Grönbeck
Aktiv medlem
bug skrev:
Dessutom tycker jag att Expert sticker ut hakan med sitt måtto. Större skillnad mellan reklam och verklighet får man leta efter.
Här i Trollhättan finns två Expert-butiker. I den ena, som ligger bäst till längs gågatan genom centrum, säljs mest dvd-spelare, tv-apparater, mobiltelefoner mm. I den andra, som ligger på en tvärgata till nämnda gågata, är man helt inriktade på foto även om jag tror sortimentet innehåller någon liten grej till.
Går man till den fotoinriktade butiken så får man hjälp. De vet vad de pratar om, de vet vad de säljer för något. Däremot tror jag inte att de är några höjdare på alla möjliga slags hemelektronikprylar. I den andra butiken, som inte har alla modeller av de senaste kamerorna i sortimentet men däremot motsvarande hembio-anläggningar, tror jag alldeles säkert att personalen blir helt ställd om man frågar efter en filmutdragare. Däremot får man professionell hjälp när man köper dvd-spelare.
I minst en stad till är förhållandet detsamma. I Lidköping finns två olika Expertbutiker; en för fotografer och en för andra prylar.
Sluta dra alla Expert-butiker över en kam, det finns massor av trådar där man gör sig lustig över nämnda kedja. Helt orättvist många gånger, jag vågar nog lova att i de allra flesta fall har man gått in i en Expertbutik som är inriktade på hemelektronik och i sitt sortiment haft 2 objektiv, 4 kompaktdigitalkameror och 1 Canon EOS 300.
Jobbar själv i livsmedelsbutik och jag känner igen mönstret från det här forumet även där. Kärringar som kommer in och frågar om diverse matrecept och ingredienserna i en mängd olika matvaror. Hur fan ska jag som butiksanställd veta vad man ska göra med en kotlett som legat i kylskåpet i tre dagar, eller varför kaffet smakar olika i olika förpackningar? Jag säljer skiten, jag tillverkar den inte... Vissa kunder tror att man har en hel bondgård ute på lagret, med tillhörande tillverkning och förpacking, man kan få skäll för att råvaran i en produkt inte håller måttet trots att det klart och tydligt står på förpackningen vart de ska vända sig. Samma sak här, man går till butiken med rena tillverkningsproblem, man gör sig lustig över stackars praktikanter som inte ägnat all ledig tid i 10 år åt att framkalla negativ i en mörk garderob.
De enda som blir förlöjligade här är ni själva, inte de Expert-anställda.
Alldeles för många personer här på Fotosidan är så förbannat dryga... Jag undrar vilka expertkunskaper ni innehar när det gäller livets alla andra grejer som inte rör foto, ni är garanterat precis lika "dumma" som de ni själva gör narr av här. Ingen är expert på allt, men alldeles för många är självutnämnda experter på foto häromkring...
Förresten, tror någon på fullaste allvar att det är de anställda i Expert-butikerna som har skrivit slogan "vi är vad vi heter"? Det är väl för fan inte deras fel att det finns fotografer som har mer kunskaper än dem? Hacka på reklambyrån eller ledningen för Expert istället för att håna en enskild anställd som inte "håller måttet" i era begränsade sätt att se på det hela. Så jävla otrevligt bemötande av en annan människa som i exemplet med filmutdragaren får man leta efter.