Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från dumma kunder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Upphör "omedelbums" med att...

Ladyspawn skrev:
Nej jag anser INTE att vi kan kräva att varje Expertexpedit ska vea det. Om personen i fråga jobbar i en Expert som enbart säljer tv-apparater, dvd-spelare mm så varför ska han veta vad en filmutdragare är för något?
Du lär ju knappast köpamed en sådan när du köper din nya dvd, eller hur?

Nej, man kan inte kräva att alla ska kunna allt. Det man däremot kan kräva av en fackman är att han erkänner direkt om han inte känner till något, och inte försöker mörka.

Om jag skickar en icke-foto-nörd-bekant till den lokala fotohandlaren att köpa Tmax 100, 120-film, så blir jag rätt sned om han kommer hem med Tmax 100, småbild, för att expediten inte velat erkänna att han inte hade en aning om vad 120-film är och chansat. (Eller ännu värre: Kodak Gold)

Det omvända är för övrigt ganska roligt det med: när en inkompetent handlare försöker "skydda" en mer kompetent kund genom att vägra sälja en pryl. Det har jag råkat ut för två gånger, i en musik- respektive en hobbyaffär;

jag: jag skulle vilja köpa en X till min Z
expedit: såna har vi inte
jag: jo, det ligger en där *pekar*
expedit: nej, det är en Y
jag: nej, det är en X
expedit: nej, det är en Y
jag: ok, jag vill köpa den ändå
expedit: Nej, den passar ju inte till din Z
jag: jo
expedit: nej
jag: kan jag inte få köpa den?
expedit: nej

:cool:


Mvh / Sven, som undervisar en del och ofta erkänner att han inte kan saker
 
Sven
Där kan jag hålla med.
Killen borde erkänt med en gång att han inte hade en aning om vad det var som efterfrågades.
Men det finns ingen anledning att vara elak för den sakens skull. Och det var framförallt den delen jag vände mig mot. Sen tycker jag fortfarande inte att man kan kräva att alla ska kunna allt.

Däremot ser tom jag humorn i din lilla episod ovan. :) Fick du köpa den eller var du tvungen att gå någon annanstans? *s*
 
En grej som inte är en fotografisk pryl som jag fick en förfrågan på:

Kunden: Jag vill ha en sån där sim man skruvar i spikar med.
Jag svarar: En hammare eller en skruvmejsel?
Kunden: Hur skall jag veta det, jag skall ju bara skruva i en spik.
Jag svarar: En hammare slår man i spika med, och en skruvmejsel skruvar man i skruvar med.
Kunden: Jahaaa.... hmm, var ligger dom så kan jag se på dom själv?


En annan godbit är:
Kunden: Min gamla pappa köpte en sån där liten blå pryl, du vet sån som man meckar med.
Jag: Ehh...?


Ja dom två historierna är sanna, exakt ordval är inte exakt efter 5års ålder på anekdoterna men sanna är dom iaf... :p

Sånt man kommer ihåg och glädjs åt. :p

/Mazz
 
Mats
Nu börjar det likna roliga anekdoter.
Det hela handlar inte om att man inte får berätta sådana. Det handlar om hur man berättar dem och hur man bemött personen ifråga. Hade du tex sagt till den med hammaren/skruvmejseln att men hallå ska du spika eller skruva? Fattar du inte att det är skillnad din idiot... Hur ska jag kunna veta vad du vill ha om du inte klämmer ur dig det.

Då hade anekdoten inte varit rolig. Men så vitt jag kan utläsa har du bemött kunden väl och på ett vänligt sätt försökt förstå vad det var den var ute efter.

Så borde fler bete sig. :)
 
Nu i detta fallet säljer Expert på Triangeln i Malmö fotoprylar. Jag själv hade inte gått dit och frågat om de har en filmutdragare pga att det är en mindre butik och troligen inte har det i sortimentet. Istället hade jag gått till en fotobutik som enbart sysslar med foto.

