ANNONS
Annons

Kommentarer från dumma kunder!

Produkter
(logga in för att koppla)
bug skrev:
Dessutom tycker jag att Expert sticker ut hakan med sitt måtto. Större skillnad mellan reklam och verklighet får man leta efter.

Här i Trollhättan finns två Expert-butiker. I den ena, som ligger bäst till längs gågatan genom centrum, säljs mest dvd-spelare, tv-apparater, mobiltelefoner mm. I den andra, som ligger på en tvärgata till nämnda gågata, är man helt inriktade på foto även om jag tror sortimentet innehåller någon liten grej till.

Går man till den fotoinriktade butiken så får man hjälp. De vet vad de pratar om, de vet vad de säljer för något. Däremot tror jag inte att de är några höjdare på alla möjliga slags hemelektronikprylar. I den andra butiken, som inte har alla modeller av de senaste kamerorna i sortimentet men däremot motsvarande hembio-anläggningar, tror jag alldeles säkert att personalen blir helt ställd om man frågar efter en filmutdragare. Däremot får man professionell hjälp när man köper dvd-spelare.

I minst en stad till är förhållandet detsamma. I Lidköping finns två olika Expertbutiker; en för fotografer och en för andra prylar.

Sluta dra alla Expert-butiker över en kam, det finns massor av trådar där man gör sig lustig över nämnda kedja. Helt orättvist många gånger, jag vågar nog lova att i de allra flesta fall har man gått in i en Expertbutik som är inriktade på hemelektronik och i sitt sortiment haft 2 objektiv, 4 kompaktdigitalkameror och 1 Canon EOS 300.

Jobbar själv i livsmedelsbutik och jag känner igen mönstret från det här forumet även där. Kärringar som kommer in och frågar om diverse matrecept och ingredienserna i en mängd olika matvaror. Hur fan ska jag som butiksanställd veta vad man ska göra med en kotlett som legat i kylskåpet i tre dagar, eller varför kaffet smakar olika i olika förpackningar? Jag säljer skiten, jag tillverkar den inte... Vissa kunder tror att man har en hel bondgård ute på lagret, med tillhörande tillverkning och förpacking, man kan få skäll för att råvaran i en produkt inte håller måttet trots att det klart och tydligt står på förpackningen vart de ska vända sig. Samma sak här, man går till butiken med rena tillverkningsproblem, man gör sig lustig över stackars praktikanter som inte ägnat all ledig tid i 10 år åt att framkalla negativ i en mörk garderob.

De enda som blir förlöjligade här är ni själva, inte de Expert-anställda.

Alldeles för många personer här på Fotosidan är så förbannat dryga... Jag undrar vilka expertkunskaper ni innehar när det gäller livets alla andra grejer som inte rör foto, ni är garanterat precis lika "dumma" som de ni själva gör narr av här. Ingen är expert på allt, men alldeles för många är självutnämnda experter på foto häromkring...

Förresten, tror någon på fullaste allvar att det är de anställda i Expert-butikerna som har skrivit slogan "vi är vad vi heter"? Det är väl för fan inte deras fel att det finns fotografer som har mer kunskaper än dem? Hacka på reklambyrån eller ledningen för Expert istället för att håna en enskild anställd som inte "håller måttet" i era begränsade sätt att se på det hela. Så jävla otrevligt bemötande av en annan människa som i exemplet med filmutdragaren får man leta efter.

När jag, som datalärare, får frågor vars svar kursdeltagarna troligen inte kommer att förstå förösker jag komma på paraleller med bilar eller något annat mer vardagsnära. Tex när en kursdeltagare hade klarat av första kursen i HTML (för att göra statiska webbsidor) och ställde frågan om han kunde skriva sin egen webshop nu, så drog jag parallellen med att köra bil: han har precis lärt sig krypköra i ettan, och frågar om han har rimlig chans att vinna ett Formel 1-lopp. Det får, oftast, kunden att förstå mitt svar, och om det inte är tillräckligt för kunden så får jag gå in på de tekniska detaljerna.
En annan rolig fråga jag fått av kunder en gång är om man inte kunde få hans telefonsvarare att pipa i luren hos uppringaren när denna lagt på luren. Det tog mig många minuter att förklara att när uppringaren lagt på luren så kommer han/hon inte att höra ett pip eftersom växlarna kopplar ner samtalet.

Jag har varit med om många gånger där expediten inte vet riktigt vad man talar om...
Skulle inte för mitt liv göra mig lustig över det. Att håna folk över att de inte har just den kunskapen man själv har straffar sig säkert genom att man själv blir utsatt någon gång...
Det finns alldeles för mycket sånt här i livet, bevare mig väl!

