bug skrev:
Den personal man möter som kund är den kontaktyta man har till företaget. Om en anställd inte lever upp till de löften företaget ger är det legitimt för en kund att påpeka det. För kunden spelar det ingen roll varför företaget misslyckas, det är en intern angelägenhet.
Om man ser sig som distributör av varor utan något mer kvalificerat jobb än att lyfta utgångna fläskkotletter till hyllan så kunderna kan bära iväg med dem så tycker jag att den här attityden är OK. Jag kommer inte att handla mat i Trollhättan nästa gång jag åker till landet, men det är en annan sak. Däremot, om man framställer sig som en integrerad kedja av experter som säljer foto och hemelektronik (i butiker som ser likadana ut oavsett specialisering) får man stå för det. Även om det finns några kompetenta butiker i kedjan så framstår den som ett skämt i förhållande till sin slogan.
Du kan lägga till "hårfärgningsmedel" på listan över saker att inte köpa i Trollhättan. Hade så sent som igår kväll en herre som frågade mig om just den produkten var bra för att göra slingor. Då jag aldrig använt någon sådan produkt i hela mitt liv och följdaktligen inte har en blekaste aning om hur man använder dem eller i vilka situationer de är bra så svarade jag helt sonika "ingen aning, har aldrig testat". Kunden förstod och skrattade lite, han förstod att killen i kassan inte kan hålla reda på precis varenda liten vara i hela butiken (vi har nog nåt tusental artiklar eller så) och hur de fungerar.
Det var tyvärr en ganska ovanlig kund, lite tidigare hade jag en kund som blev irriterad och tyken för att jag inte kunde svara på vad en vara kostade utan att dra den förbi streckkodsläsaren först. Det hade krävt en hel arbetsinsats bestående av att sträcka ut armen och ge mig en vara som väger ca 300 gram så att jag kunde dra den och sedan ge tillbaka den. Det var för mycket, han krävde helt enkelt att jag skulle kunna ALLA varors priser i huvudet. Argumentet att vi har väldigt många varor i butiken och att priserna ofta ändras något förstod han inte alls. Det är det bemötandet man oftast får tyvärr...
Det verkar inte spela någon roll ifall man jobbar i en Expertbutik eller i en livsmedelsbutik, idioter till kunder får man tydligen överallt. Det är orimligt att begära att varenda person som jobbar i en butik ska hålla koll på precis allting som säljs. Inte ens chefen hos oss har stenkoll på alla varor, det är omöjligt.
Det tål dessutom att upprepas: det är inte killarna och tjejerna som jobbar på Expert som kommit på deras slogan. Istället för att vara odrägliga mot oskyldiga butiksmedarbetare så kanske ni borde kontakta ledningen för kedjan istället? Och förresten, ni VET väl skillnaden på reklambudskap och verklighet? Det är faktiskt, tro det eller ej, helt ok att hävda att "vi är experter" även om personalen inte är experter på rubb och stubb i butikerna (samt handhavande av varenda liten pryl och gärna djuplodande kunskaper om allting som skulle kunna tänkas ha använts mycket förr).
Dessutom tror jag faktiskt att dagens fotobutiksanställda har bättre koll på digitalprylar än de har på analogfoto, helt enkelt därför att fler och fler köper digitalkameror och den marknaden växer mer och mer för varje vecka som går. Det är en anpassning mot marknaden.
Till sist kan jag bara tillägga att jag är helt övertygad om att ni som drygar er mot fotobutiksanställda för att ni råkar ha bättre kännedom om en viss pryl än vad de har är samma slags personer som drygar sig i matbutikerna om diverse saker. Om så är fallet så kan jag avslöja att jag hatar er av hela mitt hjärta. Man gör så gott man kan, man ler och hälsar glatt och svarar vänligt på alla frågor, man rusar som en vettvilling över halva affären för att hämta grejer eller visa var de står eller för att ta reda på ett pris, man letar som en tok på lagret för att se om det finns något kvar av en vara som sålt oväntat bra, man hjälper till på varenda jävla sätt som kan tänkas. Allt med ett leende på läpparna och ett "tack så mycket" i utbyte mot sura blickar, spydiga kommentarer, skäll och ett "ni är inte den enda butiken i stan, jag kanske skulle ta och gå till era konkurrenter istället!".
Ni förstör ett annars mycket trevligt arbete, omväxlande med mycket kundkontakt. Jodå, det finns allt bra kunder också men det är tyvärr inte dem man minns när man slutat för dagen och gått hem. De kunder man minns är de som varit otrevliga, hela dagen kan vara förstörd för att någon kund har betett sig illa. Värt att tänka på nästa gång kanske? Som en äldre dam förklarade för sin väninna som blev förfärad över hennes attityd ("hämta fram färskare mjölk till mig nu på direkten" trots att den mjölk som stod framme var dagsfärsk, hon brydde sig inte om att kontrollera den saken först):
"Det är inte så allvarligt menat, det är ju bara på skämt, det förstår de allt här, och så får man ju saker gjorda om man säger till på skarpen." Vad hon inte begrep var att hon förstör vår arbetsstämning varje gång hon gör så...
Jävla kunder, man klarar sig inte utan dem och man får inte skjuta av dem...