Om kunden har en fråga - bra eller dålig så kan personen i kassan försöka svara på den. Kan butikspersonalen inte svara på frågan måste ju denne vara ärlig och säga det till kunden eller be kunden förklara bättre så att han förstår.
Jag gillar inte när butikspersonal uttrycker sig så att man får intrycket av att de har kunskap om någonting som senare inte visar sig stämma.
För kunden är det ointressant om killen i kassan jobbar där första dagen eller om han är praktikant. Kan inte en av butikspersonalen svara på de frågor kunden har så får någon annan i butiken hjälpa till.

"Expert - vi är vad vi heter"
Vad menar Expert med detta? Alla butiker i sig med det varierande sortimentet eller personalens kunskaper?
Jag som kund tror ju givetvis att det är personalen som sitter på en väldans massa svar på frågor som kunden kan tänkas ha. Om det inte är så, så får väl Expert sätta personalen i utbildning så att de senare kan svara på det mesta som de utger sig att kunna och leva upp till företagets slogan. Butikspersonalen får väl klaga hos ledningen om de inte kan leva upp till företagets slogan.

Jag har själv jobbat i en radio- och TV-affär (inte någon Expertbutik) och jag hade rätt bra koll på alla prylar. Kom det in en kund som visste mer än mig, så tyckte jag att det var pinsamt, kunden kanske inte uppfattade det så men jag tyckte inte om det. Kunde jag inte svara på frågorna så sa jag det till kunden och rådfrågade de andra i personalen och om de inte visste kollade jag upp det på annat sätt och hörde av mig till kunden.

I det här fallet tycker jag inte synd om killen i kassan. Jag anser att han ifrån början kunde varit ärlig och sagt han inte förstår eller att han inte vet. Nu vet jag inte om det var hans första arbetsdag eller inte, men det är ointressant för kunden. Han kan ju som sagt rådfråga någon kollega om spörsmålet. Svårare än så är det inte!
 
Det vore nästan tjänstefel att hålla reda på filmutdragare i en modern butik. Nä såna antikviteter tycker jag de ska hänvisa till myrorna eller nån loppis.

Klart grabben blev ställd, hade han inte varit på sitt bästa humör så hade han frågat om inte farbror skulle ha en dolby också! Där hade kunden tur som inte blev utskrattad o förnedrad av säljargänget...

/kg, som har en filmutdragare men aldrig mer tänker använda den ;-)
 
Lekstuga

Vilken soppa det blev av mitt inlägg, och som det misstolkats.....

Jag gick in i Expertbutiken som specialiserat sig på Kameror.Filmframkallning,Telefoner och Tv/Video.
Det är en mycket trevlig butik, och jag har handlat där flera gånger.Jag har INGET emot dem och en av
dem i butiken bor bara en liten bit bort från mig.

Historien är väldigt enkel. Jag gick in och frågade om de hade filmutdragare, då jag ville köpa en.
När killen svarar med frågan: "Menar du till vanlig film eller ?", så blir jag naturligtvis förvånad
då jag aldrig hört talas om särskilda filmutdragare till olika filmer.
Att det sedan visas sig att killen inte vet vad det är för något, gör mig ännu mer förvånad,
då han ställde följdfrågan om det var till vanlig film.

Jag var inte otrevlig,översittande,näsvis eller liknande.
Däremot så tycker jag att om man inte vet vad det är
så kan man fråga en arbetskamrat eller fråga kunden och på så sätt
lösa det hela, kanske genom att beställa en till mig ?

När jag frågade killen, om vad deras slogan var så drog vi bägge på smilbanden.
Han var inte arg på något sätt och inte jag heller.
Han förstod att jag skojade med honom och killen hade humor, vilket jag inte kan säga om de flesta
som engagerat sig i detta inlägget..............

Vissa drar förutfattade meningar om att jag har som hobby eller livsuppgift att gå in till fotobutiker
och läxa upp personalen för att de inte vet vad en filmutdragare är.
Det gör jag inte då jag har viktigare saker att göra
ex skita,äta knäckebröd eller jobba eller pilla naveln eller något annat kul....

