Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från dumma kunder!

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller tidningar o tidskrifter räknar man antalet distribuerade ex, med gratisex särredovisade. Det är viktigt för annonsörer t ex.

Ibland försöker man uppskatta antalet läsare per exemplar också, det är också intressant för annonsörer.

Böcker är lite annorlunda eftersom de har en klart längre liggtid o kan säljas på reor o liknande, men hur många köper en två dagar gammal Expressen? Eller en fyra år gammal FOTO?

Sen är det upp till dej att fakturera som du vill, men jag har full förståelse för invändningen...
 
Jag har aldrig hört talas om en tidningskund som vill fakturera efter sålda exemplar.
”Alla” går efter upplaga. Vad jag vet. (Har faktiskt jobbat med bildköp/sälj på dagstidning.)
 
Ladyspawn skrev:
Varför? Vad är det som är så himla roligt med att sitta och göra narr av folk? Varför finns det så fruktansvärt många dryga medlemmar på FS?

Men hallå, det kallas HUMOR. Varför tar du och flera andra här Niklas inlägg så fruktansvärt allvarligt?
Jag (arbetar i databranschen) brukar med kollegor i samma bransch dra de roligaste frågorna, kommentarerna osv från våra klienter/kunder. Vi flabbar ofta så vi kiknar.

Som tex min syster gjorde när jag berättade om hur jag och en kompis skulle göra varma mackor och fixa en stuvning. Jag läste receptet steg för steg och bredde på stuvningen på bröden och stoppade in dom i ugnen, men det smakade inget vidare. När jag beskrev hur jag hade gjort skrattade hon så jag tror hon nästan gjorde på sig. Jag hade inte fattat att man måste tillsätta värme när man gör en stuvning..... Rörde ihop det hela med tonfisk, mjöl osv i en bunke bara....

Och det asflabbet bjöd jag på. Kände mig kanske lite dum, men vadå. Hon tar udd än idag och jag kan inte annat än skratta åt det själv!
 
bug skrev:
Den personal man möter som kund är den kontaktyta man har till företaget. Om en anställd inte lever upp till de löften företaget ger är det legitimt för en kund att påpeka det. För kunden spelar det ingen roll varför företaget misslyckas, det är en intern angelägenhet.

Om man ser sig som distributör av varor utan något mer kvalificerat jobb än att lyfta utgångna fläskkotletter till hyllan så kunderna kan bära iväg med dem så tycker jag att den här attityden är OK. Jag kommer inte att handla mat i Trollhättan nästa gång jag åker till landet, men det är en annan sak. Däremot, om man framställer sig som en integrerad kedja av experter som säljer foto och hemelektronik (i butiker som ser likadana ut oavsett specialisering) får man stå för det. Även om det finns några kompetenta butiker i kedjan så framstår den som ett skämt i förhållande till sin slogan.

Du kan lägga till "hårfärgningsmedel" på listan över saker att inte köpa i Trollhättan. Hade så sent som igår kväll en herre som frågade mig om just den produkten var bra för att göra slingor. Då jag aldrig använt någon sådan produkt i hela mitt liv och följdaktligen inte har en blekaste aning om hur man använder dem eller i vilka situationer de är bra så svarade jag helt sonika "ingen aning, har aldrig testat". Kunden förstod och skrattade lite, han förstod att killen i kassan inte kan hålla reda på precis varenda liten vara i hela butiken (vi har nog nåt tusental artiklar eller så) och hur de fungerar.

Det var tyvärr en ganska ovanlig kund, lite tidigare hade jag en kund som blev irriterad och tyken för att jag inte kunde svara på vad en vara kostade utan att dra den förbi streckkodsläsaren först. Det hade krävt en hel arbetsinsats bestående av att sträcka ut armen och ge mig en vara som väger ca 300 gram så att jag kunde dra den och sedan ge tillbaka den. Det var för mycket, han krävde helt enkelt att jag skulle kunna ALLA varors priser i huvudet. Argumentet att vi har väldigt många varor i butiken och att priserna ofta ändras något förstod han inte alls. Det är det bemötandet man oftast får tyvärr...

Det verkar inte spela någon roll ifall man jobbar i en Expertbutik eller i en livsmedelsbutik, idioter till kunder får man tydligen överallt. Det är orimligt att begära att varenda person som jobbar i en butik ska hålla koll på precis allting som säljs. Inte ens chefen hos oss har stenkoll på alla varor, det är omöjligt.