//Benny

Grönbeck skrev:
Hur fan ska jag som butiksanställd veta vad man ska göra med en kotlett som legat i kylskåpet i tre dagar, eller varför kaffet smakar olika i olika förpackningar? Jag säljer skiten, jag tillverkar den inte... Vissa kunder tror att man har en hel bondgård ute på lagret, med tillhörande tillverkning och förpacking, man kan få skäll för att råvaran i en produkt inte håller måttet trots att det klart och tydligt står på förpackningen vart de ska vända sig. Samma sak här, man går till butiken med rena tillverkningsproblem, man gör sig lustig över stackars praktikanter som inte ägnat all ledig tid i 10 år åt att framkalla negativ i en mörk garderob.

*ASG*
Oscar

Äpplen och päron...men kotlettsäljaren i detta exempel jobbar nog inte heller i ett företag som har som slogan "Expert - vi är vad vi heter"
/Stefan

tiger656 skrev:
Äpplen och päron...men kotlettsäljaren i detta exempel jobbar nog inte heller i ett företag som har som slogan "Expert - vi är vad vi heter"
/Stefan

Nej, mycket säljer de på Expert men sist jag kollade sålde de nog inga kotletter.
Men det hör inte hit. Vad det handlade om är att man inte behandlar folk på ett så nedlåtande sätt som personen i fråga faktiskt gjorde mot den stackaren med filmutdragaren.
Jag vågar sätta allt jag äger och har på att det inte var den stackars killen som uppfann sloganen. Och historien förtäljer inte heller om den tykne fotosidan.se-medlemmen var inne i en renodlad Expert-fotobutik eller i en Expert-hemelektronikbutik.
Den förtäljer heller inte huruvida expediten var nyanställd, praktikant eller om han var en sån anställd som numera räknas in som inventarie i butiken.
Oavsett vilket så hade det väl varit mer rätt att förklara vad det var man var ute efter istället för att trycka ner den stackarn och göra sig lustig över den samma.

Det finns Gud vet hur många forumtrådar här på FS där "bättre vetande" sida ut och sida in gör sig lustiga över "vanligt folk" (dvs inte fotografer), Expert-butiker, kunder, andra butikskedjor mm.

Varför? Vad är det som är så himla roligt med att sitta och göra narr av folk? Varför finns det så fruktansvärt många dryga medlemmar på FS?
Var tog det vanliga folket vägen? De som var nybörjare själva en gång i tiden?
Finns det inga sådana? Är alla ni här på FS födda proffs med all kunskap som går att få om allt vad det nu kan tänkas vara från kameror till vilken blöja som är bäst till vilken bebis?

Skär till er nu!

Att säga att man är expert är att utmana, så är det bara, sen vem som får skit om man inte håller måttet kan man ju diskutera.

Man kan ju visa lite ödmjukhet inför den okunnige och be dom ta fram butikschefen och snacka med denne om man är missnöjd, så får den personen se till att butiken lever upp till sitt moderbolags marknadslöften.

Det är nog svårt att komma ifrån att man som anställd i vilket företag det än må vara, förknippas med företagets slogans och filosofier.
/Stefan

Kan bara hålla med Maria Moretto

Den här Besserwisserattityden som börjar bli så vanlig här gör att jag tycker att Fotosidan suger mer och mer. Det får mina besök att bli alltmer sällsynta i alla fall.

Vad gäller expertexemplet så är det väl en i raden av kunder med överssittarfasoner eller JAG ÄR BÄST komplex.

Göran

tiger656 skrev:

Det är nog svårt att komma ifrån att man som anställd i vilket företag det än må vara, förknippas med företagets slogans och filosofier.
/Stefan

Jo visst blir det så, men som sagt, man behöver inte vara tyken och otrevligt eller rent ut sagt elak mot folk bara för att de inte är experter på just det du frågar om.

Och återigen, man får inte veta om det hela utspelade sig i en Expert-fotobutik eller en Expert-hemelektronikbutik.

Som "Grönbeck" skrev ovan:

Här i Trollhättan finns två Expert-butiker. I den ena, som ligger bäst till längs gågatan genom centrum, säljs mest dvd-spelare, tv-apparater, mobiltelefoner mm. I den andra, som ligger på en tvärgata till nämnda gågata, är man helt inriktade på foto även om jag tror sortimentet innehåller någon liten grej till.

Går man till den fotoinriktade butiken så får man hjälp. De vet vad de pratar om, de vet vad de säljer för något. Däremot tror jag inte att de är några höjdare på alla möjliga slags hemelektronikprylar. I den andra butiken, som inte har alla modeller av de senaste kamerorna i sortimentet men däremot motsvarande hembio-anläggningar, tror jag alldeles säkert att personalen blir helt ställd om man frågar efter en filmutdragare. Däremot får man professionell hjälp när man köper dvd-spelare.

I minst en stad till är förhållandet detsamma. I Lidköping finns två olika Expertbutiker; en för fotografer och en för andra prylar.

I dessa två städer handlar jag själv mycket i de två fotobutikerna och ingen annanstans har jag fått så professionel hjälp någonsin!

Jag var en gång inne i en butik (ej en Expertbutik) och frågade efter batterier till en Canon EOS 300. Då hade jag inte kameran med mig men behövde nya batterier, de tog fram de batterierna jag skulle ha, enligt dem iaf. De sålde just den kameran i butiken så det borde inte vara så svårt att sälja rätt batterier till mig. De sålde mig C-123 batterier men när jag fått fatt i min kamera och skulle byta batterierna ser jag att det faktiskt är CR2 batterier till ovan nämnda kamera. Detta skulle ALDRIG hända i mina två Expert-fotobutiker. De gånger jag haft frågor angående vad det än må vara som rör fotografering så har jag fått hjälp, snabbt och professionellt.

Visst en gång var det en tjej i kassan som inte visste att man kunde betala med sitt Expertkort, men det visade sig vara hennes första dag på jobbet.
Och gissa vad?!? Jag tryckte inte ner henne i skorna för det!!

Så ni ser, det är inte bara i Expert-butiker de kan göra fel, även andra butiker gör det och man behöver inte vara otrevlig mot personalen för det!

Och deras slogan är ingen orsak till att vara otrevlig mot personalen.
Som Stefan skrev ovan:
Man kan ju visa lite ödmjukhet inför den okunnige och be dom ta fram butikschefen och snacka med denne om man är missnöjd, så får den personen se till att butiken lever upp till sitt moderbolags marknadslöften.

Detta är en mycket bättre lösning än att hoppa på och förödmjuka den stackarn. Om man nu helt enkelt inte klarar av att kliva ner från sina höga hästar och på ett snällt och vettigt sätt förklara vad det egentligen är man är ute efter.

Jag har faktiskt praktiserat i en Expert-butik en gång, jag var 18 år, väldigt intresserad av foto och skulle få göra min praktik i labbet lovade de. Tyvärr blev det inte så utan jag hamnade i en Expert-hemelektronikbutik och fick stå i kassan och sälja saker. Folk kom och frågade mig om ljud och bild och allt möjligt som rörde de apparater vi sålde. Jag hade ingen aning om vad de snackade om. Men inte fasen var de tykna mot mig för det! När de skulle ha nån liten grej jag aldrig hade hört talas om så talade de om för mig vad den användes till, ungefär hur den såg ut mm. Reslutatet blev att vi tillsamans hittade den grej de efterfrågade, de fick rätt vara och jag lärde mig något nytt som jag sedan hade nytta av under resten av min praktik.

Senast ändrad:
SM i feltolkning.

Den här diskussionen var tänkt som en komisk sådan, där folk med självdistans och humor nog skulle kunna skriva lättsamma roliga kommentarer.... Av egen erfarenhet blir livet så mycket lättare att leva om man ser det ur ett komiskt perspektiv. Att skratta åt sina egna och andras misstag är för mig en del i min personliga utveckling. Där slutsatsen alltid är att människor är människor.

Jag hoppas och tror att de flesta här är av den grundläggande uppfattningen att man respekterar och är tillmötesgående mot andra medmänniskor oavsett kunskap/ålder/kön/utseende.

Utan att seriöst döma någon tycker jag ändå att man får finna dessa situationer roliga.

Den enskilda killen i kassan försöker väll bara hanka sig fram som alla vi andra.
Däremot finner jag det lustigt att Expert SOM FÖRETAG har valt en slogan, de omöjligt kan leva upp till.

Livet blir helt klart mycket lättare med lite inslag av humor. Men jag tycker inte det handlar om humor när man beter sig som han gjorde mot killen i Expert-butiken.
Och Expert lever upp till sin slogan om man går till rätt gren av kedjan.
Det funkar inte att gå till en Expert-hemelektronikbutik och ställa frågor om Canon EOS 20D och tro att de kan svara på minsta lilla sak om den. Men om man däremot går till en Expert-fotobutik så kommer man garanterat att få de svar man efterfrågar!