Pavel skrev innan om dagisfasoner, och jag håller med.
Denna tråden har utvecklats till dagisfasoner, men inte från min sida.

Niklas, som fortfarande handlar i samma butik

Ps. Jag köpte en på Fotoquick, de hade en över.
 
Jag tycker det är värre med äldre människor som tror dom är någon sorts allvetare, jag fick skäll för inte så längesedan av en man för jag hade dålig uppfostran. Mitt brott var att han ville sitta på min plats men jag visste ju inte ens att han var där.
 
Grönbeck skrev:
.... Jobbar själv i livsmedelsbutik och jag känner igen mönstret från det här forumet även där. Kärringar som kommer in och frågar om diverse matrecept och ingredienserna i en mängd olika matvaror. Hur fan ska jag som butiksanställd veta vad man ska göra med en kotlett som legat i kylskåpet i tre dagar, eller varför kaffet smakar olika i olika förpackningar? ....

Förslag från kocken

Följ tabellen
Kryper den i kylen - Döda den - sen släng den
Ser den mjuk och fluffig ut - släng den
Är den grön - släng den
Luktar den surt - släng den
Smakar den surt - Krydda mer
Smakar den gott - njut

Allternativ oavsett ovan,

Lägg den i marinad, det gör vi i branchen, och döper den till något fint,
tex Konjaks och Örtmarinerad ytterfile från glada gården,vilket egentligen betyder
Eu-De-Vie och Timjan kryddad kotlettrad, från gård med mycket antibiotika(frisk=glad?!?!)

// Anders

Ps Vet man inte vad man talar om, gör det väldigt övertygande, och blir du påkommen, försök släta över det så övertygande som möjligt Ds
 
Grönbeck skrev:
Här i Trollhättan finns två Expert-butiker. I den ena, som ligger bäst till längs gågatan genom centrum, säljs mest dvd-spelare, tv-apparater, mobiltelefoner mm. I den andra, som ligger på en tvärgata till nämnda gågata, är man helt inriktade på foto även om jag tror sortimentet innehåller någon liten grej till.

Går man till den fotoinriktade butiken så får man hjälp. De vet vad de pratar om, de vet vad de säljer för något. Däremot tror jag inte att de är några höjdare på alla möjliga slags hemelektronikprylar. I den andra butiken, som inte har alla modeller av de senaste kamerorna i sortimentet men däremot motsvarande hembio-anläggningar, tror jag alldeles säkert att personalen blir helt ställd om man frågar efter en filmutdragare. Däremot får man professionell hjälp när man köper dvd-spelare.

I minst en stad till är förhållandet detsamma. I Lidköping finns två olika Expertbutiker; en för fotografer och en för andra prylar.

Sluta dra alla Expert-butiker över en kam, det finns massor av trådar där man gör sig lustig över nämnda kedja. Helt orättvist många gånger, jag vågar nog lova att i de allra flesta fall har man gått in i en Expertbutik som är inriktade på hemelektronik och i sitt sortiment haft 2 objektiv, 4 kompaktdigitalkameror och 1 Canon EOS 300.

Jobbar själv i livsmedelsbutik och jag känner igen mönstret från det här forumet även där. Kärringar som kommer in och frågar om diverse matrecept och ingredienserna i en mängd olika matvaror. Hur fan ska jag som butiksanställd veta vad man ska göra med en kotlett som legat i kylskåpet i tre dagar, eller varför kaffet smakar olika i olika förpackningar? Jag säljer skiten, jag tillverkar den inte... Vissa kunder tror att man har en hel bondgård ute på lagret, med tillhörande tillverkning och förpacking, man kan få skäll för att råvaran i en produkt inte håller måttet trots att det klart och tydligt står på förpackningen vart de ska vända sig. Samma sak här, man går till butiken med rena tillverkningsproblem, man gör sig lustig över stackars praktikanter som inte ägnat all ledig tid i 10 år åt att framkalla negativ i en mörk garderob.

De enda som blir förlöjligade här är ni själva, inte de Expert-anställda.

Alldeles för många personer här på Fotosidan är så förbannat dryga... Jag undrar vilka expertkunskaper ni innehar när det gäller livets alla andra grejer som inte rör foto, ni är garanterat precis lika "dumma" som de ni själva gör narr av här. Ingen är expert på allt, men alldeles för många är självutnämnda experter på foto häromkring...

Förresten, tror någon på fullaste allvar att det är de anställda i Expert-butikerna som har skrivit slogan "vi är vad vi heter"? Det är väl för fan inte deras fel att det finns fotografer som har mer kunskaper än dem? Hacka på reklambyrån eller ledningen för Expert istället för att håna en enskild anställd som inte "håller måttet" i era begränsade sätt att se på det hela. Så jävla otrevligt bemötande av en annan människa som i exemplet med filmutdragaren får man leta efter.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Lysande inlägg!
 
Grönbeck skrev:
Alldeles för många personer här på Fotosidan är så förbannat dryga... Jag undrar vilka expertkunskaper ni innehar...
Vilket resulterar i att jag inte handlar i kvartersbutiken eller på expert - jag får ju uppenbart inte mer hjälp där än på Maxi eller Pixmania.
 
Enkelt så är det ju så att den kvartersbutiksinnehavare (långt!) som kan ge mer än vad Maxi kan, i form av tex recept o kunskap, han kommer att överleva.

De företagare som gnäller över att företag o kunder flyttar till köpcentra, de kommer att förlora.

Jag hörde en sportsäljare för bara ett år sedan som sa att Internethandeln inte var något, det var inte alls en konkurrent till deras butik...

Men, hjälp! Skärp er butiksinnehavare!
 
Det hela är egentligen ganska enkelt !

Behandla andra som du själv vill bli behandlad !
Det gäller både kunder och säljare.

Ingen kan allt, oavsett vilken 'idiot' man möter kan man vara säker på att de kan något man själv inte har en aning om.

Och kan man inte inse att man inte kan allt och istället fråga när man inte kan/förstår, hur lär man sig då något nytt?
 
Anders Lindén skrev:
En klassiker (som jag själv råkat ut för)
Kunden: Men du, vi har ju en häftig bild på våran hemsida... Kan du inte bara printa den på A3 typ... Jag tycker den ser jävligt skarp ut!

Jag:(lite snällt)..ehh, nja den har nog inte tillräcklig upplösning för det...(ca 80 kb, i jpeg)

Den förklaringen var väl ingen höjdare.
 
Re: Re: Re: Maria M!

martinh skrev:
Det är väl en såndär tång man tar ut minneskortet ur kameran med om man har för knubbiga fingrar för att få ut det annars... eller?

den drar väl ut film och inte minneskort???
därav heter den en filmurdragare???
men jag har aldrig sett en sådan då jag aldrig behövt att använda något annat än mina egna fingrar för att dra ut film därav känner jag inte till VAD en filmurdragare är.
 
Filmutdragare e en platt plåt/plastbit som kan fånga upp filmen inne i rullen när man dragit in den hela vägen. Ett nästan idiotsäkert sätt att undvika dubbelexponering ;-)

Edit: F användes i stor utsträckning i slutet av förra årtusendet. Idag kan en välvårdad F inbringa stora summor på kuriosaauktioner...
 
Största användningsområdet är nog att pocka ut exponerad film när man skall framkalla den.

Försökte vara lite rolig, ska sluta med det. Ja lovar...
 
HDFS) (KGS skrev:
Filmutdragare e en platt plåt/plastbit som kan fånga upp filmen inne i rullen när man dragit in den hela vägen. Ett nästan idiotsäkert sätt att undvika dubbelexponering ;-)

Edit: F användes i stor utsträckning i slutet av förra årtusendet. Idag kan en välvårdad F inbringa stora summor på kuriosaauktioner...

Du lever i din egen lilla värld KG
Eller var det en kommentar inte från en dum kund denna gång utan från en dum fotograf...

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.