Det tål dessutom att upprepas: det är inte killarna och tjejerna som jobbar på Expert som kommit på deras slogan. Istället för att vara odrägliga mot oskyldiga butiksmedarbetare så kanske ni borde kontakta ledningen för kedjan istället? Och förresten, ni VET väl skillnaden på reklambudskap och verklighet? Det är faktiskt, tro det eller ej, helt ok att hävda att "vi är experter" även om personalen inte är experter på rubb och stubb i butikerna (samt handhavande av varenda liten pryl och gärna djuplodande kunskaper om allting som skulle kunna tänkas ha använts mycket förr).

Dessutom tror jag faktiskt att dagens fotobutiksanställda har bättre koll på digitalprylar än de har på analogfoto, helt enkelt därför att fler och fler köper digitalkameror och den marknaden växer mer och mer för varje vecka som går. Det är en anpassning mot marknaden.

Till sist kan jag bara tillägga att jag är helt övertygad om att ni som drygar er mot fotobutiksanställda för att ni råkar ha bättre kännedom om en viss pryl än vad de har är samma slags personer som drygar sig i matbutikerna om diverse saker. Om så är fallet så kan jag avslöja att jag hatar er av hela mitt hjärta. Man gör så gott man kan, man ler och hälsar glatt och svarar vänligt på alla frågor, man rusar som en vettvilling över halva affären för att hämta grejer eller visa var de står eller för att ta reda på ett pris, man letar som en tok på lagret för att se om det finns något kvar av en vara som sålt oväntat bra, man hjälper till på varenda jävla sätt som kan tänkas. Allt med ett leende på läpparna och ett "tack så mycket" i utbyte mot sura blickar, spydiga kommentarer, skäll och ett "ni är inte den enda butiken i stan, jag kanske skulle ta och gå till era konkurrenter istället!".

Ni förstör ett annars mycket trevligt arbete, omväxlande med mycket kundkontakt. Jodå, det finns allt bra kunder också men det är tyvärr inte dem man minns när man slutat för dagen och gått hem. De kunder man minns är de som varit otrevliga, hela dagen kan vara förstörd för att någon kund har betett sig illa. Värt att tänka på nästa gång kanske? Som en äldre dam förklarade för sin väninna som blev förfärad över hennes attityd ("hämta fram färskare mjölk till mig nu på direkten" trots att den mjölk som stod framme var dagsfärsk, hon brydde sig inte om att kontrollera den saken först):
"Det är inte så allvarligt menat, det är ju bara på skämt, det förstår de allt här, och så får man ju saker gjorda om man säger till på skarpen." Vad hon inte begrep var att hon förstör vår arbetsstämning varje gång hon gör så...

Jävla kunder, man klarar sig inte utan dem och man får inte skjuta av dem...
 
Senast ändrad:
Kan inte låta bli att säga något nu.. att experts slogan är "vi är vad vi heter" inte alltid stämmer nu för tiden beror naturligtvis på att den smarta idén kläcktes för en herrans massa år sedan och har sedan fått hänga med genom årens gång..
På den tid när expert startade sin verksamhet fanns varken dvd-spelare eller tv apparater i butikerna..det var renodlade fotobutiker med ateljéer o dyl ...ägarna på den tiden hade sitt hjärta inom fotografins värld och och det var ett gäng utav just sådana peroner som startade expertkedjan..inte många utav dessa finns kvar idag..men jag lovar att på dom orter där det fortfarande finns några gamla uvar kvar där hittar ni kunskap om det mesta som rör foto.

Sen vill jag också tillägga att det i expertbutikerna i många fall finns säljare med mycket kunskap inom foto.. och någon annan med kunskap om hemel mm..alla kan ju inte vara experter på allt..inte heller ha kunskap om allt..man kan ju faktiskt fråga om det finns någon som "kan" foto när man kommer in o skall titta på en kamera eller dyl..innan man vräker ur sig både det ena o det andra..
 
Det finns många trådar på FS som spårar ut till osmakligheter. Denna tråd var i mitt tycke fel allaredan från början vilken syns i trådens inledning.

Kunder är inget man hånar och skapar lustigheter kring. Kunder respekterar man.

Man respekterar folk överhuvudtaget!
 
HDFS) (KGS skrev:
När det gäller tidningar o tidskrifter räknar man antalet distribuerade ex, med gratisex särredovisade. Det är viktigt för annonsörer t ex.

Ibland försöker man uppskatta antalet läsare per exemplar också, det är också intressant för annonsörer.

Böcker är lite annorlunda eftersom de har en klart längre liggtid o kan säljas på reor o liknande, men hur många köper en två dagar gammal Expressen? Eller en fyra år gammal FOTO?

Sen är det upp till dej att fakturera som du vill, men jag har full förståelse för invändningen...

Okej, men nu var inte jag en annonsör. Det är ju lite skillnad.

En annonsör betalar ju för att synas och då är det givetvis rimligt att man går efter sålda upplagor eller antal personer som läser tidningen. Han vill givetvis inte betala för en annons som ligger i en mörk källare. Annars skulle ju alla tidningar trycka betydligt större upplagor och därmed få mer betalt av annonsörerna.

Jag är ju istället en fotograf som sålt bilder som ska användas till ett speciellt syfte. Syfte att tryckas i en tidning i ett antal ex. Vad som sen händer med tidningarna spelar ingen roll för mig. Om de säljs, delas ut gratis, ligger i ett förråd eller används som "brasved". Det är ju en "produkt" som de köper från mig. På samma sätt som de köper papper till tidningen, bläck till trycket osv. Betalning ska ske bara för rättigheten att få trycka mina bilder på pappret.
 
Wolfgang skrev:
Det har Du fått om bakfoten.
Att göra narr på bekostnad av andra har aldrig någonsin kallats för humor.

Väldigt mycket humor handlar om att göra narr av andra. Har du aldrig sett en ståupp-komiker på TV?

Du kanske inte kallar det humor men väldigt många andra gör det.

Det är olika hur illa folk tar vid sig men man måste kunna bjuda lite grann på sig själv och se det komiska.
 
Andreas74 skrev:
Väldigt mycket humor handlar om att göra narr av andra. Har du aldrig sett en ståupp-komiker på TV?

Du kanske inte kallar det humor men väldigt många andra gör det.

Det är olika hur illa folk tar vid sig men man måste kunna bjuda lite grann på sig själv och se det komiska.

Jo, jag har sett ståupp-komiker, men de flesta är inte roliga.

Humor och intelligens går nämligen hand i hand.
 
Wolfgang skrev:
Jo, jag har sett ståupp-komiker, men de flesta är inte roliga.

Humor och intelligens går nämligen hand i hand.

Jo jag håller med.
De som har låg intelligens fattar inte poängen i skämten och har därmed ganska lite humor.

De med hög intelligens fattar däremot poängen i skämten.

Det var väl så du mena, va.......;)
 
Det tål dessutom att upprepas: det är inte killarna och tjejerna som jobbar på Expert som kommit på deras slogan. Istället för att vara odrägliga mot oskyldiga butiksmedarbetare så kanske ni borde kontakta ledningen för kedjan istället? Och förresten, ni VET väl skillnaden på reklambudskap och verklighet? Det är faktiskt, tro det eller ej, helt ok att hävda att "vi är experter" även om personalen inte är experter på rubb och stubb i butikerna

Det spelar ingen roll vem som har kläckt mottot. Expediterna är de människor som Expert har gett kundkontakten, och det är därför de som får ta reaktionerna på ett brutet varumärkeslöfte.

och:

Nej. Det är inte OK att säga en sak i reklam och inte infria det. Lagligt sett finns det utrymme för vissa överdrifter, men kommunikationsmässigt är det vansinne eftersom det skapar negativa reaktioner istället för positiva.

För övrigt, när jag jobbade i butik brydde jag mig inte om folk med taskig attityd. Om det du minns efter en dag på jobbet är de tråkiga kunderna som du hatar av hela ditt hjärta så kanske du inte är ämnad för ett serviceyrke.

Jag känner att jag inte får ut mer av den här tråden nu, så jag stänger bevakningen. Hej då.
 
Det här citatet är hämtat från en annons i tidningen i morse:

"Handla hos en expert - utan att betala mer!"

Så de påstår ju definitivt att de är en bunt experter.

/Lennart
 
Korkat att de marknadsför sig som experter när de är lika mycket expert som vilken butik som hellst.


Irriterande med kunder som vill visa att dom kan och tro sig vara något.
Lika irriterande med försäljare som vill dölja sin okunskap,låtsas veta och snacka fastän de har noll koll.
Är det så svårt för en försäljare att säga: det vet jag inte, måste kollas upp.
Är det så svårt för vissa kunder att acceptera okunniga säljare, det tar tid att bli expert.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.