Att göra som i exemplet ovan med 20D är som att gå in på Wedins skor och fråga vilka fotbollsskor du bör köpa till din 5-åring som just ska börja fotbollsskola. Wedins säljer inte ens fotbollsskor, prova att fråga på stadium istället. Expert-hemelektronik säljer med största säkerhet inte en Canon EOS 20D heller.

Humor är bra, men ibland behöver en del stanna upp och fundera på vad som egentligen är humor och på vems bekostnad man gör sig rolig och om det verkligen är befogat.
Den som man verligen borde göra sig rolig över i situationen med filmutdragaren är den dryge allsmäktige fotosidan.se-medlemmen som inte har vett att uppföra sig som folk!
Han är den som verkligen gjorde bort sig, inte grabben i kassan!

Ladyspawn skrev:
Livet blir helt klart mycket lättare med lite inslag av humor. Men jag tycker inte det handlar om humor när man beter sig som han gjorde mot killen i Expert-butiken.
Och Expert lever upp till sin slogan om man går till rätt gren av kedjan.
Det funkar inte att gå till en Expert-hemelektronikbutik och ställa frågor om Canon EOS 20D och tro att de kan svara på minsta lilla sak om den. Men om man däremot går till en Expert-fotobutik så kommer man garanterat att få de svar man efterfrågar!

Att göra som i exemplet ovan med 20D är som att gå in på Wedins skor och fråga vilka fotbollsskor du bör köpa till din 5-åring som just ska börja fotbollsskola. Wedins säljer inte ens fotbollsskor, prova att fråga på stadium istället. Expert-hemelektronik säljer med största säkerhet inte en Canon EOS 20D heller.

Humor är bra, men ibland behöver en del stanna upp och fundera på vad som egentligen är humor och på vems bekostnad man gör sig rolig och om det verkligen är befogat.
Den som man verligen borde göra sig rolig över i situationen med filmutdragaren är den dryge allsmäktige fotosidan.se-medlemmen som inte har vett att uppföra sig som folk!
Han är den som verkligen gjorde bort sig, inte grabben i kassan!

Håller med till 200%

Upphör "omedelbums" med att...

..."klanka" på en så fin, humoristisk och ödmjuk kille som Niklas "Skåningen" Wibom!!!
Nog F-N "ska" Vi kunna KRÄVA, i betydelsen "begära", att VARJE expedit i VARJE butik i Expertkedjan SKA v-e-t-a X-akt v-a-d en filmutdragare Ä-R, fattas bara annat!!!
Heja, "Skåningen"!!!
VARJE MC-handlare känner TILL begreppet; "Öhlinsdämpare" etc, etc, etc...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK

"Nog F-N "ska" Vi kunna KRÄVA, i betydelsen "begära", att VARJE expedit i VARJE butik i Expertkedjan SKA v-e-t-a X-akt v-a-d en filmutdragare Ä-R, fattas bara annat!!!"

Kanske det, men vad vinner man på att uppföra sig som en tjugo-faldig vinnare av Jeopardy inför någon som INTE vet det?

Re: Upphör "omedelbums" med att...

lion-62 skrev:
..."klanka" på en så fin, humoristisk och ödmjuk kille som Niklas "Skåningen" Wibom!!!
Nog F-N "ska" Vi kunna KRÄVA, i betydelsen "begära", att VARJE expedit i VARJE butik i Expertkedjan SKA v-e-t-a X-akt v-a-d en filmutdragare Ä-R, fattas bara annat!!!
Heja, "Skåningen"!!!
VARJE MC-handlare känner TILL begreppet; "Öhlinsdämpare" etc, etc, etc...

Nej jag anser INTE att vi kan kräva att varje Expertexpedit ska vea det. Om personen i fråga jobbar i en Expert som enbart säljer tv-apparater, dvd-spelare mm så varför ska han veta vad en filmutdragare är för något?
Du lär ju knappast köpamed en sådan när du köper din nya dvd, eller hur?

Maria M!

Jag v-ä-g-r-a-r TRO att N"S"W gick in i NÅ'N HEL/HEMelektronikexpertbutik...
Han förefaller ALLTFÖR "sund uppe i contoret" för att begå en SÅ'N "malör"...

Re: Maria M!

lion-62 skrev:
Jag v-ä-g-r-a-r TRO att N"S"W gick in i NÅ'N HEL/HEMelektronikexpertbutik...
Han förefaller ALLTFÖR "sund uppe i contoret" för att begå en SÅ'N "malör"...

nånting säger mig om att du är sarkastisk :)

p.s. JAG VET INTE vad en filmutdragare är d.s.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar