Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från dumma kunder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen den digitala tekniken gjorde sitt definitiva intrång i det tredje årtusendet har efterfrågan på F sjunkit drastiskt, ja faktiskt ända sedan färgfilmen slog igenom på allvar och framkallningen oftast sköttes utanför hemmet...

Det kan vara därför som killen i butiken som nämndes inte kände till fenomenet.
 
Dumma kunder = Bra kunder.

Okunniga kunder är bra kunder. Det är ett ypperligt tillfälle att visa god service och skapa långvarlig relation mellan säljare och kund.

Vad gäller den okunniga säljaren på Exptert - Vill man framstå som kunnig, finns det fortfarande ingen anledning att göra det på ett förudmjukande sätt.Du hade nog verkat än mer kunnig om du förklarat för säljaren vad en utdragare var på ett trevligt sätt.

Mvh/Payman
 
vadå filmutdragare? Det är väl bara att ta tag i fliken och dra? Jag gjorde det en gång...resulterade i.o.f.s. i att hela rullen blev lite felexponerad. Jävla skitlabb som inte kunde framkalla min film trots att den var svagt felexponerad! Borde ju inte vara nåt problem, eller hur! Det är väl bara att scanna negativen och mixtra lite med photoshop?

Skämt åsido...det är som sagt inte bara kunder som kan vara dumma...pratade med en (som kallade sig) tryckare på telefon för ett par dagar sen...ville veta hur han ville ha bilderna levererade.

-"Kan du inte emaila dem?"
-"Nja, filerna är på 380 meg totalt, lite mycket att emaila"
-"Jaha, hmm...men vi har telia, då ska det funka"
-"Nja, tror att det kan bli problem att emaila 380 meg. Har ni ingen ftp som man kan tanka upp bilderna på?"
-"FTvadå? Hur menar du nu?"
-"Ftp...server som man kan ladda upp filer till..."
-"Nej, nån sån tror jag inte att vi har. Kan du minska storleken på biderna tror du, och emaila dem sen?"
-"Ja, det kan jag kanske göra, vilken upplösning trycker ni i?"
-"Skicka dem i bästa upplösningen du har"

Som sagt...ibland blir man bra trött...slutade med att jag fick bränna bilderna och skicka på CD...
 
Kunden får vara dum, men en tryckare borde ha koll på filstorlek/hantering.
Att du vågade anlita tryckeriet?! :) Hur blev resultatet?

-Payman



Walle skrev:
vadå filmutdragare? Det är väl bara att ta tag i fliken och dra? Jag gjorde det en gång...resulterade i.o.f.s. i att hela rullen blev lite felexponerad. Jävla skitlabb som inte kunde framkalla min film trots att den var svagt felexponerad! Borde ju inte vara nåt problem, eller hur! Det är väl bara att scanna negativen och mixtra lite med photoshop?

Skämt åsido...det är som sagt inte bara kunder som kan vara dumma...pratade med en (som kallade sig) tryckare på telefon för ett par dagar sen...ville veta hur han ville ha bilderna levererade.

-"Kan du inte emaila dem?"
-"Nja, filerna är på 380 meg totalt, lite mycket att emaila"
-"Jaha, hmm...men vi har telia, då ska det funka"
-"Nja, tror att det kan bli problem att emaila 380 meg. Har ni ingen ftp som man kan tanka upp bilderna på?"
-"FTvadå? Hur menar du nu?"
-"Ftp...server som man kan ladda upp filer till..."
-"Nej, nån sån tror jag inte att vi har. Kan du minska storleken på biderna tror du, och emaila dem sen?"
-"Ja, det kan jag kanske göra, vilken upplösning trycker ni i?"
-"Skicka dem i bästa upplösningen du har"

Som sagt...ibland blir man bra trött...slutade med att jag fick bränna bilderna och skicka på CD...
 
"Jag vill ha 3 ton grus"
"Javisst, vad ska jag leverera det?"
"Kan du sms:a det?"

Var la en reklam, för ett tag sen... :)

Usch va klockan är mycket...
 
Tack Maria!

Tjaaaa man skall väl inte ha kunder om kring sig om man inte kan bemöta dom, oavsett om dom är glada/sura el vad som helst... (är min åsikt)

Men det är väl inte så konstigt att jag med jämna mellanrum får kommentarer som, tack för ypperlig hjälp, fin kund service osv. :p

/Mats

Ladyspawn skrev:
Mats
Nu börjar det likna roliga anekdoter.
Det hela handlar inte om att man inte får berätta sådana. Det handlar om hur man berättar dem och hur man bemött personen ifråga. Hade du tex sagt till den med hammaren/skruvmejseln att men hallå ska du spika eller skruva? Fattar du inte att det är skillnad din idiot... Hur ska jag kunna veta vad du vill ha om du inte klämmer ur dig det.

Då hade anekdoten inte varit rolig. Men så vitt jag kan utläsa har du bemött kunden väl och på ett vänligt sätt försökt förstå vad det var den var ute efter.

Så borde fler bete sig. :)
 
Man vet ju vilka man kan i kassan säga, jaha du skall hem och dricka du, efter att dom visar upp bolagets påse och säger "dom har jag inte köpt här..."

Eller svårare är att säga till tjejer när dom handlar batterier, rakhyvel och raklödder...
Jaha, det är fredag idag va? :p

När oftast unga tjejer blir röda i ansiktet när man säger: Oxo två smulor tillbax.
När kvinnor ler lite blygt åt samma kommentar...
Och gubbarna svarar, hohoho..
(beroende på hur tråkigt dom har haft det i affären under dagen, för i jultider tar det fan en hel dag att gå egenom butiken... :O)

/Mazz
 
HDFS) (KGS skrev:
Filmutdragare e en platt plåt/plastbit som kan fånga upp filmen inne i rullen när man dragit in den hela vägen. Ett nästan idiotsäkert sätt att undvika dubbelexponering ;-)

Edit: F användes i stor utsträckning i slutet av förra årtusendet. Idag kan en välvårdad F inbringa stora summor på kuriosaauktioner...
Ligger de då i samma lådor som Minolta A1 månntro?
Us
 
Jag säljer skiten, jag tillverkar den inte...

Den personal man möter som kund är den kontaktyta man har till företaget. Om en anställd inte lever upp till de löften företaget ger är det legitimt för en kund att påpeka det. För kunden spelar det ingen roll varför företaget misslyckas, det är en intern angelägenhet.

Om man ser sig som distributör av varor utan något mer kvalificerat jobb än att lyfta utgångna fläskkotletter till hyllan så kunderna kan bära iväg med dem så tycker jag att den här attityden är OK. Jag kommer inte att handla mat i Trollhättan nästa gång jag åker till landet, men det är en annan sak. Däremot, om man framställer sig som en integrerad kedja av experter som säljer foto och hemelektronik (i butiker som ser likadana ut oavsett specialisering) får man stå för det. Även om det finns några kompetenta butiker i kedjan så framstår den som ett skämt i förhållande till sin slogan.
 
Jag minns en incident till där jag undrade hur folk tänkte: ett tag hade jag hand om skrivandet av bruksanvisningar till diverse telefoniprodukter (faxar, trådlösa telefoner, svarare och liknande saker man har hemma). I ett fall hade den ursprungliga tillverkaren skickat mig en engelsk brukasanvisning att utgå ifrån, vilket var helt underbart. Tänkte jag. Jag försökte plocka bilderna de hade stoppat in i Word-dokumentet (EPS-filer) men av någon anledning så gick det inte att få vettiga resultat den vägen. Jag bad då tillverkaren skicka mig bilderna som fristående EPS-bilder. Några dagar senare kom det en CD-skiva med båda bilderna som EPS-filer. Snyggt instoppade i varsit, i övrigt tomt, Word-dokument!
 
Sonnaren skrev:
Ligger de då i samma lådor som Minolta A1 månntro?
Us

Det dröjer nog inte länge innan en A1 är ett sällsynt kuriosum... i det perspektivet är det ännu lättare att förstå att en ung man i en modern elektronikbutik tror att någon driver gäck med honom när de frågar efter en filmutdragare ;-)


*Film
plastremsa belagd med ljuskänsligt material, krävde många behandlingar och noggrann hantering innan fotografen (se detta ord) kunde bedöma framgången med sitt arbete. Vanligen var "film" negativ vilket omöjliggjorde kontroll utan att tillverka en kopia (se kopia). Denna process kunde ta upp till 3 veckor.
 
müsli skrev:
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_8733504.asp
Från artikeln:
Allt fler råkar ut för otrevliga kunder i sitt arbete. Det påverkar människor på samma negativa sätt som annan mobbing på arbetsplatsen när det gäller stress, psykologiska och sociala effekter. Frågan har nyligen tagits upp i ett EU-projekt om vuxenmobbning.

Tänkte exakt på detta när jag läste Skåningens inlägg, dagisfasoner från en vuxen man, m a o Mobbing!
 
Pavel Maira skrev: Tänkte exakt på detta när jag läste Skåningens inlägg, dagisfasoner från en vuxen man, m a o Mobbing!

Frågade igår personalen på Willy´s om de hade laktosfri filmjölk, det visste de tyvärr inte om de hade.

Skall genast springa ner och be dem om ursäkt för denna mobbing, och sedan skall jag ner till katolska kykan i Malmö och bikta mig för denna synd.......

AVE MARIA !
 
Eftersom det ser ut att tråden inte handlar bara om kunder kan jag väl också berätta en anekdot.

För några år sedan jobbade jag med brorenoveringar i Honduras. En dag tog jag en kamera med mig för att dokumentera bygget. Då kom fram en av vakterna och frågade mig om han kunde få en bild från mig. Jag försökte förklara på dåligt spanska att kameran var digital och att det var helt omöjligt att "ge" en bild till honom. Han stod där ledsen och med helt oförståelig blick när en svensk kollega till mig dök upp. Kollegan hade varit med ganska länge och sa bara: "Manjana!" När jag frågade honom varför han gjorde så, vakten skulle ju aldrig få någon bild svarade han: "Jo, om du säger att han inte får någon bild blir han ledsen, om du säger att han får den "imorgon" blir han glad nu och imorgon blir det inte så viktigt för honom."

Jag förstod inte vad han menade och varför han var taskig mot killen. Bara efter några månader i landet insåg jag att "manjana" inte behövde betyda "imorgon" utan ibland "så småningom" eller rent av ett avslag.
 
Det är ju skrattretande att läsa inläggen här.

Om alla nu räknar med att ALLA i expert ska vara experter så tycker jag att en butik är det minsta man ska oroa sig för. Ge er in i politiken istället. Där lovar folk bra mycket mer och om bra mycket mer allvarliga saker. Eller storföretag som lovar runt och håller tunt. Har ni aldrig varit nya på något jobb? Eller föddes ni som proffs allihopa? Klart att killen kanske kunde fråga någon annan i butiken men han kanske blev stressad? Alla får vi göra fel. Det är ju genom misstagen som vi lär oss.

Har bara ett råd, köp digitalkamera så slipper du filmutdragare. =)

//Dr Phil
 
Ang. dumma kunder...

Jag sålde lite bilder till en tidskrift och fakturerade sedan efter antal tryckta exemplar.

Detta kunde chefred. inte förstå. Han tyckte man skulle fakt. efter antal sålda exemplar. Han sa att han kan ju få för sig att trycka upp 100 000ex men sedan spara hälfen i källaren.
Vi hade en lite email-disskussion om detta där jag försökte förklara till honom att man måste som alltid styra sina kostn. efter sin försäljning. Vad ni säljer och inte säljer har ju ingen betydelse för mig. Ni köper bilderna för ett speciellt syfte och jag tar betalt därefter. Sen får ni ju fast ha tidningarna i källaren om ni vill.

Han mena att jag är väl intresserad av reklam.

Jo, men då funkar det ju tvärtom. Ju mer och bättre reklam man får desto billigare kan man ju sälja bilderna.

Han vägrade ge sig. Jag försökte vidare med att det finns ju inte bara månadstidskrifter. Hur är det om jag tex säljer till en bok? skall jag få några 10:eek:r varja månad i ett antal år allt eftersom boken säljs?
Vidare...det är ju inte ett normalt företagsmässigt beteende att jag ska vara direkt beroende av er inkomst. Betalar ni ert papper också efter sålda tidningar m.m.

Disskussionen tog slut så småningom men han vägrade ge med sig.
Jag kan inte fatta att en chef.red. på en tidning inte fattar bättre.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar