hamna i en slags exploaterings diskussion där allt handlar om hur moraliskt rätt det är med dessa bilder...

Det kan också finnas en dragningskraft till nakenbilderna, då vissa kanske är trötta på att se de 500 kattbilder man så ofta måste bläddra förbi innan man ser något av intresse. Nakenbilder berör något mänskligt inom oss.

Jag har inga problem att kommentera dessa bilder, men vissa känner att det är genant och vill inte att andra ska veta att de tittar på nakenbilder.

Personligen är jag rätt ointresserad av hela genren modell- och "nude art"-bilder och undviker mest att titta. Om jag ändå hamnar i ett sådant galleri så slås jag mest av att väldigt många av bilderna sätter kvinnorna (oftast) på bilderna i absurda miljöer eller i väldigt märkliga poser. Inte helt ovanligt är att de är smutsiga, blodiga eller hårt sminkade, något som har mindre trevliga kopplingar. Alternativt är det artistiska/abstrakta bilder av kroppsdelar, kanske intressant men inte mer så än liknande bilder av föremål. Bilderna på kvinnorna säger mig ofta bara "vilken konstruerad och onaturlig bild". Jag förstår nog inte genren, så jag har inget att säga i en kommentar.

Ett sommarporträtt på en påklädd vackert leende tjej attraherar mig mycket mer. Det är förstås bara min smak, konst berör personer på olika sätt, eller inte alls.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker det finns ett stort problem med denna typ av foto. Ofta pratar man bara ljussättning och hudtoner mm. Känns som om Nude art ofta gränsar mot produktfoto. Tråkigt, stelt och sexistiskt. Åt båda hållen..

Jämför man med hur denna typ av foto gestaltades på 80-talet så fanns en helt annan idérikedom och experimentlusta. Ofta gränsade det mot kitsch, men de fotografer som kom fram var oftast väldigt duktiga.. Jag tycker man jobbade mycket med med komposition och miljöval då än nu.

Iof. så kanske det finns så många fler nakenfotografer nu än då. Vissa är ju faktist duktiga.

Sen kan ju jag vara en fjantig 80-tals romantiker då detta var årtiondet jag först lade märke till lättklädda damer..;)

Senast ändrad:
Om man tar bort alla "naturliga" reaktioner på en vacker naken kvinna, eller man; vad återstår då mer än exponering och ljussättning att kommentera :)

pery skrev:
Om man tar bort alla "naturliga" reaktioner på en vacker naken kvinna, eller man; vad återstår då mer än exponering och ljussättning att kommentera :)

Inte mycket...

Make up
Hår
Posè
Kläder (ibland)
Fotovinkel
Brännvidd
Ansiktsuttryck (expression)
"Sinnestämmning"
Val av miljö
mm

Nä tacka vet ja bilder på navkapslar och natur, mer intressant och naturligtvis mkt svårare...

Men jag är nog i minoritet eftersom bilder i dessa kategorier ofta ger en handfull tittar medan bilder på tjejer brukar ge ett par hundra på loppet av nåra timmar...

Ironiskt? Näääää

Hmm..
Vad är Nude art?
Bara jag som känner att en def behövs?

(kan personligen inte känna minsta liknelse med produktfoto och gissar att det beror på olika def.)

lottae skrev:
Hmm..
Vad är Nude art?
Bara jag som känner att en def behövs?

(kan personligen inte känna minsta liknelse med produktfoto och gissar att det beror på olika def.)

Jag menar inte att nude art ÄR produktfoto. Jag menar att det ofta blir produktfoto då ideerna är för dåliga. Många tycker att der räcker med en snygg modell och bra exponering för att kalla det nude art.
Har tittat lite på bilder från bl a. Byron Newman, John Mason, Jan Cobb, Michael Boys, Uwe Ommer, James Wedge mm. Tycke de var bättre förr... Eller i alla fall mer intressanta i sina ideer och kringarrangemang...

Arleklint skrev:
Jag har - så som många talat om i forumet tidigare - upptäckt att det är oerhört populärt att titta på nakna eller nästan nakna kvinnor. Och även män för den delen.

Av antalet "tittar" på bilderna leder ungefär 1 på 100 till en kommentar.

Varför finns det inga tankar och råd kring denna typ av bilder? Många fotar ju modell, så jag är lite frågande.

många som tittar kanske inte är så intresserade av tekniken och fotot i sig, mest av det som är avbildat...
har märkt det jag med att så fort man lägger en bild i kategorin naket så rasar det in folk o tittar, kommentarerna i förhålande till det antalet e få dock...

lite trist.

Arleklint skrev:
Hur definierar du?
Det där är en motfråga jue. Måste Jag svara alltså?;)

Jag skiljer på modellfoto och Nude art. (Skriver det eftersom det tidigare talats som om modellfoto och nude art låg i samma genre.) I mina ögon är det två helt vitt skilda genrer. Modellfoto utövar man t.ex för reklam, för att sälja en produkt, för att modellen eller fotografen behöver en portfolio, eller för att visa upp en snygg bild å en snygg modell typ.
Nude art innefattar ordet art som ju betyder konst. Jag tycker det är något annat alltså.

Sen skuggor, ljus, hudtoner, form och sånt, det är ju viktigt för känslan.
För mig finns ingen konst utan känsla. Ingen "art" utan känsla och ingen "art" om motivet är en produkt (även om produktfoto är en konst att behärska.)
(Sen vad som är konst är ju subjektivt och det behöver vi kanske inte definiera ytterligare här.)

Har fortfarande uppfattningen att min definition av rubriken egentligen inte är vad som pratas om här. Vad menar Du med nude art Janne? och ni andra i tråden?

j3n5 skrev:
Är modellfoto och expofoto samma sak?
Antagligen inte men modeller kan användas för det senare ändamålet med. Likväl som för nude art..

Min poäng var att se till syftet också. Plåtar man för att göra konst eller för att visa en vacker modell/produkt, för reklam eller för vad? Vad vill vi med våra bilder? För vilket ändamål fotar vi? Är allt art?

Fotar man bara för sin egen skull bestämmer man ju defenition själv. Visar man bilder för andra har man ju plötsligt en mottagare som har rätt till egen tolkning..

Ingen lätt fråga...

Tillbaka till Arleklint:s fråga.
Om jag går till mig själv så gillar jag rätt mycket att titta på nakenbilder, mest på grund av att det finns en avskalad renhet/enkelhet i många bilder.

Jag vill försöka lära mig hur man fotar, att fota en naken person är något exklusivare för de flesta än att fota navkapslar, sedan så när man väl har uppnåt det exklusiva ögonblicket så blir det tyvärr inte automatiskt bra än hur bra man är. Samspelet med modellen är ju ofta av stor vikt, antingen måste modellen eller fotografen veta vilka poser/uttryck som modellen borde förmedla för att ge en bra bild.

Jag är på ruta 1, dvs jag vill försöka lära mig hur en bra nakenbild ser ut, jag måste försöka lära mig vilka uttryck jag gillar hos modellen och vilka känslor som går att förmedla. Det innebär att jag "masskonsumerar" nakenbilder för att försöka lära mig.

Tyvärr inte kan jag som står på ruta 1 förmedla så mycket konstruktiv kritik, jag håller mig borta från "bra bild" om den inte är enastående bra och jag inte kan komma på nåt annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar